♦ La începutul acestui an, KMG a spus că nu a semnat niciun document cu Lukoil privind o posibilă achiziţie a activelor deţinute local de ruşi, dar surse din piaţă spun că tranzacţia este ca şi făcută, ţinta fiind benzinăriile.
Kazahii de la KMG (KazMunayGas), cei care controlează grupul Rompetrol şi cea mai mare rafinărie din România, ar fi ajuns la un acord cu ruşii de la Lukoil privind preluarea staţiilor locale, potrivit informaţiilor pe surse. În acest moment nu este foarte clar dacă înţelegerea vizează preluarea tuturor celor 315 benzinării Lukoil din România. La finalul anului 2022 printre cei interesaţi de reţeaua de staţii a Lukoil era şi grupul Shell.
„Într-un mediu economic în continuă schimbare, determinat de contextul geo-politic, compania KMG Internaţional analizează toate oportunităţile pentru consolidarea şi dezvoltarea afacerilor sale, în linie cu strategia unicului acţionar – KazMunyGas (KMG), compania naţională de petrol şi gaze din Kazahstan“, au răspuns pentru ZF oficialii KMG International, la întrebarea dacă grupul kazah urmează să preia lanţul de benzinării Lukoil din România.
„În această perioada dificilă, KMG alături de KMG Internaţional au asigurat stabilitate în ceea ce priveşte furnizarea de ţiţei şi produse petroliere nu numai în România, cât şi în regiune. În acest moment plin de schimbări şi incertitudine, compania nu este în măsură să comenteze eventuale decizii de business.“
La începutul acestui an oficialii KMG au precizat că deşi grupul kazah este implicat în mai multe proiecte alături de Lukoil, la acel moment (12 ianuarie 2023) nu existau documente semnate pentru o preluare de active din România.
Cele 315 unităţi, aşa cum figurează ele pe site-ul Lukoil România, au locaţii foarte bune, unele dintre ele chiar în centrul oraşelor, acolo unde în condiţiile de avizare de azi este aproape imposibil ca vreun investitor să mai construiască o staţie de alimentare de la zero. Mai departe, deşi businessul cu produse petroliere este unul care în volume stagnează sau creşte marginal, afacerile fiind susţinute prin scumpiri, staţiile tot sunt interesante ca viitoare locaţii pentru “ncărcătoarele de maşini electrice.
Pentru KMG această preluare ar mai avea o justificare. În octombrie 2018, KMG International (KMGI) şi Statul Român prin Societatea de Administrare a Participaţiilor în Energie SAPE au pus bazele Fondului de Investiţii în Energie Kazah-Român (FIEKR), al cărui obiectivul principal şi strategic era dezvoltarea de proiecte energetice în România. KMGI deţine o participaţie de 80% în structura acţionariatului fondului de investiţii, iar statul roman de 20%, la momentul înfiinţării obiectivul de investiţii fiind de 1 mld. $ pe următorii 7 ani.
Unul dintre proiecte se referă la construcţia unei centrale de cogenerare (de producere combinată de energie electrică şi termică) pe platforma Petromidia, în parteneriat cu Uzina Termoelectrică Midia. Centrala de cogenerare va avea capacitatea de a alimenta cu energie atât oraşul Năvodari, cât şi rafinăria Petromidia. Valoarea investiţiei se ridică la 120 de milioane de dolari.
Un alt proiect se referă la extinderea cu aproximativ 80 de staţii a reţelei de benzinării pe piaţa locală. Noile staţii ar trebui, conform acordului, să fie dezvoltate prin investiţii de tip greenfield, suma totală estimată ridicându-se la 100 de milioane de dolari. Strict pe acest proiect, deadline-ul pentru ridicarea celor 80 de staţii este chiar anul acesta. În vara anului trecut, Fondul de Investiţii în Energie Kazah-Român (FIEKR) a contractat un credit de 119 milioane lei (aprox. 24,7 milioane dolari) de la OTP Bank România, tot pentru dezvoltarea de noi benzinării. La acel moment, reprezentanţii FIEKR au anunţat că au 40 de staţii, celelalte 44 urmând să fie gata în 5 ani. Astfel, pentru KMGI o tranzacţie prin care ar lua staţiile Lukoil ar rezolva rapid problema staţiilor noi.