Companii

Supravietuirea, o loterie pentru firmele mici de transport

08.06.2001, 00:00 49



Numarul insuficient de autorizatii de transport, legislatia ambigua si inconsecventa si scaderea tarifelor reprezinta cauzele cele mai des invocate de catre reprezentantii firmelor mici din domeniul transportului de marfa pentru stagnarea afacerii si nivelul redus al investitiilor,

"Firmele mici prefera sa nu faca investitii mari, deoarece nu isi pot permite sa riste, atat timp cat piata romaneasca nu este stabila, iar legislatia este prost mediatizata sau se schimba de pe o zi pe alta", a declarat Silviu Carabasu, directorul casei de expeditii Cargolog Bucuresti, relateaza Mediafax.

Cargolog Bucuresti va face investitii minime, de 10.000-20.000 de dolari, pentru ca nu doreste sa isi asume riscuri pe o piata cu evolutii oscilante.

"Noi am fi dorit sa achizitionam cateva autocamioane proprii, dar acest lucru va fi posibil cand se va rezolva problema autorizatiilor de transport", spune Dana Nuta, directorul unei alte case de expeditii, Damarc Sped Trans Bucuresti, care a renuntat sa investeasca in acest an.

In schimb, Daily AirCargo Transport intentioneaza sa investeasca doua milioane de dolari pentru introducerea unui sistem logistic de expeditii aeriene.

"Este o loterie sa faci transport prin prisma actualului sistem legislativ si a birocratiei sufocante", a declarat Gabriela Vasiliu, director general al companiei.

Cea mai grava problema pentru firmele mici este insuficienta numarului de autorizatii de transport, in special pentru tarile de tranzit (Ungaria, Austria, Cehia si Slovacia). Investitorii straini prefera sa lucreze cu firme straine, care nu au astfel de probleme.

Pe piata neagra, autorizatiile ajung sa coste mai mult decat se castiga din transportul efectuat cu autorizatia in cauza, afirma un transportator.

Cu toate acestea Miron Mitrea, ministrul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei (MLPTL) a declarat, recent, ca Romania va beneficia, anul viitor, de un numar dublu de autorizatii de transport rutier de tip CEMT, ca urmare a acceptarii de catre Consiliului European al Ministrilor Transporturilor a propunerii delegatiei romane privind multiplicarea unei autorizatii traditionale in sase autorizatii Euro 3. Astfel, numarul autorizatiilor CEMT alocate Romaniei va creste de la 677 in acest an la circa 1.200 in 2002.

O alta problema intampinata de transportatori este cea a tarifelor, care in ultima perioada au scazut, din cauza aparitiei pe piata a unor societati care practica preturi de dumping, precum si decalajul existent intre exporturi si importuri (30% - 70%), care face ca societatile de transport sa accepte curse mai ieftine la iesirea din tara, pentru a putea prelua cererea de la import.

Pentru eliminarea competitiei neloiale, Sergiu Ionescu, directorul Directiei Generale a Transporturilor Rutiere din Ministerul Transporturilor sugereaza practicarea tarifelor de dumping, prin care vor fi introduse tarife minime pe kilometrul impozabil.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO