Companii

Trei tranzacţii majore “ameninţă” că schimbă regulile jocului pe o piaţă de aproape 30 mld. euro, care continuă să crească. Ce altceva s-a mai întâmplat în 2023 în comerţul alimentar?

Trei tranzacţii majore “ameninţă” că schimbă...

Autor: Cristina Roşca

29.12.2023, 00:02 5886

“Anul acesta a fost unul cu mişcări serioase, cu schimbări de clasamente, cu apariţia de concepte şi direcţii noi de business, cu exituri importante”, aşa sumariza recent Ionuţ Ardeleanu, directorul general al Auchan Retail România, anul 2023 Este o descriere foarte fidelă a unuia dintre cei mai aglomeraţi (în evenimente) ani din ultimul deceniu cel puţin Lansarea programului SGR, o schimbare de CEO şi o scădere a apetitului de consum sunt alte “ştiri” care au ţinut prima pagină a ziarelor.

 

@ Proprietarul Mega Image cumpără Profi în cea mai mare tranzacţie a anului

Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a anunţat în toamna lui 2023 că a decis să cumpere Profi, iar jucătorul nou creat ajunge la 2.500 de magazine şi afaceri de 20 mld. lei anul trecut.

Tot comerţul modern are circa 4.300 de magazine şi afaceri de aproape 100 mld. lei anul trecut. Astfel, retailerul rezultat din alipirea Mega Image şi Profi ar avea mai bine de jumătate din universul de comerţ modern şi o cincime din vânzări.

Acordul trebuie să primească acordul Consiliului Concurenţei, care se va uita atât la cota de piaţă cumulată, cât şi la cea regională şi chiar locală a celor două reţele.

Tranzacţia a avut o valoare a întreprinderii (enterprise value) de 1,3 mld. euro pre-IFRS16 şi 1,8 mld. euro post-IFRS16.

 

@ Cora iese de pe piaţa din România după ce Carrefour cumpără operaţiunile locale ale co-naţionalilor

Grupul francez Carrefour a preluat în această primăvară operaţiunile Cora în România, e vorba de zece hipermarketuri şi opt magazine de proximitate Cora Urban. Dealul a primit acordul Consiliului Concurenţei în toamna lui 2023, iar francezii au început deja integrarea acestor magazine în reţeaua proprie.

Aceasta nu este prima încercare de vânzare a companiei Cora, de-a lungul anilor ZF a scris în mai multe rânduri că acţionarii nu sunt mulţumiţi de rezultatele locale şi caută cumpărător. Deşi au mai fost discuţii de-a lungul timpului, chiar şi cu Carrefour, până acum ele nu s-au concretizat. De această dată însă, prin această tranzacţie, Cora îşi face exitul din România. Acordul este evaluat, conform surselor ZF, la 70-90 mil. euro.

Carrefour va închide astfel anul cu circa 450 de magazine sub mai multe formate. E vorba de 46 de hipermarketuri, 191 de magazine Market (supermarketuri), 131 de unităţi Integrated Express (proximitate modernă), 33 francize, 28 de Supeco (un mix de discount şi cash&carry) şi cele 18 magazine Cora. Acestora li se adaugă operaţiunile online.

 

@ Un nou jucător major îşi face intrarea pe piaţa din România, primul nume mare din ultimii 12 ani

Retailerul polonez Zabka, cu afaceri de 3,4 mld. euro anul trecut, cu o reţea de 10.000 de magazine de proximitate şi cu 3 milioane de clienţi pe zi, intră pe piaţa din România prin achiziţia pachetului majoritar de acţiuni în cadrul DRIM Daniel Distributie FMCG, o afacere antreprenorială românească, deţinută de familia Trandafir. Tranzacţia va fi finalizată după îndeplinirea tuturor cerinţelor de reglementare. Valoarea dealului nu a fost făcută publică, dar este estimată de ZF la câteva zeci de milioane de euro.

Jucătorii din comerţul alimentar local spun că această mutare a polonezilor îi ajută pe aceştia să îşi cunoască partenerii viitori de afaceri şi să înţeleagă mai bine piaţa autohtonă. Astfel, ei vor avea o bază de pornire şi o centrală de achiziţii, care îi va ajuta în ceea ce priveşte expansiunea viitoare în zona de retail. Compania Zabka e activă pe acelaşi segment cu Shop & GO (concept al Mega Image), Profi şi Carrefour Express, adică pe segmentul de proximitate modernă.

DRIM Daniel, care are aproape 30 de ani de activitate, distribuie produse FMCG către circa 12.000 de magazine comerciale tradiţionale, având propria logistică. Prin aceastră tranzacţie, Zabka anunţă intenţia de a începe şi dezvoltarea propriului retail.

 

@ Un deal între doi jucători autohtoni

Reţeaua de magazine Annabella, controlată de familia Mutu, a preluat lanţul Best Market de la antreprenorul Ion Şoloman în ceea ce este una dintre cele mai mari tranzacţii din retailul alimentar şi, totodată, cel mai important deal între doi jucători autohtoni.

Omul de afaceri Ion Şoloman a vândut astfel 12 magazine – 11 deja funcţionale şi unul în construcţie. Toate unităţile ce au suprafeţe între 250 şi 950 mp sunt în judeţul Dâmboviţa. Anterior, reţeaua Best Market era prezentă şi în Bucureşti, dar în 2022 Ion Şoloman a închis unităţile din Capitală. Pentru Annabella, cel mai puternic retailer local, cu 100 de magazine în zona de sud a ţării, această tranzacţie marchează intrarea în judeţul Dâmboviţa.

Astfel, Annabella este prima reţea locală care se ia la „trântă” cu grupurile străine din retailul alimentar după o pauză de zece ani.

 

@ O schimbare de management în top trei retaileri locali

Executivul francez Julien Munch, cel care a condus Carrefour România în ultimii trei ani, preia poziţia de COO al operaţiunilor din Hexagon. Mai exact, el se întoarce acasă, în Franţa. Laurent Vallée, secretarul general al grupului şi CEO-ul regiunii de Nord a Europei, va asigura interimatul pentru România.

Julien Munch şi-a început cariera în anul 2000 ca ofiţer în cadrul Forţelor Aeriene Franceze, fiind activ în Franţa, cu misiuni internaţionale. Ulterior, a lucrat în cadrul Inspecţiei Generale a Finanţelor din Ministerul Francez al Economiei şi Finanţelor.

În retail a intrat în 2017, lucrând iniţial pentru fnac, iar din 2021 s-a alăturat Carrefour. El este mai degrabă o excepţie, pentru că de obicei executivii care ajung în poziţii de top management au vechime mai mare într-o singură companie.

 

@ Inflaţia în continuare ridicată a trimis consumul în zodia scăderilor

Inflaţia a coborât treptat de la trimestru la trimestru, dar a rămas la peste 10% în cazul bunurilor FMCG, adică alimente, băuturi, produse de îngrijire personală şi a locuinţei. În aceste condiţii, consumul a scăzut constant în primele nouă luni din an pe o piaţă unde preţurile bunurilor de larg consum au continuat să crească cu 15-23%.

Mai exact, în trimestrul al treilea, inflaţia a coborât puţin sub 15%, faţă de peste 19% în trimestrul anterior şi 23% în primele trei luni din an. În volum (ca număr de bucăţi), vânzările au rămas pe minus, deşi declinul s-a mai temperat, arată datele companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ. Spre exemplu, în perioada iulie-septembrie 2023, piaţa FMCG a scăzut în volum cu 1,3%, în timp ce datorită scumpirilor pe bandă rulantă, în valoare vânzările sunt pe plus cu 13,4%.

În volum, vânzările retailerilor au scăzut, dar în valoare ele sunt pe plus exclusiv datorită scumpirilor. Astfel, oamenii se orientează către oferte, promoţii şi preţuri mai mici.

“Orice răsfăţ este gestionat în mod calculat”, spun analiştii companiei de cercetare de piaţă NielsenIQ.

 

@ Reţeaua LaDoiPaşi depăşeşte 2.200 de magazine, dovadă că retailul tradiţional “rezistă”

Reţeaua de magazine de proximitate LaDoiPaşi, franciză dezvoltată de Metro România, a ajuns la 2.000 de magazine pe plan local după ce au fost inaugurate circa 300 de unităţi în acest an. Franciza LaDoiPaşi a fost lansată pe plan local acum mai bine de un deceniu, însă expansiunea accelerată a avut loc în ultimii ani. Spre exemplu, în 2022 au avut loc aproximativ 360 de inaugurări.

LaDoiPaşi este prima reţea de magazine care ajunge la acest prag, de 2.000 de magazine. Spre comparaţie, al doilea cel mai extins comerciant din România este Profi, cu circa 1.700 de unităţi moderne. Acum circa doi ani cele două lanţuri se băteau cot la cot pentru prima poziţie, dar între timp LaDoiPaşi a mizat pe o extindere mai agresivă.
În paralel cu reţeaua proprie, ce numără 30 de magazine de tip cash&carry, în 2012, comerciantul Metro a lansat franciza LaDoiPaşi, ca o soluţie la hemoragia din comerţul tradiţional care pierdea şi încă pierde câteva mii de jucători pe an. Metro nu deţine magazinele LaDoiPaşi, francizaţii sunt proprietari.

 

@ Programul SGR îşi face loc pe lista celor mai importante evenimente din 2023

Introducerea Sistemului Garanţie-Returnare la final de noiembrie 2023 este amintit de mai mulţi retaileri la categoria evenimentelor care au marcat anul care tocmai se încheie.

“Este unul dintre evenimentele majore de anul acesta şi un pas important în direcţia sustenabilităţii pentru întreaga societate. Schimbările nu se rezumă la producători-distribuitori-retaileri, ci vorbim de o mobilizare în masă şi de crearea unor obiceiuri necesare, care vor contribui semnificativ la reducerea poluării şi la un mediu înconjurător mai curat în România”, spunea recent Valer Hancaş, directorul de comunicare şi corporate affairs al Kaufland.

ZF a scris recent că în ceea ce priveşte Sistemul Garanţie-Returnare, abia după jumătatea lui ianuarie vor apărea cantităţi considerabile de băuturi cu marcaje.

 

@ Discounterii au devenit prima alegere a românilor, în detrimentul lanţurilor de tip hipermarket

Magazinele de tip discount au devenit principalul canal de achiziţii de bunuri FMCG pentru români în primul trimestrul din acest an, acest canal devansând în premieră hipermarketurile, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă GfK. Această schimbare survine într-o perioadă de inflaţie record, care a dus la scăderea puterii de cumpărare şi la modificarea comportamentului de consum. Astfel, din cauza scumpirilor pe bandă rulantă, românii sunt mai atenţi la preţuri şi la modul în care îşi cheltuie banii.

“Alături de contextul geopolitic actual, care ne determină să privim cu mare atenţie evoluţia noastră ca societate şi care are impact şi la nivel economic şi social, inflaţia a continuat să erodeze puterea de cumpărare. Pentru noi, ca discounter, acest aspect a adus şi o serie de oportunităţi în ultimii doi ani”, confirma recent Daniel Gross, CEO-ul retailerului Penny România.

Dinamica accelerată a discounterilor vine pe fondul expansiunii acestora atât în oraşele mici, cu mai puţin de 50.000 de locuitori, cât şi în urbanul mare (peste 150.000 de locuitori) şi în Bucuresti & Ilfov - unde hipermarketurile şi supermarketurile pierd teren, spuneau anterior analiştii GfK.

În acest context, Auchan a transformat două dintre hipermarketurile sale în magazine de tip discount.

 

@ Guvernul a limitat adaosul comercial prin OUG

Pâinea, laptele, făina, uleiul, zahărul, fructele şi legumele sunt doar câteva dintre alimentele de bază care s-au ieftinit începând cu vara lui 2023, ca urmare a unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă, prin care au fost limitate temporar adaosurile comerciale ale procesatorilor şi retailerilor.

Conform OUG-ului, cotele de adaos comercial pentru produsele alimentare de bază au fost de maximum 20% la procesator, faţă de costul de producţie al produsului, maximum 5% pe întreg lanţul de distribuţie, indiferent de numărul de „mâini” prin care trece, şi de maximum 20% la comerciant, faţă de preţul de achiziţie.

Mai mult, în toamnă, ANAF a amendat un mare lanţ de magazine din România cu 1 milion de lei – cea mai mare amendă aplicată până acum unui comerciant local, conform datelor ZF – pentru că şi-a pus un adaos comercial mai mare decât cel reglementat de guvern (prin OUG 67/2023) pentru produsele de bază. Reprezentanţii ANAF au spus că nu pot oferi numele comerciantului, invocând art.11 din codul de procedură fiscală, legea 207/2015. Totuşi, conform formulării ANAF – „un mare retailer din domeniul comerţului de bunuri cu ridicata şi cu amănuntul” – e vorba de un jucător de tip cash&carry.

În România sunt doi astfel de jucători mari de tip cash & carry – Metro şi Selgros. Spre deosebire de reţelele de hipermarketuri, supermarketuri şi discount care se adresează clientului final (operaţiuni de comerţ cu amănuntul), reţelele cash&carry se adresează în principal micilor comercianţi şi jucătorilor din HoReCa, mai exact persoanelor juridice, deci fac comerţ angro. Ei au însă şi operaţiuni – mai mici – de comerţ cu amănuntul.

Niciunul dintre cei doi comercianţi nu a precizat dacă e sau nu vorba de el.

Conform datelor ZF, ANAF a efectuat controale „la sânge” la marii retaileri, nu doar la jucătorii cash&carry.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO