Companii

Schubert, E.ON Moldova: Ne temem de concurenta neloiala a tranzactiilor lipsite de transparenta

Schubert, E.ON Moldova: Ne temem de concurenta neloiala a tranzactiilor lipsite de transparenta

Guenther Schubert, directorul E.ON Moldova: Principala problema pe care am avut-o a fost faptul ca firmei ii lipsea experienta de entitate comerciala independenta orientata spre client. In fiecare judet din regiune exista o filiala care actiona aproape independent fata de sediul central din Bacau. Fiecare avea proceduri diferite.

30.01.2007, 13:44 56

Bursa de energie OPCOM nu este inca un loc destul de bine reglementat sau de transparent, astfel incat sa atraga marii jucatori, spune Guenther Schubert, directorul E.ON Moldova, companie intrata in portofoliul germanilor de la E.ON Energie.
"Romania poate deveni una dintre cele mai importante tari in afacerile cu energie din Europa de Sud-Est in conditiile in care bursa de energie OPCOM se va dezvolta. Transparenta si un set de reguli stricte pentru fiecare participant sunt primele lucruri care trebuie implementate in mecanismele de tranzactionare de pe bursa", spune Schubert.
Guenther Schubert, 56 de ani, a preluat conducerea distributiei de electricitate E.ON Moldova din aprilie anul trecut, succedandu-l in functie pe un alt german, Henning Probst. Schubert are o experienta de peste 25 de ani in segmentul utilitatilor, iar de 15 ani restructureaza distributii de electricitate care au apartinut odata statului in Germania de Est si Polonia.
Una dintre problemele sistemului energetic, care prin restructurare poate deveni un atu al pietei de profil locale, este functionarea bursei de electricitate OPCOM.
"Acum, doar o mica parte din volumul de energie produs este tranzactionat pe OPCOM. Cauza este inexistenta unor mecanisme de garantare, care face participarea pe aceasta piata riscanta, precum si lipsa de transparenta, intrucat nu sunt diponibile informatii oficiale privind preturile si modul in care acestea evolueaza si nu exista nici contracte standard obligatorii. Exista astfel posibilitatea de a se crea conditii preferentiale pentru unii dintre participanti", spune Schubert.
"Si mai este un lucru. De partea producatorilor sunt numai companii de stat, iar de cealalta parte sunt, in mare parte, doar privati. Doar in momentul in care scapi de aceste structuri monopoliste, poti sa instaurezi concurenta in segment", a mai precizat reprezentantul E.ON Moldova.
Schubert este de parere ca piata locala se caracterizeaza printr-o concurenta mai mare decat cea existenta pe pietele europene mature. Problema pe care o ridica reprezentantul E.ON Moldova este faptul ca aceasta competitie vine din partea unor companii mici de trading cu electricitate care reusesc sa ofere energie la preturi competitive chiar unor fosti clienti ai E.ON Moldova.
"Am pierdut clienti, in special din segmentul marilor consumatori. Este un lucru normal odata cu intensificarea concurentei. Nu ne temem de concurenta, care este o consecinta pozitiva a liberalizarii pietei, ci de concurenta neloiala rezultata din tranzactii lipsite de transparenta, cum ar fi vanzarea de electricitate in alte conditii si termeni fata de cei stabiliti de autoritatile competente", precizeaza Schubert.
Ca avantaje competitive fata de concurenta, germanii se bazeaza pe prezenta extinsa in intreaga regiune a Moldovei. Acesta este si conceptul pe care va fi construit intregul concept al diviziei de vanzari (furnizare), infiintata anul trecut.
"Din aprilie, anul trecut, compania are o noua organigrama, dar inca mai sunt multe lucruri de facut. Pasul urmator este sa facem fine tunningul pentru a ne pregati pentru momentul iulie 2007, data la care activitatea de distributie va fi separata de cea de furnizare. Pana acum am separat cele doua activitati la nivel organizational. Cele doua companii se vor numi E.ON Distributie si E.ON Furnizare", spune Schubert.
Dupa numirea in functie a lui Schubert, compania functioneaza in cinci divizii, din care una este pentru distributie si cealalta pentru furnizare. Celelalte divizii, finante, servicii tehnice si servicii corporate, sunt legate de primele doua divizii. Pentru realizarea noii structuri, germanii au colaborat cu consultantul international A. T. Kearney impreuna cu consultantii acestei companii din Romania.
"Principala problema pe care am avut-o a fost faptul ca firmei ii lipsea experienta de entitate comerciala independenta orientata spre client. In fiecare judet din regiune exista o filiala care actiona aproape independent fata de sediul central din Bacau. Fiecare avea proceduri diferite. Desi am restructurat organizatia, inca ne mai confruntam cu probleme care izvorasc din mai vechea mentalitate a "structurilor regionale autonome", spune reprezentantul E.ON Moldova.
De cealalta parte, compania si deciziile de business erau conduse de politica Electrica. Transpunerea acestor lucruri intr-o perspectiva comerciala a fost un proces destul de dificil de acomodare.
Unul dintre primii pasi inspre schimbarea companiei a fost trainingul angajatilor.
"Foarte multi dintre angajatii nostri au plecat in alte companii ale grupului E.ON pentru training 'on the job'. Peste 200 de oameni din cei aproximativ 2.700 de angajati ai companiei au primit training pentru vanzari", spune reprezentantul E.ON Moldova.
Compania intentioneaza ca anul acesta sa mai deschida sase noi centre pentru clienti, alaturi de E.ON Gaz Romania, dar sa si implementeze metodologia prin care clientii isi vor putea plati facturile prin intermediul mai multor banci partenere. In prezent, compania are trei astfel de centre la Bacau, Suceava si Iasi.
Anul acesta, investitiile grupului pe piata locala se vor ridica la aproximativ 40 de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO