Companii

Producatorul marcii Stalinskaya a avut afaceri de 40 milioane de euro

04.03.2005, 00:00 61

Compania Prodal '94, producatorul marcii de vodca Stalinskaya, al brandy-ului Fancy si al ginului Wembley, afirma ca si-a consolidat pozitia principalelor branduri anul trecut si si-a mentinut constante vanzarile, in pofida influentelor negative ale maririi accizei la bauturile spirtoase.


"In ciuda faptului ca piata a inregistrat anul trecut un puternic recul din cauza maririi accizelor, am reusit sa ne consolidam toate brandurile noastre atat din punct de vedere valoric, cat si al volumelor", spune Bogdan Mihail, vicepresedintele Prodal '94.


Grupul Prodal '94, din care mai fac parte si societatile Granddies si Bere Spirt Drobeta-Turnu Severin, cu aceiasi actionari, a avut anul trecut o cifra de afaceri de 40 de milioane de euro, in crestere cu 35% fata de 2002, cand a fost de 26 mil. euro. Principalii actionari ai Prodal '94 sunt doi cetateni romani de origine iraniana.


Conform datelor proprii, Prodal '94 a avut anul trecut 30% din piata de vodca, unde detine marcile Stalinskaya, Discovery si Infinity, jumatate din cea de gin unde este prezent cu brandul Wembley. Prodal '94 mai este prezenta si pe piata de brandy cu marcile Fancy si Passion.


Marirea accizei anul trecut de la 150 la 280 de euro/hectolitru de alcool pur a dus la scaderea cotelor de piata ale unor jucatori, la inchiderea capacitatilor de productie si vanzarea unor branduri, la repozitionarea brandurilor pe un segment inferior al pietei sau chiar la schimbarea gradatiei bauturilor, unele marci de vodca fiind transformate in bauturi spirtoase.


Majorarea accizei din acest an de la 280 la 450 de euro/hectolitru va avea un efect si mai nefast asupra industriei, estimarile fiind ca, pana in 2007 cand acciza va ajunge la 550 de euro/hectolitru de alcool pur, doar cativa zeci de jucatori autohtoni mari si mijlocii sa reziste in piata.


"Dupa aderarea la UE, majoritatea jucatorilor de mici dimensiuni, a caror activitate se situeaza in zona gri, vor disparea, aceasta nefiind o particularitate a Romaniei, ci a tuturor tarilor din centrul si estul Europei care au aderat anul trecut la UE. Pe masura ce acciza va creste, iar taxele vamale pentru importuri vor fi eliminate, pe piata se va simti o repozitionare a brandurilor. Probabil ca dupa aderare marcile de vodca de import vor domina 5-10% din piata fata de sub 1% in acest moment", sustine Mihail.


Prodal '94 a lansat pe piata romaneasca doua marci rusesti de vodca - Stolichnaya si Moscovskaya - apartinand companiei de stat din Rusia FKP Soyuzplodimport. "Marcile au mers bine, motiv pentru care FKP va investi in acest an in promovare. Romania este o piata unde se consuma in special vodca de tip rusesc, care are un gust diferit fata de cea nordica", afirma Mihail.


Prodal '94 este unul dintre putinii exportatori de bauturi pe pietele din UE si in China. "In general pentru a atinge volume de vanzari pe aceste piete este necesara o perioada de 3-5 ani. Pentru unele piete europene am trecut deja de prima etapa, a penetrarii, urmand sa alocam bani pentru promovare", spune Mihail.


Consumul total de bauturi spirtoase din Romania a fost estimat, pentru anul trecut, de Garant, organizatie din care fac parte cei mai mari jucatori din industrie, la 1 miliard de euro din care doar jumatate este reprezentat de piata legala.


Principalii concurenti ai Prodal pe piata vodcii sunt Kreskova, Alexander si Dakk. La gin concureaza cu Bartender's, iar la brandy cu Alexandrion. Importatorii au decis ca este momentul sa intre in concurenta cu brandurile autohtone: Allied Domecq Romania urmand sa laseze doua marci de vodca, Serkova si Borzoi, care sa atace portofoliul celor de la Prodal '94. stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO