Măştile chirurgicale au devenit peste tot în lume simbolul răpândirii epidemiei de coronavirus, al panicii, dar şi al oportunismului care însoţeşte haosul. Creşterile uriaşe, nejustificate, de preţuri au scos în prim-plan rolul pe care marii retaileri online în au pentru societate sau în momentele critice.
Cererea pentru măşti chirurgicale sau produse de igienă a atins niveluri critice peste tot în zonele afectate de epidemia de coronavirus, indiferent că este vorba de Canada, România, Germania, Italia sau India. Pentru că stocurile se epuizează rapid, producătorii şi guvernele se descurcă cum pot.
În Ungaria, deţinuţii din Debreţin s-au apucat de făcut măşti chirurgicale, conformându-se astfel unui ordin emis de guvern ca răspuns la ameninţarea pe care o reprezintă coronavirusul, scrie Hungary Today. Instituţia corecţională din Debreţin, oraş din estul ţării, are o fabrică ce poate produce măşti chirurgicale. Guvernul de la Budapesta a instruit organizaţiile din sistemul penal să-şi utilizeze capacităţile de producţie pentru a face măşti medicale. Franţa are capacitatea de a produce 40 de milioane de măşti chirurgicale pe lună, dar guvernul estimează pentru funcţionarii publici un necesar de 200 de milioane de unităţi pentru următoarele trei luni.
Producătorii consacraţi, cum ar fi cei din India, funcţionează la turaţie maximă pentru a satisface cererea globală în creştere pentru produse de protecţie. Cu ochii pe profit, furnizorii s-au orientat spre pieţele de export unde este penurie de măşti chirurgicale, cum este China, provocând lipsuri pe pieţele de origine, notează South China Morning Post. În Hong Kong, răspunzând penuriei de măşti, un grup de cetăţeni au improvizat o fabrică de produse de protecţie pentru a preveni creşterea preţurilor, potrivit Reuters.
Pe fundalul panicii şi a lipsei de informaţii, penuria se instalează mai peste tot. Unii vânzători online au căutat să profite afişând preţuri exorbitante. Spre exemplu, scrie Politico, luni, o sticlă de 250 de mililitri de Amuchina - un gel antibacterian popular în Italia - se vindea cu 50 de euro pe eBay, când în mod normal aceasta costă 7,50 euro. Un litru din această soluţie ajunsese la preţul record de 799 de euro. Produse obişnuite la suprapreţ erau prezentate ca special concepute pentru a proteja contra virusului, chiar dacă nu este aşa.
În SUA, cele mai multe dintre state au în lucru legi care-i pedepsesc cu amenzi mari şi, în unele cazuri, cu închisoarea pe comercianţii care majorează nejustificat de mult preţurile unor produse ca apa de băut şi proviziile medicale în timpul dezastrelor şi situaţiilor de urgenţă. Guvernatorii şi-au învăţat lecţia dată de uraganul Irma din 2017. Astfel de legi au ca scop împiedicarea firmelor să profite de situaţiile excepţionale când lipsesc produse şi servicii de bază, ca alimente, combustibil şi adăpost.
În Italia, politicienii n-au învăţat o astfel de lecţie. Acum, când ţara lor este principala victimă europeană a epidemiei de coronavirus, ei arată cu degetul spre comercianţii online şi spre platformele de retail online. „Nu mai vorbim de o piaţă liberă, ci de o speculaţie odioasă care trebuie stopată imediat“, se arată într-un raport înaintat parlamentului de un membru al Partidului Democrat, parte din coaliţia de guvernare. Codacons, o organizaţie a consumatorilor italieni, a depus plângeri la 104 de birouri de procurori publici din toată Italia şi a notificat autoritatea antitrust, acuzând comercianţii de fraudă şi practici neloiale. Chiar dacă preţurile afişate de website-urile de comerţ electronic ca Amazon şi eBay sunt stabilite liber de comercianţii individuali potrivit cererii şi ofertei, organizaţia crede că aceste platforme trebuie să-şi asume o parte din vină. Amazon a făcut clar că doar vânzătorii au puterea de a stabili preţurile şi a promis că va şterge paginile care nu respectă regulile interne. Însă grupurile de consumatori văd lucrurile diferit. Chiar dacă giganţii din comerţul electronic nu sunt responsabili direct de preţurile excesiv de mari, se arată în plângerile Codacons, ei ar trebui consideraţi „complici“ dacă nu reuşesc să înlăture produsele cu suprapreţ de pe website-urile lor.
Autorităţile italiene investighează preţurile online „nebuneşti“ ale măştilor chirurgicale şi gelurilor antibacteriene pentru mâini. „Am decis să deschidem o investigaţie după ce presa a raportat preţurile nebuneşti ale acestor produse pe site-urile de vânzări online“, a anunţat vice procurorul şef din Milano Tiziana Siciliano. „Preţurile măştilor a urcat de la un cent la zece euro bucata, iar o sticlă de dezinfectant de un litru care acum o săptămână costa 7 euro a ajuns până la 39 de euro.“ Lumea încearcă să se protejeze cu măşti chirurgicale, însă, din păcate, nu este clar că acestea sunt eficiente în a opri răspândirea coronavirusului, aminteşte site-ul de ştiri metro.co.uk.
Nici Amazon se pare că nu şi-a învăţat lecţia. Când uraganul Irma se apropia de estul Statelor Unite, compania a devenit ţinta criticilor pentru că a permis preţuri foarte umflate la produse cu care oamenii se aprovizionau pentru a-şi face rezerve în caz de calamitate - cum ar fi apa îmbuteliată. Acum a fost prinsă din nou pe picior greşit.