Retail&Agrobusiness

Amalia Buliga, CEO-ul Diverta: Vânzările online cresc cu peste 50% dar insuficient cât să acopere golul din offline

Amalia Buliga, CEO-ul Diverta: Vânzările online cresc cu peste 50% dar insuficient cât să acopere golul din offline

Autor: Cristina Roşca

17.03.2020, 11:29 73

Lanţul de librării Diverta, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa locală de carte, a văzut o creştere puternică, de peste 50%, pe segmentul online, însă un declin chiar mai accentuat în offline. În prezent, reţeaua de circa 30 de librării fizice contribuie cu 85% la totalul businessului, pe când online-ul aduce doar 15%, spune Amalia Buliga, executivul care conduce businessul şi care este acţionar minoritar în business

“Într-adevăr, în online am văzut în ultimele zile o creştere de peste 50% a vânzărilor, însă acest avans nu este suficient să acopere minusul din offline, nu încă cel puţin. La noi offline-ul contribuie cu 85% la vânzări, pe când online-ul e clar minoritar”, spune executivul.
Ea mai spune că acum mulţi români lucrează de acasă, există şi un număr mai mare dintre aceia care fac cumpărături pe internet. Cele mai cumpărate articole din online sunt jocurile şi produsele de papetărie pentru copii, nu cărţile ţnsă.
“În mall, achiziţia de carte este sau poate fi una de impuls. Acum, în situaţia actuală, românii sunt mai chibzuiţi şi o bună parte din bugete şi le orientează către alimente.”
Pe pieţele externe au existat voci care au spus că situaţia actuală - pandemia şi izolarea la domiciliu a unui număr mare de oameni - ar putea conduce la o creştere a pieţei de carte.
Amalia Buliga spune însă că piaţa locală nu ar trebui comparată cu altele dat fiind că există diferenţe mari în comportamentul de consum obişnuit. Mai exact, în alte pieţe, în special din Occident, cartea este pe lista uzuală de cumpărături, face parte din obiceiul de consum. În România, în situaţii de criză, se taie rapid de pe lista de cumpărături.
“În criză, piaţa noastră de carte scade mai puternic decât altele. Spre exemplu, acum vânzările librăriilor noastre din malluri au scăzut cu 70%.”
Diverta este cea mai cunoscută afacere a antreprenorului Octavian Radu, un om de afaceri care are businessuri în multe domenii. Această afacere el a deschis-o în 1998 însă sub alt nume - Libra -, iar după ce a trecut printr-un rebranding a ajuns la Diverta în 2002. Prima unitate a fost deschisă în centrul comercial Bucureşti Mall în 1998 şi rezistă până astăzi, deşi sub noul nume, Diverta. Omul de afaceri spune că e singurul magazin care a rezistat în toţi aceşti ani în mallul care a schimbat mulţi chiriaşi. Bucureşti Mall e primul mall din România.
Potrivit datelor, lanţul Diverta a încheiat anul 2018 cu afaceri de 13 milioane de euro, iar pentru anul trecut reprezentanţii estimau o creştere de 20% a cifrei de afaceri.

AFACERI DE LA ZERO