Retail&Agrobusiness

ZF eCommerce Summit 2023. Elena Ungureanu, Country Manager, Visa România: eCommerce-ul este zona care are creşterea cea mai mare şi unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul în general în România. Numărul celor care au făcut tranzacţii digitale online în ultimii 10 ani în totalul utilizatorilor de internet a crescut de la 11% în 2012 până la 51% în 2022

ZF eCommerce Summit 2023. Elena Ungureanu, Country...

Autor: Mircea Nica

28.03.2023, 12:52 121

eCommerce-ul este unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul, fapt care este ilustrat cel mai bine creşterea ponderii celor care au făcut tranzacţii digitale online în ultimii 10 ani în totalul utilizatorilor de internet de la 11% în 2012, până la 51% în 2022, a spus Elena Ungureanu, Country Manager Visa România, în cadrul conferinţei ZF eCommerce Summit 2023.

„eCommerce-ul este zona care are creşterea cea mai mare şi unul din motoarele creşterii plăţilor cu cardul în general în România. Aici cel mai bine ilustrat privind modul în care a evoluat ecommerce-ul în România sunt cifrele Eurostat. Numărul celor care au făcut tranzacţii digitale online în ultimii 10 ani în totalul utilizatorilor de internet a crescut de la 11% în 2012 până la 51% în 2022, acest lucru înseamnă 40 puncte procentuale, ceea ce ne situează în top 3 în Europa după ţări precum Estonia, Ungaria, unde avem creşteri de aproximativ 45%, iar noi suntem cot la cot cu Cehia”, a explicat Elena Ungureanu.

Ea a mai adăugat că deşi din punctul de vedere al creşterilor România stă foarte bine, există foarte mult optimism în ceea ce priveşte utilizarea cardurilor şi plăţilor digitale în general în online.

„Dacă ne uităm din punct de vedere al comercianţilor, ultimele date relevă faptul că în 2022 piaţa s-a ridicat la un nivel de 6,3 mld. euro, o uşoară creştere faţă de 2021, când erau 6,2 mld. euro, dar important este că a fost creştere. Ce vedem noi din punct de vedere Visa, pe cardurile care sunt emise în România şi utilizate în ecommerce, este o creştere atât din punct de vedere al numărului de tranzacţii, cât şi din punct de vedere al valorii, cam cu 40%, ceea ce este o creştere foarte mare şi, în acelaşi timp, ritmul de creştere este mai mare decât creşterea care se întâmplă în tranzacţiile offline”, susţine Elena Ungureanu.

Ce a mai spus Elena Ungureanu, Country Manager, Visa România:

Există anumiţi campioni, lăsând la o parte industria de entertainment. Ne bucurăm să vedem că deţinătorii de carduri Visa îşi folosesc mult mai mult cardurile să îşi plătească utilităţile. De asemenea, creşteri foarte mari am văzut în ultima perioadă în tot ceea ce este legat de industria turismului preum călătorii, restaurante. Într-un fel este normal pentru că vedem că comportamentul de conum a revenit la ceea ce s-a întâplat înainte de pandemie.

Din punct de vedere al comportamentului consumatorilor, în momentul de faţă consumatorul se uită şi studiază. Telefoanele mobile fac parte din viaţa noastră de zi cu zi, iar consumatorul poate face comparaţii şi cumpără unde găseşte condiţiile cele mai favorabile. Observăm că există din ce în ce mai multă utilizare în afară ţarii şi acest lucru este important pentru că valoarea medie a unei tranzacţii cross-border în ecommerce este mai mare cam cu 30%, cu vreo 10 euro, decât valoarea medie a unei tranzacţii din România. Globalizarea ne ajută ca şi consumator, dar în acelaşi timp ne ajută ca şi comerciant pentru că şansele de achiziţionare de clienţi adiţionali sunt mult mai mari.

Vedem din ce în ce mai multe IMM-uri, magazine mici, care se uită foarte atent în zona digitalizării. Pentru toate există un început. Pentru digitalizare, cel mai uşor este să încerci să îţi faci un website, să îţi promovezi produsele online şi să vinzi produsele online, deci practic să faci şi plata online. Vedem un număr mai mare de comercianţi care se îndreaptă în această zonă şi există anumite motive. În primul rând există acea faimoasă lege cashback, care a fost modificată la începutul anului. Practic, toţi comercianţii care au o cifră anuală de încasari mai mari de 50.000 lei trebuie să accepte carduri şi aici cred că intră marea majoritate a magazinelor din România, atât din mediul fizic, cât şi online. De asemenea, au început să înţeleagă foarte bine beneficiile plăţilor cu cardul, pot atinge mai mulţi consumatori, care sunt şi din afara ţării, îşi pot eficientiza din punct de vedere operaţional afacerea şi îşi pot servisa clienţii consumatori.

Am făcut un studiu împreună cu Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România în 2022. Am stat de vorbă cu multe IMM-uri şi am aflat lucrui interesante. 7 din 10 IMM-uri consideră că digitalizare este o cerinţă expresă pentru dezvoltarea afacerii lor. Practic nu îşi pot menţine nivelul actual dacă nu există digitalizare. De asmenea, cam o treime au declarat că pot vinde produsele şi online sau vând exclusiv online, însă când ne uităm la ponderea vânzărilor online în total acesta nu depăşeşte mai mult de 20%. Aici este un potenţial foarte mare de creştere.

Să începi să îţi digitalizezi afacerea o poţi face foarte simplu prin vânzări online. De aceea, pentru toţi deţinătorii de carduri Visa Business, am dezvoltat în România şi am pus la dispoziţie o platformă care se numeşte Marile Afaceri Mici, cu resurse educaţionale pentru IMM-uri şi oferte dedicate acestora.

Dacă ne uităm la ceea ce s-a publicat prin studiul Institutului de Economie Mondială, educaţia digitală în România este undeva la 8%. Prin comparaţie, în alte ţări din Europa Centrală şi de Est este la 20-30%, iar în ţările din Europa de Vest avem între 30% şi 50%. Avem multe lucruri de făcut în domeniul acesta şi ca şi industrie credem cu putere că în momentul în care avem consumatori educaţi, companii mai educate, puetm evolua mai bine şi să împingem mai mult către zona digitală o mare parte din ceea ce ni se întâmplă zilnic.

O soluţie pe care am implementat-o acum doi ani este SoftPOS, pracitc posibilitatea de a transforma în terminal de plată orice telefon care are sistem de operare Android. Soluţia a prins foarte bine. În momentul de faţă avem peste 20.000 de asemenea soluţii implementate la diverşi comercianţi din ţară şi a prins foarte bine pentru înlocuirea numerarului la livrare cu card la livrare.

A doua soluţie, care este dezvoltată cu eMAG, este posibilitatea returnării contravalorii mărfurilor returnate prin soluţia de plăţi instant, în cazul Visa, Visa Direct. A fost implementată pentru prima dată în Europa la eMAG şi după primele luni a crescut plata cu cardul cu 5% pentru faptul că această soluţie este disponibilă numai celor care plătesc cu cardul cumpărătura respectivă.

Problema pe care am avut-o de rezolvat a fost că un consumator nu era mulţumit nici dacă i se returnau banii în 4-5 zile, cam atât dura. În mod legal trebuie să se returneze în 2 săptămâni. Acum în momentul în care trimiţi marfa, este receţionată şi imediat ai banii înapoi.

Siguranţa este importantă pentru noi pentru că face parte din experienţa generală a clientului. Din cele 500 mil. tranzacţii pe care le procesăm într-o zi, marea majoritate sunt tranzacţii reale. Frauda la nivel global este undeva la 0,1%. Investiţiile în domeniul acesta sunt foarte mari. În ultimii 5 ani am invesit aproximativ 10 mld. dolari ceea ce ne-a ajutat ca în fiecare an să salvăm aproximativ 25 mld. dolari în fraude. Tot ceea ce înseamnă tehnologie din spate este la un standard foarte ridicat.

În afară de modalităţile extensive de autentificare de care s-a vorbit anterior şi pe care toată industria împreună cu reglementatorii încearcă să le facă cât mai prietenoase pentru consumator, cred că unul din elementele cele mai importante îl reprezintă tokenizarea.

În momentul de faţă tokenizarea este foarte des întâlnită pentru stocarea în siguranţă a credeţialelor cardului în telefoanele mobile, în general în dispozitivele conectate. Din punctul nostru de vedere va fi un pas major pentru că se reduc riscurile potenţial elegate de scurgerile de informaţii. Sperăm să aducem un plus de siguranţă.

La începutul lunii am lansat împreună cu Mercedes-Benz pentru piaţa din Germania posibilitatea efectuării plăţilor direct din maşină prin intermediul autentificării biometrice. Deocamdată este disponibil numai pe piaţa din Germania, însă va fi extinsă şi pe alte pieţe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO