Companii

Si-au facut un business de sute de mii de euro din dorinta companiilor de a-si externaliza serviciile IT

Si-au facut un business de sute de mii de euro din dorinta companiilor de a-si externaliza serviciile IT

Companiile romanesti sunt inca reticente fata de procesul de externalizare, managementul fiind obisnuit sa realizeze activitatea de IT in-house

09.06.2008, 13:15 176

Patru prieteni au infiintat in urma cu sapte ani, compania Class IT Outsourcing cu scopul de a oferi servicii integrate IT pentru piata locala. "Ideea a fost generata atat de viziunea mea asupra eficientei aduse de externalizarea IT asupra afacerilor, cat si de experienta mea in compania PCNET, unde am avut oportunitatea sa lucrez cu tehnologii IT din cele mai variate", spune Bogdan Tudor, directorul companiei.
Absolvent al Facultatii de Automatica si Calculatoare din cadrul Universitatii Politehnice din Bucuresti, Bogdan Tudor avea 26 de ani cand a demarat businessul si inainte de acest moment a ocupat functia de director tehnic si de operatiuni la PCNET.
Intre 2003 si 2005 a urmat programul de EMBA (Executive Master of Business Administration - program de master in administrarea afacerilor, care se adreseaza managerilor care au o acumulat deja o experienta manageriala de peste trei ani - n.r.) oferit de ASEBUSS. "Interactiunea cu programul mi-a schimbat fundamental viziunea asupra afacerilor si m-a determinat la sfarsitul primului an de studiu sa ma dedic propriei activitati anteprenoriale", explica Tudor.
Investitia initiala s-a ridicat la 50.000 de euro, suma care a fost acoperita intern sau in parte prin schimb de servicii. Banii au fost investiti in principal intr-un sediu, in dotarile cu echipamente si licente. "In primul rand am ales si am amenajat un spatiu reprezentativ, astfel incat sa evitam catalogarea de "firma de apartament", optand la acel moment pentru un centru de afaceri din centrul Bucurestiului. In plus, o suma importanta a fost investita in dotarile specifice in echipamentele necesare desfasurarii activitatii, precum si in licentele aferente", explica Tudor.
Directorul Class IT considera ca in servicii, cea mai buna promovare sunt oamenii care presteaza activitatea la clienti si de aceea compania a realizat cele mai mari investitii in aceasta directie. Compania aloca anual intre 3 si 5% din cifra de afaceri pentru promovare. Un loc important in bugetarea investitiilor
l-a ocupat training-ul de specialitate pentru noii angajati.
Dupa cum marturiseste directorul companiei Class IT, primii clientii au venit ceva mai greu, efortul principal atat la inceput, in 2004, cat si in prezent fiind acela de promovare a externalizarii IT in companiile locale, nefamiliarizate sau reticente cu aceasta modalitate de lucru. "A fost nevoie de timp si de rabdare pentru a explica beneficiile primilor clienti, de altfel probabil ca in orice afacere. In acea perioada aveam patru sau cinci intalniri pe zi la potentiali clienti carora incercam sa le explic beneficiile. La o parte am reusit si acestia sunt alaturi de noi si astazi", spune Bogdan Tudor.
Class IT ofera servicii IT care preiau administrarea completa sau pe functiuni a parcului IT pentru companii de orice dimensiuni, astfel incat in locul angajarii unor persoane in interiorul companiei se poate delega aceasta sarcina unei alte entitati din exterior. Oferta de servicii a fost personalizata in functie de clienti. "Un client poate achizitiona de la noi un pachet complet, pentru companii mici si mijlocii, sau pe functiuni, pentru companii mari si multinationale. Serviciile pe functiuni vizeaza de la administrarea de infrastructura de retea, management de comunicatii de date si voce, administrare de servere pe platforme variate pana la suport tehnic profesional pentru utilizatori si servicii de inventory management", explica Tudor. Clientul tinta al Class IT este reprezentat exclusiv de persoane juridice, iar companiile medii sunt, numeric vorbind, cele care apeleaza in proportia cea mai mare la serviciile companiei. Din punct de vedere financiar duelul este castigat de companiile mari si multinationale.
Printre clientii companiei se numara Rompetrol, Generali, Deloitte, Adecco sau HTI (actionari Morgan Stanley), precum si alte peste 150 de companii.
Compania a inceput cu patru specialisti, iar acum echipa s-a extins la 60 de persoane. "O sa mai angajam anul acesta, mai ales datorita extinderii nationale pe care ne-am propus-o pentru acest an. Am deschis filiale in Brasov, Arad, Constanta si Craiova, urmand ca pana la sfarsitul anului sa fim prezenti in cele mai importante zece orase din Romania. Conform estimarilor noastre, pana la sfarsitul anului vom ajunge la un numar de 80-100 de specialisti angajati", spune Bogdan Tudor.
Cifra de afaceri a companiei a continuat sa se dubleze in fiecare an, in 2008 Class IT ajungand la un rulaj de un milion de euro. "Comparativ cu 2006 cifra de afaceri a Class IT Outsourcing
s-a dublat, ajungand la aproape un milion de euro exclusiv din servicii de externalizare IT. Pentru 2008 ne asteptam la o crestere de 50%, fiind axati in principal pe o crestere organica bazata pe o structura sigura pe care sa o putem gestiona", spune directorul companiei.
Bogdan Tudor spune ca pe termen lung "ne dorim sa atragem alaturi de noi un partener puternic din Top 5 Outsourcing la nivel mondial in scopul consolidarii pozitiei de lider la nivel national si accelerarii extinderii regionale", incheie directorul Class IT.
O experienta de patru ani in domeniul IT, cat si dorinta de a valorifica acest know-how au stat la baza deciziei celor doi asociati ai Pras Consulting, Paul Roman si Andrei Suciu, de a porni in anul 2002 propria afacere. "Paul si cu mine am lucrat patru ani impreuna in cadrul departamentului IT al unei companii multinationale, dobandind foarte multa experienta in administrarea retelelor mari de calculatoare. In 2002 ne-am propus sa valorificam aceasta expertiza pentru companiile mici si mijlocii si astfel am pus bazele Pras Consulting", spune Andrei Suciu, asociatul companiei.
Dupa cum marturiseste, capitalul de start a fost zero, iar investitia cea mai mare a fost in pregatirea oamenilor. "Unul dintre obiectivele noastre strategice este sa oferim tuturor clientilor produse si servicii de un inalt standard calitativ, comparabil cu orice alta companie IT la nivel global si pentru asta investim foarte mult in pregatirea tehnica si comportamentala a angajatilor nostri, dar si a noastra", explica Andrei Suciu, care avea 27 de ani in momentul in care a pornit businessul.
Compania este specializata in tehnologii Microsoft si ofera servicii de consultanta, solutii IT, externalizare IT, securitate si retele. Stabilirea ca obiectiv strategic al companiei, acela de a veni in mod proactiv in intampinarea nevoilor de business ale clientilor cu cat mai multe solutii tehnologice customizabile, a dus la o evolutie constanta a portofoliului de servicii al companiei. "Parte din expertiza noastra tehnica consta in administrarea retelelor de calculatoare de orice dimensiune, audit si implementare de standarde de securitate, design si administrare baze de date MS SQL, sisteme de backup, sisteme de stocare, design si suport arhitectura Call Center", spune Andrei Suciu.
Dupa cum marturiseste asociatul Pras Consulting, aproape in acelasi timp cu infiintarea firmei au venit si primii clienti. "Acestia ne-au ales in principal pe baza recomandarilor primite de la cunostinte sau colegi care mai lucrasera cu noi anterior si ne-au dat referinte foarte bune", spune el.
Asociatul Pras Consulting spune ca cele mai pretioase modalitati de promovare, care reprezinta o carte de vizita pentru orice interactiune cu potentialii clienti sunt reprezentate de oferirea unor servicii de calitate si de rezultatele obtinute de companie.
Clientii Pras Consulting sunt in exclusivitate reprezentati de persoanele juridice, companii care au de la zece angajati pana la mii de angajati, din diverse domenii de activitate, pentru care compania ofera suport pentru aplicatii de business.
La inceput, proprietarii companiei erau si unicii angajati. In prezent echipa a ajuns la 15 oameni, iar asociatul Pras Consulting estimeaza ca vor ajunge la 20 de angajati pana la sfarsitul anului. "Cresterea numarului de angajati se datoreaza cresterii numarului de clienti, precum si diversificarii nevoilor de IT ale clientilor existenti", mentioneaza Andrei Suciu.
Evolutia ascendenta a companiei este reflectata de dublarea anul trecut a cifrei de afaceri a companiei, iar anul acesta cei doi asociati ai Pras Consulting se asteapta la un rulaj de un milion de euro. "In 2007, am avut o cifra de afaceri de aproape 600.000 de euro, aproximativ dubla fata de 2006. De altfel, inca de la inceputul afacerii, de la an la an
s-a dublat cifra de afaceri, numarul de clienti si numarul de angajati. In 2008 ne asteptam la o cifra de afaceri de peste
1 mil. euro, motivele fiind similare cu cele din anii precedenti", spune Andrei Suciu. Andrei Suciu spune ca o companie specializata de servicii IT Outsourcing, prin natura obiectului de activitate, ofera un cumul de cunostinte extrem de variat, provenit din expertiza dobandita in diverse industrii. "Acest lucru face superior un produs de IT Outsourcing fata de un departament IT in-house. De asemenea, calitatea si promptitudinea serviciilor constituie un alt avantaj al outsourcing-ului. O companie de outsourcing are ca singura prioritate clientul. Nu in ultimul rand, pretul este un alt argument in favoarea serviciilor de outsourcing", adauga el.

Class IT:
Investitia initiala s-a ridicat la 50.000 de euro
Compania aloca anual intre 3 si 5% din cifra de afaceri pentru promovare
Portofoliu de clienti: peste 150 de companii
Compania a inceput cu patru specialisti, iar acum echipa s-a extins la 60 de persoane
Cifra de afaceri in 2007: 1 milion de euro

Pras Consulting:
Investitia cea mai mare a fost in training-ul angajatilor
A fost necesara dobandirea de experienta in administrarea retelelor mari de calculatoare
Primii clienti au venit pe baza recomandarilor
Compania are 15 angajati si estimeaza ca vor ajunge la 20 de oameni anul acesta
Cifra de afaceri in 2007: 600.000 de euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO