Retail&Agrobusiness

Călin Costinaş, Profi: Noi, retailerii, avem nevoie de producători puternici în spate. Clienţii noştri cer produse locale

ZF Retail Summit 2024

Călin Costinaş, Profi: Noi, retailerii, avem nevoie de...

Autor: Ramona Cornea

14.05.2024, 11:15 113

Retailerii din România au nevoie de producători puternici în spate, având în vedere că există cerere pentru produse locale din partea clienţilor, susţine Călin Costinaş, deputy CEO al Profi.

„Noi, ca retaileri, înţelegem că un producător slab în spate reprezintă o vulnerabilitate şi pentru noi. Nu este un meci în care unul să câştige şi altul să piardă, avem nevoie de producători puternici în spate. În momentul în care preţul va fi foarte competitiv pentru mine să cumpăr din intern, înseamnă că va fi foarte uşor să facem şi export. Trebuie să ne concentrăm pe problemele reale. Clienţii noştri cer produse locale şi atunci noi de ce nu am vrea să le dăm? Cum să nu te pui pe val? Ne creăm în permanenţă duşmani imaginari”, a spus el în cadrul evenimentului ZF Retail Summit 2024.Retailul românesc între inflaţie şi deflaţie, între promoţii şi scumpiri, între scădere şi creştere de consum

Ce a mai declarat Călin Costinaş în cadrul evenimentului ZF:

• Deflaţia este mai periculoasă sau inflaţia foarte mare. Noi am trecut de la o inflaţie foarte mare la anumite categorii la deflaţie. Anul acesta avem şi inflaţie, şi deflaţie, depinde de categorii. Avem categorii pe inflaţie, mai ales cele care sunt atinse de SGR sau de taxa pe zahăr, iar fresh, ultra-fresh, cu excepţia mezelurilor, sunt în mare parte pe deflaţie. Este o provocare nouă, pe care nu am mai avut-o de mult timp, din 2014. Este şi o oportunitate lucrul acesta pentru că ne face să ne reinventăm în permanenţă şi cred că de la COVID-19 creierul este în permanenţă antrenat cu noi provocări.

• Cred că deflaţia în categorii are două cauze: nu a mai crescut aşa de mult preţul, iar a doua este ponderea promoţiilor. Începând de anul trecut s-a văzut cumva faptul că doi ani de inflaţie mare au făcut clienţii să fie mult mai atenţi la preţuri şi să fie mult mai atenţi la promoţii. Atunci, o parte din această deflaţie este dată şi de o „agresivitate” mult mai mare în promoţii sau o pondere mai mare a promoţiilor mult mai mare în retailul modern.

• Din perspectiva clienţilor, cred că se simte cumva un trend spre proximitate, iar acest lucru este dat cumva şi de faptul că am scăpat de panică, nu mai vizităm rar magazinele şi cumpărăm mult. Economia intră în normalitate şi atunci timpul începe să coste.

• Cred că suntem într-o capcană, ne uităm foarte mult la partea de venituri. Noi suntem în business şi înţelegem că atunci când vrei să închizi un PNL te uiţi şi la venituri, şi la cheltuieli. Avem o problemă mare cu structura de cheltuieli, adică foarte multe cheltuieli cu structura de bugetari, avem însă şi o oportunitate foarte mare pentru că există un minus pe forţa de muncă. Este cel mai bun moment în care am putea să facem nişte restructurări în zona de bugetari, care ar însemna scăderea cheltuielilor, pentru că piaţa poate să absoarbă. De ce să importăm forţă de muncă când noi avem o forţă de muncă. Este o capcană în care ne învârtim de ani de zile. Cred că anul viitor ar fi momentul cel mai bun pentru o reconfigurare a cheltuielilor bugetare.

• Tehnologia ajută, va mări productivitatea, va rezolva o parte dintre probleme, dar nu pe toate. În continuare există un minus pe partea de forţă de muncă. Este momentul cel mai bun, unul în care piaţa încă consumă, poţi să reconfigurezi partea de costuri.

• Tehnologia va da mult mai multă calitate pentru că intrăm într-o eră în care deciziile trebuie să fie mult mai calitative.

• Dacă ne uităm pe consumul, la vânzarea de ouă în perioada Paştelui, de exemplu, cred că sărbătorile ne arată o tendinţă de mai puţină risipă.

• Eu cred că fenomenul shrinkflation este mediatizat foarte mult, dar nu există aşa de mult. Există câteva categorii în zona de dulciuri. Retailul ce cumpără aia vinde. Au existat câteva repoziţionări la ambalaj, dar ele au venit şi cu repoziţionări în preţ, nu au fost aşa cum se vehiculează. A fost în puţine categorii, nu este un fenomen în masă: discutăm de dulciuri, brânzeturi, sunt excepţii, nu este un trend. Cred că este un fenomen dat şi de configuraţia familiei: faptul că familiile devin din ce în ce mai mici, monoparentale, nu mai există risipă, iar lucrul acesta duce la cantităţi mai mici per unităţi de vânzare. Eu cred că trebuie să separăm ceea ce se numeşte speculă de o evoluţie normală a pieţei. Este o schimbare de trend. Atunci când discutăm de dulciuri poate va fi chiar benefică.

• Cred că şi în proximitate este important preţul. Cred că dacă uiţi că preţul este foarte important, poate cel mai important în perioada aceasta de inflaţie, atunci ieşi de pe piaţă. Eu cred că discutăm de o combinaţie între comoditate şi un preţ care să fie corect. Proximitatea nu va putea să dea niciodată acelaşi preţ ca un magazin de discount, dar dacă diferenţa este prea mare, atunci ai pierdut clientul. Este un nivel care este tolerabil de client, dar nu foarte mare. Cred că cele două formate au spaţiu, discount şi proximitate.

• Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să nu ne uităm la un duşman imaginar, ci să ne uităm la soluţii. Este anormal să fim printre cei mai mari producători de floarea soarelui, dar să importăm ulei din Ucraina. Haideţi să vedem unde este problema, de ce nu avem suficientă producţie, o ambalare pe zona de ulei. Cred că avem o oportunitate mare.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO