Companii

Pazo: Clasa medie a dispărut de pe piaţa amenajărilor interioare. Au bani, dar nu-i cheltuie

Clasa medie a dispărut de pe piaţa amenajărilor interioare. Au bani, dar nu-i cheltuie
04.08.2010, 23:48 876

Grupul Pazo, specializat în distribuţia de obiecte sanitare şiplăci ceramice, a fost nevoit să-şi schimbe anul trecut strategiade vânzări şi să se orienteze către segmentul de lux, după ce clasamedie nu a mai investit în amenajarea interioară a uneilocuinţe.

Pazo a înregistrat anul trecut la nivel de grup o cifră deafaceri de 9 mil. euro, în scădere cu 22% faţă de 2008, iar pentruanul acesta trendul de reducere a businessului se va menţine.

"Piaţa de plăci ceramice nu mai are niciun viitor şi nu cred căîn anii următori va mai fi ce a fost. Lupta se va da între plăcileceramice aduse din China şi produsele de lux, pentru că segmentulde mijloc a murit. Clasa medie, chiar dacă are bani, nu maicheltuie", spune Lucian Azoiţei, directorul general al Pazo, unadintre primele companii care a importat plăci ceramice pe piaţalocală.

Azoiţei deţine grupul Pazo, înfiinţat în 2002, împreună cu omulde afaceri Cosmin Păun.

Pazo Grup, care distribuie plăci ceramice marca italianăMarazzi, are filiale la Timişoara, Cluj şi Braşov şi controleazăcompaniile Hidrotek International (reprezentantul Jacuzzi înRomânia) şi Terraform (specializată în servicii de montajpardoseli).

Vânzările de plăci ceramice, o piaţă care a ajuns anul trecut la150 mil. euro, în scădere cu 35%, mai sunt susţinute în prezentdoar de lucrările de renovare şi proiectele de construcţii dehipermarketuri. Consumul de gresie şi faianţă a înregistratcreşteri spectaculoase până în 2008, cuprinse între 15-30%, însăchiar şi aşa consumul mediu pe cap de locuitor este unul dintrecele mai scăzute din Uniunea Europeană.

"Nu mai sunt proiecte noi imobiliare începute, însă au fostreluate cele îngheţate. Singurul segment care a mai rămas activ afost cel de retail, în timp ce renovările au salvat sectorulrezidenţial aflat în declin", afirmă Azoiţei. El explică faptul cădin cauza crizei, clienţii produselor Marazzi s-au schimbat. Ceicare investeau în medie circa 1.500-2.000 de euro pentru renovareaunei locuinţe s-au retras treptat de pe piaţă şi au rămas doar ceicu venituri ridicate. "Dacă în mod normal cei din clasa mediealocau circa 1.000 de euro pentru amenajarea completă a unei băi(achiziţia şi instalarea de plăci ceramice, obiecte sanitare,instalaţii etc - n.r.), clienţii Pazo cumpără acum o baie de 10.000de euro. Nu mai avem clientul de 1.000 de euro", susţine managerulPazo.

Nu s-au cumpărat Jacuzzi de 1.000 de euro

Compania Hidrotek, reprezentantul Jacuzzi în România, a deschisanul trecut un showroom în zona Pipera din Capitală, însă vânzărilenu au decurs conform aşteptărilor, înregistrând vânzări sub unmilion de euro. Chiar dacă Jacuzzi are căzi cu hidromasaj începândde la 1.000 de euro şi ajungând la 30.000 de euro, cele mai ieftinenu s-au vândut.

"N-am vândut cada de 1.000 de euro niciodată, cea mai ieftină afost una de 3.000 de euro. În general piaţa locală nu a acceptatgama de produs mai ieftină de la brandurile considerate de lux. Nevom reorienta către segmentul premium cu brandul Jacuzzi", afirmăAzoiţei.

Din grupul Pazo face parte şi compania Terraform, firmăspecializată în montajul de pardoseli, care a înregistrat ocreştere a cifrei de afaceri de 10%, până la 9,5 mil. lei (2,2 mil.euro), datorită contractelor pe care le-a avut în derulare.Compania, care are în funcţie de lucrări circa 150-200 de angajaţi,a montat gresie şi faianţă în centre comerciale precum Sun Plaza,Cocor Luxury Store, Auchan Timişoara, Kaufland Mediaş sau MegaParkdin Sofia (Bulgaria).

Se gândeşte la alte afaceri

Pentru că businessul Pazo a ajuns la maturitate, Azoiţei şi cupartenerul său Cosmin Păun se gândesc să înceapă un nou business înalt domeniu, fără a preciza care este acesta.

"Am intrat pe piaţa de distribuţie de plăci ceramice pentru căera ieftin. Am început cu 8.000 de dolari, bani împrumutaţi în 2002pentru a începe businessul, însă acesta nu este unul pe termenlung, mă gândesc să investesc în alte domenii", susţine Azoiţei. În2008, Pazo a trecut pe lângă o preluare de circa 10 mil. euro, banicu care Azoiţei voia să deschidă o companie aeronautică. Tranzacţiaa căzut în ultimul moment din cauza crizei, iar investiţia a fostanulată.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO