Companii

onStrategy (#52) Despre concedierele de la Spotify, noul model LLM al Google, staţii de încărcare la Starbucks, Epic Games, TikTok şi multe altele

onStrategy (#52) Despre concedierele de la Spotify, noul...

Autor: Sorin Anagnoste

13.12.2023, 15:57 192

În fiecare săptămână, newsletterul #onStrategy îşi propune să aducă o perspectivă clară asupra unor dintre cele mai importante ştiri şi tendinţe din lumea afacerilor şi tehnologiei, focusat pe patru domenii cheie: Strategy, Artificial Intelligence, Data şi Things happen

Strategy

 

Noua strategie a Spotify: reducerea costurilor

Compania a anunţat o reducere a forţei de muncă cu 17%, inversând practic angajările de anul trecut. Această decizie vine în contextul în care Spotify, în ciuda faptului că este un agregator proeminent în industria muzicală, a raportat în mod constant pierderi financiare în ultimele trimestre. O provocare cheie pentru Spotify este incapacitatea sa de a negocia contracte mai bune, în mare parte din cauza naturii oligopoliste a industriei caselor de discuri muzicale. Printre informaţiile suplimentare se numără:

1/ Valoarea muzicii creşte adesea în timp, similar cu modul în care unele vinuri se îmbunătăţesc odată cu vârsta.

2/ Modelul de costuri al Spotify este direct legat de utilizare, deoarece plăteşte pentru cantitatea de muzică difuzată de utilizatorii săi. Prin urmare, pe măsură ce cresc veniturile, cresc şi costurile.

3/ Pentru a face faţă acestor provocări financiare, Spotify are câteva opţiuni: (a) generarea de venituri prin reclame, ceea ce face deja; (b) încurajarea caselor de discuri să liciteze pentru plasarea în listele de redare; şi (c) diversificarea conţinutului, de exemplu, prin dezvoltarea de podcast-uri şi altele.

În timp ce consolidarea rolului său de agregator prezintă dificultăţi, Spotify se confruntă cu presiuni, în calitate de companie listată la bursă, pentru a arăta rezultate rapide. Acest lucru necesită fie o creştere semnificativă, fie măsuri de reducere a costurilor. În acest caz, Spotify a optat pentru cea de-a doua strategie. LINK

 

Starbucks este în afacerea cu vehicule electrice... într-un fel.

"Starbucks a deschis staţii de încărcare a vehiculelor electrice în 15 locaţii de-a lungul celor o mie de mile dintre Denver şi Seattle, ca parte a parteneriatului său cu producătorul suedez de automobile Volvo" (LINK).

Aceasta pare o strategie bună, numai că staţiile sunt destinare în special maşinilor Volvo (mai exact, pentru tipul de încărcare pe care îl foloseşte Volvo: adică CCS în loc de NACS de la Tesla; acesta din urmă este cel mai utilizat în America de Nord)

Care este cu adevărat strategia aici?

1/ Îmbunătăţirea experienţei clienţilor prin oferirea de staţii de încărcare pentru vehicule electrice, Starbucks îmbunătăţeşte experienţa clienţilor, în special pentru posesorii de vehicule electrice.

2/ Poziţionarea brandului pe sustenabilitate şi gestionarea problemelor de mediu, un factor din ce în ce mai important pentru consumatorii săi

3/ Sinergii de parteneriat, deoarece Volvo este o maşină emblematică prezentă pe piaţa americană.

4/ Abordarea lacunelor de infrastructură - nu este nevoie de detalii 🙂

5/ Ţintirea unui segment de piaţă în creştere

6/ Sprijinirea călătoriilor EV pe distanţe lungi, de unde necesitatea unei pauze şi a unei cafele

Sursa: Starbucks

 

Listarea la bursă în 2024 a companiei Golden Goose

Financial Times (FT) are un material dedicat companiei Golden Goose pe care vă invit să-l citiţi. LINK

Am explicat deja de ce viitorul Europei se află în artizanat şi tehnologie avansată. Iată câteva concluzii cheie din interviul FT cu Silvio Campara - CEO-ul:

1/ Golden Goose nu înseamnă modă. Este o simbol.

2/ China nu este o prioritate pentru companie:

"Astăzi, adevăratul viitor nu este China, ci ceea ce obişnuiam să numim restul Asiei: Thailanda, Vietnam, Filipine, Indonezia, Malaezia", spune Campara. "Sunt multe de făcut acolo, unde populaţia are în medie 22 de ani, nu 39". 

3/ Trebuie să aveţi integrat şi să deţineţi lanţul de aprovizionare pentru a vă asigura că livraţi o calitate ridicată. Compania a achiziţionat recent două dintre fabricile sale, inclusiv cel mai mare furnizor al său din Puglia, în sudul Italiei.

4/ În cele din urmă, despre poziţionarea mărcii:

"Clienţii principali ai Golden Goose sunt femeile care caută un simbol al statutului mai subtil, care este de lux, dar confortabil pentru petrecerea timpului liber de zi cu zi,"

Golden Goose va avea listarea la bursă în 2024. Sunt optimist în legătură cu viitorul companiei.

Sursa: Golden Goose

 

Artificial Intelligence

 

Google a prezentat Gemini, cel mai mare şi cel mai recent model (LLM) de inteligenţă artificială. Acum, produsul nu este încă gata şi va fi lansat undeva anul viitor. Cu toate acestea, în afară de prezentarea eronată de către Google în videoclip a unor capabilităţi, există şi alte lucruri de reţinut:

1/ Au fost prezentate trei modele: Ultra, Pro şi Nano.

2/ Modelul Ultra este poziţionat în cadrul testului mai bine decât GPT-4, dar Nano este dezvoltat pentru a funcţiona pe dispozitiv. Apple lucrează în aceeaşi direcţie şi cu siguranţă va anunţa ceva în acest sens anul viitor.

3/ Acest nou model este destul de bun pentru a vă ajuta la cercetare. Mi-aş fi dorit să am aşa ceva când eram doctorand.

În general, Google se descurcă bine în acest domeniu LLM, dar rămâne în urma OpenAI. Gemini, Prezentare eronată

 

Things Happen

Un restaurant de sushi de 10.000 de dolari, destinat exclusiv membrilor, va fi deschis în Miami. LINK

Template Strategiei personală, de la Harvard Business Review. LINK

În interiorul culturii dezvoltării de produse tehnice de la Stripe. LINK

Tucker Carlson îşi lansează reţeaua de streaming. LINK

 

Data

"Dacă crezi că eşti prea mic pentru a face o diferenţă, încearcă să dormi cu un ţânţar" - Dalai Lama

Într-o mişcare strategică pentru a contracara concurenţa lui Shein în sectorul de îmbrăcăminte, Amazon a anunţat o reducere semnificativă a comisioanelor de tranzacţie pe care le percepe de la vânzători. Anterior, Amazon, cel mai mare retailer de îmbrăcăminte din SUA, care cuprinde atât comerţul cu amănuntul online, cât şi offline, impunea vânzătorilor un comision de 17%, pe lângă taxele suplimentare pentru îndeplinirea comenzilor şi publicitate. Acest lucru făcea ca vânzarea de îmbrăcăminte pe Amazon să fie una dintre cele mai costisitoare categorii. În schimb, Shein, deşi are o scară considerabil mai mică, cu o valoare brută a mărfurilor (GMV) de peste 40 de miliarde de dolari, care reprezintă mai puţin de 10% din cea a Amazon, a avut un impact substanţial în sectorul de îmbrăcăminte. (a se vedea, newsletter #51)

Răspunsul Amazon la influenţa tot mai mare a Shein pe piaţa de îmbrăcăminte este de a reduce comisioanele de recomandare de la 17% la doar 5% pentru articolele de îmbrăcăminte cu preţuri sub 15 dolari. Pentru articolele cu preţuri cuprinse între 15 şi 20 de dolari, comisionul va fi redus la 10%, în timp ce articolele mai scumpe vor continua să suporte comisionul iniţial de 17%. Această ajustare a comisioanelor are ca scop să permită vânzătorilor să îşi reducă preţurile, menţinându-şi în acelaşi timp marjele de profit. Cu toate acestea, în ciuda acestor modificări, costurile totale ale Amazon rămân mai mari decât cele ale Shein, din cauza proceselor de îndeplinire mai costisitoare ale acesteia. Shein, pe de altă parte, se concentrează pe oferirea de preţuri accesibile pentru buget şi pe un model de expediere mai lent, în contrast cu accentul pus de Amazon pe livrarea rapidă. Această diferenţă de abordări comerciale evidenţiază faptul că, deşi Shein nu este un concurent direct al Amazon în toate categoriile, este un rival semnificativ în sectorul de îmbrăcăminte. În pofida reducerii comisioanelor, Amazon se confruntă în continuare cu provocări în a concura cu Shein, care se mândreşte cu o prezenţă online puternică şi o experienţă unică pentru clienţi, subliniată de numărul masiv de urmăritori pe platformele sociale precum Instagram şi TikTok.

Să vedem care va fi strategia Amazon atunci când Temu se va alătura hardcore petrecerii, adică anul viitor. LINK

Source: marketplacepulse.com

---

Citeşte restul analizelor pe https://newsletter.onstrategy.eu/

 

Sorin Anagnoste este Conferenţiar Univ. Dr. şi Prodecan în cadrul Facultăţii Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine (FABIZ) din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO