Companii

Ovidiu Buluc, Farmexim: Profiturile in distributia de medicamente sunt volatile

13.06.2006, 00:00 69

Ovidiu Buluc, actionarul majoritar al distribuitorului de medicamente Farmexim, unul din principalii jucatori de pe piata de profil locala, spune ca in distributie profitul depinde de evolutia cursului de schimb si de discounturile pe care fiecare distribuitor le acorda farmaciilor.

"Marja (stabilita de Ministerul Sanatatii-n.red.) este de 8,5% pentru distributie si de 7,5% pentru import, adica in total de 16%. Acestea au fost reduse anul trecut de la 22%, ceea ce s-a resimtit in profiturile tuturor jucatorilor", spune Ovidiu Buluc.

Farmexim a realizat anul trecut un profit de 4 milioane de lei (1,1 milioane de euro), iar estimarile companiei pentru acest an indica dublarea acestei valori, in conditiile in care si cifra de afaceri va creste. "Pentru 2006, ne-am propus o cifra de afaceri de aproximativ 100 de milioane de euro, adica cu 32% mai mult fata de 2005. Cresterea va fi determinata pe de o parte de cresterea pietei, iar pe de alta parte de cresterea volumului de vanzari a anumitor produse, dar si de largirea bazei de clienti si a portofoliului de produse", a precizat Ovidiu Buluc.

Pe primele trei luni ale anului, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 76,5 de milioane de lei (21,4 milioane de euro), in crestere cu 22% comparativ cu perioada similara a anului trecut.

In ceea ce priveste investitiile, compania a alocat pentru acestea un buget de 4 milioane de euro. "Vom investi in principal in crearea unei infrastructuri moderne, cu sedii si depozite noi conforme cu standardele europene de buna distributie in domeniul farmaceutic", spune Buluc.

In prezent Framexim dispune de 13 depozite localizate in Bucuresti, Cluj, Constanta, Craiova, Bacau, Brasov, Galati, Targu Mures, Timisoara, Sibiu, Ploiesti, Iasi, Oradea, care au suprafata cuprinsa intre 600 si 1.000 de metri patrati cu exceptia depozitului din Bucuresti, care are o suprafata de 2.600 de metri patrati. Farmexim detine in prezent o cota de piata de 7,13%, conform datelor Cgedim citate de companie, iar pentru finalul acestui an si-a propus atingerea unei cote de 9% din piata.

Ovidiu Buluc apreciaza ca in perioada urmatoare piata distributiei de medicamente din Romania se va concentra.

"In prezent in Romania activeaza aproximativ 40 de distribuitori, din care primii zece detin aproximativ 76,5%", spune Buluc. Pana acum, a continuat acesta, exista o disipare care a nu a fost deloc benefica nimanui, lucru care se va schimba in urmatorii ani. Astfel anii ce vor urma vor aduce disparitia mai multor distribuitori de dimensiuni medii, tendinta care este naturala. "Ca sa rezisti, trebuie sa investesti in depozite, in mijloace de transport, in comunicare si in agenti de teren. Asta inseamna de fapt consolidare. In urmatorii 3-4 ani nu vor ramane mai mult de 6 distribuitori".

Tonul pe partea de achizitii a fost dat saptamana trecuta de Eugen Banciu, care a vandut 60% din actiunile Farmexpert DCI. Si Farmexim a fost curtata de investitorii straini, insa Ovidiu Buluc spune ca nu doreste sa vanda.

"Au fost cateva tatonari din partea unor firme internationale, dar Farmexim nu este o companie de vanzare asa ca nu am fost interesati in evaluarea ofertelor sau a companiei", explica Buluc. El apreciaza ca una din problemele cu care se confrunta distributia din Romania este lipsa clientilor dedicati. "In strainatate exista asa ceva. La noi niciun distribuitor nu are toate produsele din catalog si nu le are continuu. Concurenta este in a atrage clientii si a-i fideliza", a explicat Buluc.

Daca in Bucuresti lanturile de farmacii au inceput deja de cativa ani sa-si castige notorietatea, in provincie problema cu care se confrunta distribuitorii este de mentalitate.

"In provincie, cand vine vorba de farmacii se manifesta un conflict intre generatii. Aici, farmacie independenta inseamna farmacia unei generatii invechite. Este farmacia pe care un farmacist a achizitionat-o dupa 1990, in care nu a investit nimic si in care serviciile sunt la nivelul celor de acum 16 ani", apreciaza Buluc.

Marile lanturi de farmacii din Romania, apreciaza reprezentantul Farmexim, au inteles ca este necesar sa se investeasca in pregatirea personalului. "Farmacistii sunt acum invatati tot ce trebuie sa faca pentru a se asigura ca orice persoana se va intoarce in farmacia respectiva. Si farmacia este o "marfa", cu o valoare tranzactionabila, pe care trebuie sa stii sa o vinzi", spune Buluc.

Farmexim investeste anual o suma considerabila in pregatirea personalului. In 2005, aceasta a fost de circa 400.000 de euro, bani care au mers in scolarizarea managementului si a fortei de vanzari, ceea ce se dovedeste a fi "o investitie profitabila". Din acest punct de vedere, unul din secretele companiei este managementul tanar de care dispune.

El spune ca politica Farmexim este sa reinvesteasca profitul aproape in intregime.

Compania Farmexim a fost infiintata in 1990 si a activat initial ca importator de medicamente, pentru ca in distributie sa se lanseze abia in 1992. Perioada anilor ''90 a fost, conform lui Buluc, una de pionierat in distributia de medicamente. "In acea perioada farmacistii erau cei care veneau din toata tara in Bucursti si stateau la cozi pentru a se aproviziona".

Principalii concurenti ai Farmexim pe segmentul de distributie de medicamente sunt Mediplus, parte a grupului A&D Pharma, Relad, Fildas Trading, Europharm Distributie sau Farmexpert.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO