Companii

Top 10 companii din industria bunurilor de larg consum: criza se vede în conturile de profit reduse la jumătate

Top 10 companii din industria bunurilor de larg consum: criza se vede în conturile de profit reduse la jumătate
29.06.2010, 00:00 1052

Cele zece companii controlează 20% din piaţa bunurilor de largconsum, estimată de ZF la 20 mld. euro în 2009. Un an de criză aredus ratele de profitabilitate ale giganţilor din sectorul FMCG(piaţa bunurilor de larg consum) şi a trecut pe pierdere companiileJTI şi Unilever.

Singurul jucător din clasament care a raportat o creştere deprofit în acest interval a fost Philip Morris, însă reprezentanţiicompaniei spun că avansul s-a datorat în mare parte unortransferuri realizate între entităţile juridice din România aleproducătorului american.

Consultanţii de business spun că profiturile marilor companii aufost afectate serios de promoţiile pe care producătorii au fostnevoiţi să le facă pentru a-şi proteja volumele de vânzări.

"Frecvenţa promoţiilor pe piaţa bunurilor de larg consum acrescut indubitabil în 2009: criza a tras piaţa în aceastădirecţie. Reducerile de preţ prin promoţii nu au generat însăcreşterea consumului, ci doar au alterat marjele de profit aleproducătorilor", explică Eusediu Margasoiu, partener al companieide consultanţă de business The Network şi fost manager alîmbuteliatorului local al Pepsi.

În tabăra micilor producători locali fenomenul promoţiilor, duschiar la extrem de către unele lanţuri de hipermarketuri şisupermarketuri, a agravat problemele de lichidităţi alecompaniilor.

O singură companie a recrutat masiv în 2009

Cu profituri la jumătate, cele mai mari zece companii din piaţaFMCG au renunţat anul trecut la circa 600 de oameni, ceea cereprezintă 7% din efectivele de angajaţi din 2008.

Cum explică Margasoiu această rată de declin?

"Numărul de angajaţi în marile companii nu s-a redussemnificativ, ca procent din total, în primul rând pentru că încorporaţiile multinaţionale productivitatea pe angajat este deobicei foarte mare, resursele umane ale acestora sunt binedimensionate. Vorbim de industrii cu tehnologii noi, astfel încâtîn fabricile multinaţionalelor erau foarte puţini oameni încădinainte de criză", afirmă consultantul The Network.

"În plus, jucătorii mari din industria FMCG au o planificarestrategică pe termen mai lung pe mai multe scenarii de piaţă,pentru că pot anticipa tendinţele din consum şi îşi pot dimensionaefectivele de angajaţi în funcţie de acestea", mai spune Margasoiu.Singura companie care a făcut recrutări masive în 2009 a fostProcter & Gamble: producătorul a angajat circa 250 de oamenipentru noua sa fabrică de şampoane din Urlaţi, judeţul Prahova,care urmează să fie inaugurată în 2010. De altfel, fabrica P&Geste singurul proiect mare de investiţii în producţie al unuijucător din top.

Criza s-a suprapus în 2009 peste demararea celor mai mari douăgreenfield-uri anunţate până acum în sectorul FMCG - fabricileP&G şi Pepsi. În ciuda declinului consumului, investiţiilecelor două companii americane au fost în graficul stabilit încă din2007, când nimeni nu anticipa criza financiară.

Coca-Cola, cel mai abrupt declin de vânzări:-20%

În topul producătorilor din sectorul FMCG, cel mai abrupt declinal afacerilor a fost înregistrat anul trecut de cătreîmbuteliatorul local al Coca-Cola. Vânzările companiei s-aucontractat cu 12% în volum şi cu 20% în valoare (în euro). Dinamicaafacerilor în lei poate fi estimată în jurul a 5%.

"Anul trecut, aproape fără excepţie, toate industriile relevantedin sectorul bunurilor de larg consum s-au confruntat cu scăderi devânzări pe piaţa locală, care au mers până la peste 10%. Companiilecare şi-au majorat cifra de afaceri fie au luat din cota de piaţă acompetitorilor, fie şi-au crescut preţul mediu al portofoliului deproduse prin schimbări la nivelul mixului de produse sau de canalede distribuţie", afirmă Margasoiu.

De exemplu, un producător care a mizat anul trecut mai mult pecanalul HoReCa (hoteluri, restaurante, catering) ar fi pututcompensa parţial scăderea de venituri generată de promoţiile dincomerţ.

Piaţa s-a contractat cu 11% anul trecut

Piaţa bunurilor de larg consum, estimată la 20 mld. euro, s-acontractat anul trecut cu 11% în volum faţă de 2008, arată unstudiu al companiei de cercetare de piaţă MEMRB.

Valoric, piaţa este estimată de companii la circa 20 mld. euro,cele mai mari segmente fiind ţigaretele, băuturile răcoritoare şiberea.

Datele MEMRB mai arată că doar şase din cele mai mari 61 depieţe din sectorul FMCG au rămas pe creştere anul trecut, acesteafiind cerealele pentru mic dejun (1%), biscuiţii (2%), laptele (5%)şi whisky-ul - din segmentul alimentar şi al băuturilor - şiprodusele home storage (de depozitare în locuinţe), absorbantele şişerveţelele - din categoria bunurilor nealimentare. Ratele decreştere sunt în volume.

AFACERI DE LA ZERO