Companii

Restructurarile au determinat o crestere de 33% la Europharm Holding

23.02.2005, 00:00 65

Compania distribuitoare de medicamente Europharm Holding a inregistrat vanzari totale de 143 milioane de dolari (115 mil. euro) in 2004, cresterea de 33% fata de anul anterior datorandu-se procesului de restructurare demarat la inceputul anului 2003.
Europharm Holding este membra a grupului farmaceutic britanic GlaxoSmithKline, liderul pietei romanesti. Compania Europharm din Brasov, cu activitati de productie, distributie si retail, a fost preluata de GSK in mai multe etape succesive de la omul de afaceri Mihai Miron, tranzactia fiind estimata la peste 40 de milioane de dolari.
"Procesul de restructurare al companiei a fost initiat la inceputul anului 2003, costurile totale de aproximativ 8 milioane de dolari vizand realizarea unui sistem de business integrat", a afirmat Gabriel Matei, director comercial al Europharm Holding.
Europharm Holding reuneste distributia de medicamente, prin Europharm Distributie, cat si reteaua de farmacii. La inceputul anului trecut, Europharm a finalizat restructurarea afacerilor sale printr-un proces de rebranding al medicamentelor produse la Brasov.
Din vanzarile de 143 de milioane de dolari ale Europharm Holding, aproximativ 20 de milioane de dolari au fost realizate prin reteaua de farmacii a grupului, ce a reprezentat o crestere de 20% raportat la anul precedent, restul reprezentand vanzarile Europharm Distributie. "Reteaua de farmacii a companiei cuprinde 33 de puncte de vanzare mature, care nu au crescut cu acelasi ritm ca operatiunile Europharm Distributie", a mai spus reprezentantul companiei. Cota de piata a Europharm Dsitributie a fost de aproximativ 12% in 2004, conform estimarilor interne.
"Caracteristica pentru piata distributiei de medicamente de anul trecut a fost tendinta de consolidare in defavoarea micilor distribuitori", a sustinut Matei.
Fenomenul de migrare a vanzarilor de la micii distribuitori catre companiile de dimensiuni mari de pe piata s-a produs si in conditiile in care nivelul discounturilor acordate clientilor a atins niveluri fara precedent anul trecut, fapt ce a contribuit semnificativ la disparitia de pe piata a unor companii cu activitati regionale.
"Pentru prima data in ultimii ani, s-au rezolvat problemele referitoare la sistemul de plata pe segmentul spitalelor, aceste probleme mutandu-se pe segmentul farmaciilor", a precizat Matei. Anumiti furnizori au inceput sa sisteze livrarile catre farmacii, in conditiile in care acestea au acumulat datorii foarte mari.
Cresterea plafoanelor de compensare pentru unele medicamente pana la 90%, masura luata in cursul anului trecut, a contribuit la cresterea volumului si valorilor retetelor compensate, fapt ce a afectat serios sistemul de plati din sistem.
Consolidarea pietei distributiei de medicamente s-a produs pe cale interna, companiile multinationale evitand pana in prezent sa faca vreo achizitie directa semnificativa. Cu toate acestea, gigantii europeni din domeniu, cum ar fi germanii de la Celesio, Phoenix sau Alliance Unichem si-au manifestat interesul pentru piata romaneasca.
"Cred ca prima achizitie majora se va produce pana in a doua jumatate a anului viitor, cel tarziu", a adaugat Matei.
Referitor la o eventuala preluare a Europharm Distributie de catre o alta companie, Matei a declarat: "Compania a fost conceputa ca un suport pentru core-business-ul GlaxoSmithKline in Romania, vanzarea ulterioara nefiind un obiectiv al Europharm Distributie. Matei a exclus, de asemenea, si o eventuala preluare a unui distribuitor de dimensiuni mai mici de pe piata.
Pentru anul in curs, Europharm Distributie mizeaza pe obtinerea unor vanzari de aproximativ 140-150 de milioane de dolari.
alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO