Companii

Turcii de la Ulker vor sa faca biscuitii Petit Beurre in Romania si pentru magazinele Wal-Mart din Statele Unite

15.11.2009, 23:10 399

Grupul Ulker, care detine mai mult de jumatate din piataturceasca de biscuiti si ciocolata, isi concentreaza strategia peexporturi. Are 53 de fabrici, dintre care 7 in afara granitelor,iar Romania este singura tara din Uniunea Europeana unde turcii auo fabrica. Unitatea din Popesti-Leordeni exporta deja pe piatacomunitara, in tari precum Cehia, Ungaria, Bulgaria si Germania,dar si in Macedonia si Kosovo. Urmatoarea tinta vor fi StateleUnite ale Americii, unde oficialii grupului se afla in negocieri cureprezentantii retailerului Wal-Mart.

"Suntem foarte aproape de a ajunge la o intelegere", declara AliTolga Zaim, directorul de vanzari si marketing al grupului."Romania este o prioritate pentru †lker, deoarece este o piata cuun potential mare de crestere pentru noi si un punct de plecare bunpentru export", spune Zaim.

Concurenta dura pe piata de biscuiti

In fabrica de la Popesti-Leordeni se produc momentan trei marcide biscuiti: Tempo, Biskrem si Petit Beurre. "Am extins gama debiscuiti cu Petit Beurre cu cocos si miere, doua retete dezvoltatein Romania, care au avut atat de mult succes, incat conducereagrupului se gandeste sa incepem exporturile sortimentului cu mierecatre Arabia Saudita", a spus Ender Bolat, directorul general alfabricii din Romania.

In fabrica exista trei linii de productie, dar se mai pot adaugainca cinci, cel putin astfel incat unitatea sa fie folosita lapotential maxim. Avand experienta din Turcia, unde intentiile deextindere a productiei s-au lovit de lipsa de spatiu, au cumparat10 hectare de teren langa Bucuresti, pentru a preintampina problemesimilare. Pe langa extinderea capacitatii de fabricatie, conducerea†lker intentioneaza sa extinda gama de produse si sa introduca simarci noi. Momentan insa, prioritatea ramane sa devanseze liderulpietei de biscuiti dulci, RoStar, in urmatorii doi ani.

In afara de RoStar, turcii au de infruntat concurenta KraftFoods, prin divizia de biscuiti dulci Lu, respectiv a unor companiica Alka sau Romdil. Desi vanzarile in Romania au crescut in volumcu 9% in primele noua luni ale anului, compania care reprezinta†lker (Eurex Alimentare) are de recuperat la capitolul financiar:anul trecut, Eurex a avut o pierdere de circa 11 mil. lei (3 mil.euro), aproape dubla fata de anul precedent, la o cifra de afaceride 31,4 mil. lei.

Mai au doi ani pentru a ajunge numarul unu

"Ni s-au dat trei ani de catre conducerea grupului pentru aajunge numarul unu pe piata din Romania - mai avem doi", spunezambind Ali Zaim. Pentru a-si atinge obiectivul, sustine el,compania va investi mai mult in marketing si in sistemul dedistributie.

De altfel, strategia de crestere a grupului se bazeaza pedezvoltarea afacerilor in tarile unde are fabrici.

"Suntem prezenti in tarile in curs de dezvoltare, Kazahstan,Arabia Saudita, Ucraina, Romania sau Pakistan, pentru ca aici avemposibilitatea sa ajungem un jucator semnificativ", explica Zaim. Inschimb, este dificil pentru o noua marca sa patrunda pe pieteledezvoltate, deoarece competitia este acolo mult mai acerba. Conformdatelor oferite de oficiali, exporturile †lker s-au ridicat la 460mil. euro in 2008, reprezentand circa 6% din vanzari. Principalapiata de desfacere este Arabia Saudita, inclusiv ca efect alpoliticii duse in anii '80 de presedintele Turciei pentru aincuraja exporturile, mai ales catre tarile Orientului Mijlociu. Oalta piata importanta pentru grup este Germania, in special gratiecomunitatii numeroase de etnici turci.†lker mizeaza insa in primulrand pe cresterea in tara de origine, unde doar piata de biscuitivaloreaza 1,6 miliarde de euro la nivelul anului 2008.

Vanzarile de biscuiti, estimeaza Zaim, vor continua sa semajoreze, ca efect al crizei economice asupra obiceiurilor deconsum din Turcia.

Mai multe detalii puteti citi in revista Business Magazin(www.businessmagazin.ro).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO