Companii

Rapotan continua extinderea retelei Arabesque si investeste 20 de milioane de euro pentru inca doua magazine

Rapotan continua extinderea retelei Arabesque si investeste 20 de milioane de euro pentru inca doua magazine

Cezar Rapotan, proprietarul si directorul general al Arabesque: „Evolutia din 2010 va depinde foarte mult de contextul economic european, de climatul de stabilitate politica din Romania, de relansarea creditarii bancare, de evolutia cursului de schimb, de masurile de relansare economica pe care guvernul le va lua.”

07.01.2010, 23:25 376

Compania nu a precizat viitoarele locatii, insa cu noileinvestitii numarul magazinelor Arabesque va ajunge la 20. Arabesqueestimeaza pentru anul acesta aceeasi cifra de afaceri ca in 2009,cand businessul s-a redus cu 25%, pana la 412 mil. euro. Arabesqueajunge astfel din nou sub pragul de afaceri de jumatate de miliardde euro, pe care a reusit sa-l depaseasca in 2008, cand a realizatafaceri de 550 mil. euro.

"Pentru 2010 ne propunem aceeasi cifra de afaceri ca in 2009, cuo eventuala scadere in prima parte si o usoara revenire in partea adoua a anului. Evolutia din 2010 va depinde foarte mult decontextul economic european, de climatul de stabilitate politicadin Romania, de relansarea creditarii bancare, de evolutia cursuluide schimb, de masurile de relansare economica pe care guvernul leva lua", afirma Cezar Rapotan, proprietarul si directorul generalal Arabesque. Compania va opri insa extinderea in strainatate, undedetine deja 22 de filiale in Moldova, Bulgaria, Ucraina si Serbia,care genereaza 18-20% din businessul total, echivalentul a circa 80de milioane de euro.

Orice masura gen "Prima casa" estebine-venita

Rapotan considera ca statul trebuie sa intensifice programele deinvestitii si ca orice masura gen "Prima casa" este bine-venitaatata vreme cat are ca efect un impuls de stimulare investitionala."In cazul programului «Prima Casa» ar trebui ca aceasta masura sase refere numai la constructiile noi cu data procesului- verbal dereceptie 2009 - 2010".

Anul trecut, compania a resimtit din plin scaderea investitiilorde pe piata constructiilor si a fost nevoita sa reduca masivcheltuielile.

"Inca din ultimul semestru al anului 2008, constatand declinulpietei, am luat masuri de ajustare a costurilor, adaptand nivelulacestora la noile valori ale vanzarilor. Astfel a fost redusproportional numarul de autocamioane pentru distributie, iardiferenta am utilizat-o ca o flota separata de transport, numarulde personal a fost de asemenea redus proportional, in primul randprin neangajarea altor persoane in urma fluctuatiei normale dincompanie", explica Rapotan, care precizeaza ca au fost renegociatetoate contractele de bunuri si servicii.

Vanzari mai mari la produse pentru renovari

Scaderea brusca a investitiilor noi si cresterea ponderiilucrarilor de renovare s-au regasit si in structura vanzarilorArabesque.

Cele mai vandute tipuri de materiale de constructii vandute deArabesque in 2009 au fost cele legate mai mult de renovare, cum arfi vopsele, tencuieli, polistiren, instalatii termice si sanitare,instalatii electrice, gips-carton, vata minerala si mai putin celereferitoare la constructii noi: otel beton, ciment, caramizi,acoperisuri si BCA.

"In 2009 piata materialelor de constructii s-a contractatvaloric cu aproximativ 40%, din cauza contextului general dat decriza economica. Principalii factori care au afectat consumul aufost diminuarea cererii pe fondul lipsei investitiilor private sipublice, inghetarea pietei imobiliare, scaderea apetitului de riscsi a creditarii din partea bancilor si instabilitatea politicamanifestata in special pe final de an", sustine Rapotan.

Compania detine in prezent 18 centre comerciale si 22 de filialeexterne in Serbia, Moldova, Bulgaria si Ucraina.

Arabesque s-a pozitionat drept principalul furnizor de materialede constructii direct pe santier in 24 de ore pentru distante de100 de kilometri, evitand astfel o competitie directa cunumeroasele companii straine de bricolaj care au intrat pe piatalocala in ultimii ani.

Astfel, principalul competitor al companiei este compania Baducdin Bucuresti, care este activa in zona de sud a tarii.

Arabesque, infiintata de omul de afaceri Cezar Rapotan in 1994,are in prezent circa 4.800 de angajati, dintre care 1.500 desalariati sunt pe pietele externe, in Serbia, Ucraina, Bulgaria siMoldova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO