Retail&Agrobusiness

Măştile chirurgicale au devenit peste tot în lume simbolul răspândirii epidemiei de coronavirus, al panicii şi al oportunismului. În centrul criticilor sunt giganţii de retail online

Măştile chirurgicale au devenit peste tot în lume...

Autor: Bogdan Cojocaru

01.03.2020, 20:41 1516

Măştile chirurgicale au devenit peste tot în lume simbolul răpândirii epidemiei de coronavirus, al pa­nicii, dar şi al oportunismului care însoţeşte haosul. Creşterile uriaşe, nejustificate, de preţuri au scos în prim-plan rolul pe care marii retaileri online în au pentru societate sau în momentele critice.

Cererea pentru măşti chirurgicale sau produse de igienă a atins niveluri critice peste tot în zonele afec­tate de epidemia de coronavirus, indiferent că este vorba de Canada, România, Germania, Italia sau India. Pentru că stocurile se epuizează rapid, producătorii şi guvernele se descurcă cum pot.

În Ungaria, deţinuţii din Debreţin s-au apucat de făcut măşti chirurgicale, conformându-se astfel unui ordin emis de guvern ca răspuns la ameninţarea pe care o reprezintă corona­virusul, scrie Hungary Today. Instituţia corecţională din Debreţin, oraş din estul ţării, are o fabrică ce poate produce măşti chirur­gicale. Guvernul de la Budapesta a instruit orga­nizaţiile din sistemul penal să-şi utilizeze capacităţile de producţie pentru a face măşti medicale. Franţa are capacitatea de a produce 40 de milioane de măşti chirurgicale pe lună, dar guvernul estimează pentru funcţionarii publici un necesar de 200 de milioane de unităţi pentru urmă­toarele trei luni.

Producătorii consacraţi, cum ar fi cei din India, funcţionează la turaţie maximă pen­tru a satisface cererea globală în creştere pentru produse de protecţie. Cu ochii pe profit, furnizorii s-au orientat spre pieţele de export unde este penurie de măşti chirurgicale, cum este China, provocând lipsuri pe pieţele de origine, notează South China Morning Post. În Hong Kong, răspunzând penuriei de măşti, un grup de cetăţeni au improvizat o fabrică de produse de protecţie pentru a preveni creşterea preţurilor, potrivit Reuters.

Pe fundalul panicii şi a lipsei de informaţii, penuria se instalează mai peste tot. Unii vânzători online au căutat să profite afi­şând preţuri exorbi­tante. Spre exem­plu, scrie Poli­tico, luni, o sticlă de 250 de mililitri de Amu­china - un gel anti­bac­terian popular în Italia - se vindea cu 50 de euro pe eBay, când în mod normal aceasta cos­tă 7,50 euro. Un litru din această soluţie ajunsese la pre­ţul record de 799 de euro. Produse obiş­nuite la su­prapreţ erau prezentate ca special concepute pentru a proteja contra virusului, chiar dacă nu este aşa.

În SUA, cele mai multe dintre state au în lucru legi care-i pedepsesc cu amenzi mari şi, în unele cazuri, cu închisoarea pe comercianţii care majorează nejustificat de mult pre­ţu­ri­le unor produse ca apa de bă­ut şi proviziile me­dicale în tim­pul dezas­trelor şi situa­ţiilor de ur­genţă. Gu­verna­to­rii şi-au în­văţat lecţia dată de ura­ganul Irma din 2017. Ast­fel de legi au ca scop îm­pie­dicarea fir­melor să pro­fi­te de sit­uaţiile exce­p­ţio­na­le când lipsesc pro­duse şi ser­v­icii de bază, ca ali­mente, com­bus­tibil şi adăpost.

În Italia, politicienii n-au în­văţat o astfel de lecţie. Acum, când ţara lor este principala victimă euro­peană a epidemiei de coronavirus, ei arată cu degetul spre comercianţii online şi spre platformele de retail online.  „Nu mai vorbim de o piaţă liberă, ci de o speculaţie odioasă care trebuie stopată imediat“, se arată într-un raport înaintat parlamentului de un mem­bru al Partidului Demo­crat, parte din coaliţia de guver­nare. Co­da­cons, o organizaţie a consumatorilor ita­lieni, a depus plân­geri la 104 de birouri de pro­curori publici din toa­tă Italia şi a notificat autoritatea antitrust, acuzând co­mer­cianţii de fraudă şi practici neloiale. Chiar dacă pre­ţurile afişate de website-urile de comerţ electronic ca Amazon şi eBay sunt stabilite liber de comer­cian­ţii in­dividuali potrivit cererii şi ofertei, organizaţia crede că aceste platforme trebuie să-şi asume o parte din vi­nă. Amazon a făcut clar că doar vânzătorii au pu­terea de a stabili preţurile şi a promis că va şterge pa­gi­nile care nu respectă regulile interne. Însă grupurile de consumatori văd lucrurile diferit. Chiar dacă gi­gan­ţii din comerţul electronic nu sunt responsabili direct de preţurile excesiv de mari, se arată în plângerile Co­dacons, ei ar trebui consideraţi „complici“ dacă nu reu­şesc să înlăture produsele cu suprapreţ de pe website-urile lor.

Autorităţile italiene investighează preţurile online „nebuneşti“ ale măştilor chirurgicale şi gelurilor antibacteriene pentru mâini. „Am decis să deschidem o investigaţie după ce presa a raportat preţurile nebuneşti ale acestor produse pe site-urile de vânzări online“, a anunţat vice procurorul şef din Milano Tiziana Siciliano. „Preţurile măştilor a urcat de la un cent la zece euro bucata, iar o sticlă de dezinfectant de un litru care acum o săptămână costa 7 euro a ajuns până la 39 de euro.“ Lumea încearcă să se protejeze cu măşti chirurgicale, însă, din păcate, nu este clar că acestea sunt eficiente în a opri răspândirea coronavirusului, aminteşte site-ul de ştiri metro.co.uk.

Nici Amazon se pare că nu şi-a învăţat lecţia. Când uraganul Irma se apropia de estul Statelor Unite, compania a devenit ţinta criticilor pentru că a permis preţuri foarte umflate la produse cu care oamenii se aprovizionau pentru a-şi face rezerve în caz de calamitate - cum ar fi apa îmbuteliată. Acum a fost prinsă din nou pe picior greşit.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO