Companii

Şeful Carrefour: Nu ne este greu să găsim angajaţi, deşi piaţa muncii din România se confruntă cu un deficit de talente

Şeful Carrefour: Nu ne este greu să găsim angajaţi, deşi piaţa muncii din România se confruntă cu un deficit de talente

Autor: Cristina Rosca

12.06.2012, 00:04 2052

Retailerul francez Carrefour, intrat pe piaţa locală în 2001, când a pus practic bazele capitalismului în comerţul local cu amănuntul, reuşeşte să împiedice migraţia celor aproape 10.000 de angajaţi într-un context economic dificil şi pe o piaţă a muncii extrem de volatilă. Pe de altă parte, aducerea de forţe proaspete în companie ar putea deveni o misiune din ce în ce mai dificilă pe fondul ofertei educaţionale neadaptate la cerinţele reale, al migraţiei forţei de muncă bine pregătite către pieţe externe, al scăderii şi îmbătrânirii populaţiei.

"Dincolo de compensaţii şi beneficii, principalul factor de motivare şi păstrare a an­gajaţilor talentaţi în com­panie este perspectiva dezvoltării profesionale şi a evoluţiei în carieră", spu­ne François Melchior de Po­lignac, francezul care con­duce de anul trecut ope­ra­ţiu­nile locale ale gigantului Carrefour.

La finalul anului trecut, retailerul francez avea 9.600 de angajaţi, efectiv ce îl pozi­ţionează în topul celor mai mari angajatori din economie. Mai mult, în contextul în care compania vrea să se extindă în continuare pe piaţa locală, numărul de angajaţi va continua trendul ascendent. "Avem planuri de noi angajări pentru noile magazine pe care le vom deschide în 2012", explică Melchior de Polignac.

Continuă să deschidă magazine

Carrefour a anunţat încă de la începutul acestui an că va continua să se extindă pe piaţa locală, însă nu a dat detalii despre numărul de magazine pe care intenţionează să le deschidă.

"Carrefour crede în potenţialul de dezvoltare economică a României, ceea ce ne motivează să continuăm expansiunea", spune francezul de 38 de ani care lucrează de 12 ani în cadrul retailerului francez.

În urmă cu circa două luni, el afirma că retailerul vrea să inaugureze magazine noi pe toate formatele, însă este atent unde deschide pentru ca fiecare nouă unitate să aibă potenţial pe termen lung. El mai spunea că nu va mai deschide hipermarketuri în acelaşi ritm ca în 2008, însă volumul investiţional total este posibil să se ridice la acelaşi nivel ca atunci. După 2007, Carrefour a introdus pe piaţă două formate noi, supermar­keturi şi maga­zine de proximitate. Melchior de Polignac este însă rezervat când vine vorba să avanseze cifre în ceea ce priveşte volumul de investiţii, la fel ca şi în cazul numărului de magazine ce urmează a fi deschise de Carrefour în România. În 2011 francezii au deschis două hipermarketuri, 13 supermarketuri şi trei magazine de proximitate, investiţiile totale ridicându-se la circa 50 mil. euro, potrivit estimărilor ZF. Pe lista de planuri a companiei se afla şi un hipermarket în Deva, pe care francezii nu l-au mai inaugurat, deşi construcţia este finalizată. De la începutul acestui an, compania şi-a concentrat atenţia pe supermarketuri şi magazine de proximitate, deschizând şapte magazine Carrefour Market şi două Carrefour Express.

Deficit de talente pe piaţa muncii

Astfel, în prezent, grupul Carrefour are în România 82 de magazine, dintre care 25 de hipermarketuri, 52 de supermarketuri şi cinci magazine în franciză, Carrefour Express, deschise în parteneriat cu compania locală Angst. La finalul anului trecut, Carrefour a semnat un contract de franciză cu Angst, potrivit căruia până la finalul acestui an toate cele 24 de magazine ale companiei locale urmează a fi rebranduite. În aceste condiţii, la finalul lui 2012 numărul de magazine Carrefour va creşte cel puţin cu 19.

Francezii au pariat pe piaţa locală încă de la intrare şi au deschis magazine în fiecare dintre cei 12 ani de prezenţă în România. Odată cu deschiderile de magazine a crescut şi numărul de angajaţi. François de Polignac spune că nu a avut probleme în atragerea de noi angajaţi. "Nu putem spune că avem probleme în acest sens. Dar este adevărat că piaţa muncii din România şi nu numai se confruntă şi se va confrunta din ce în ce mai acut pe viitor cu acest deficit de talente, care are multiple cauze." Francezul enumeră aici oferta educaţională neadaptată la cerinţele reale ale pieţei muncii, migraţia forţei de muncă bine pregătite către pieţe externe, scăderea şi îmbătrânirea populaţiei.

Cum îşi păstrează angajaţii?

În acest context, cum reuşeşte Carrefour România să îşi menţină angajaţii?

"Carrefour România oferă oportunităţi de creştere tuturor celor care au potenţial şi care îşi doresc acest lucru, asigurând evoluţia profesională a colaboratorilor în funcţie de aspiraţiile lor individuale şi de nevoile companiei." El mai spune că retailerul identifică talentele din interiorul companiei în cadrul unor comitete de carieră şi le ajută să-şi valorifice potenţialul. Melchior de Polignac explică faptul că grupul francez formulează planuri de dezvoltare pe termen scurt, mediu şi lung astfel încât angajaţii Carrefour să îşi îmbunătăţească în mod constant abilităţile şi cunoştinţele de care au nevoie pentru a creşte.

Doar anul trecut Carrefour a angajat peste 1.400 de persoane, potrivit calculelor ZF, care au la bază cifrele înaintate de retailer pentru 2011 şi datele publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe pentru 2010.

Ar putea depăşi 10.000 de angajaţi

La finalul acestui an compania ar putea depăşi pragul de 10.000 de angajaţi dacă se va deschide măcar un hipermarket în 2012.

În urmă cu circa două luni, Melchior de Polignac spunea că acest an Carrefour ar putea deschide cel puţin un hipermarket, care are 250-300 de angajaţi. Retailerul analizează piaţa atât în Bucureşti, cât şi în provincie, deoarece încă mai există potenţial de dezvoltare. El spunea că pentru hipermarketuri se uită şi la oraşe de sub 100.000 de locuitori. Cel mai important element pentru retailer este locaţia, atât din punctul de vedere al vizibilităţii, al mărimii, cât şi al potenţialului zonei respective. Până acum Carrefour a deschis hipermarketuri doar în oraşe cu peste 100.000 de locuitori.

Retailerul francez a înregistrat anul trecut în România vânzări de 1,184 miliarde de euro, apropiate de nivelul maxim obţinut în 2008, însă cu 30 de magazine în plus.

Citiţi mai multe despre planurile de recrutare ale angajatorilor locali, dar şi despre perspectivele economiei în viziunea celor mai mari CEO de pe piaţa locală în suplimentul "CEO Survey", care a apărut pe 28 mai 2012 împreună cu Ziarul Financiar.

AFACERI DE LA ZERO