Companii

Vigroux, dupa 13 ani in Romania: Nu cunosc intreprinzatori rabdatori care sa nu-si fi realizat planul

02.07.2004, 00:00 27



De la zero la 17,7 milioane de dolari. Intr-un rastimp de 13 ani poate ca nu este o crestere impresionanta, insa inseamna intreaga constructie a unei afaceri, o data cu piata specifica, inexistenta in momentul startului.



Jean-Pierre Vigroux aducea in Romania in 1991 primul birou al unuia din liderii mondiali ai pietei serviciilor profesionale.



La incheierea unui mandat de 13 ani petrecuti in Romania se poate lauda cu crearea si dezvoltarea filialei locale a PricewaterhouseCoopers, care numara astazi aproape 400 de colaboratori la Bucuresti, Timisoara, Cluj si Chisinau, in trei linii mari de servicii - audit, consultanta fiscala si consultanta de afaceri.



Pe o piata in formare, PwC si-a consolidat o pozitie de lider in domeniul serviciilor profesionale, cu o cifra de afaceri care a crescut de la un milion de dolari in al doilea an de activitate, la peste 17 milioane anul acesta. De asemenea, numarul angajatilor a ajuns la peste 330.



Jean-Pierre Vigroux afirma ca valoarea cifrei de afaceri nu inseamna mare lucru avand in vedere nivelul inca scazut de dezvoltare a pietei - cresterea semnificativa a pietei de capital, care genereaza o cerere importanta de servicii de audit si consultanta, inca nu s-a produs. "Lupta pentru cifra de afaceri nu are prea mult sens in acest moment. A fi lider pe piata inseamna in primul rand profitabilitate, minimizarea riscurilor asumate, servicii de calitate, adaptate nevoilor clientelei, dar si un stil de lucru care sa nu afecteze viata privata a angajatilor", spune Vigroux.



Momentul inceputului? "Momentul este foarte important cand incepi o afacere. Frica mea era sa nu fi fost prea devreme, ca grupul sa nu fi luat o decizie prematura de a veni in Romania. Eu am considerat insa ca era un risc calculat si ca tara se va dezmorti la un moment dat", povesteste fondatorul PwC Romania.



Admite ca a fost si un risc important pentru cariera sa: un eventual esec in Romania nu ar fi fost in nici un caz favorabil promovarii asteptate. Pentru ca experienta in Romania trebuia sa fie doar o etapa in avansarea in cariera. Asa ca a venit la Bucuresti in 1991 cu promisiunea ca dupa trei ani sa primeasca un post important in Franta.



"A fost cea mai interesanta etapa a vietii mele profesionale: experienta unei constructii de la zero. E drept ca am beneficiat de sprijinul unui grup puternic, deci nu am fost in situatia unui intreprinzator individual care se descurca mai greu cu finantarea afacerii", spune Jean-Pierre.



Vigroux este unul dintre cei mai vechi auditori financiari de pe piata romaneasca.



A venit in Romania in 1991, cand a fost numit Partener in Charge la Coopers & Lybrand Romania si a devenit Territorial Senior Partner la PwC dupa fuziunea Coopers & Lybrand cu Pricewaterhouse, in 1988. Specializarea sa este auditul international si al marilor corporatii industriale.



Bineinteles, afacerea in Romania a inceput cu contracte de stat - asistenta in domeniul politicilor macroeconomice, pentru legea privatizarii din 1991, proiecte finantate de UE, privatizari.



In primul an, o echipa de 16 oameni obtinuse o cifra de afaceri de 400 milioane de dolari. In al doilea an, suma a urcat la un milion. Iar in anul iunie 2003-iunie 2004, PwC Romania a inregistrat o cifra de afaceri de 17,7 milioane de dolari, in crestere cu 10% fata de anul precedent.



Dupa al treilea an, deja se intrevedeau perspective incurajatoare de dezvoltare a activitatilor biroului de la Bucuresti. "Nu mi-a venit sa ma intorc in Franta. Chiar devenisem pasionat de constructia inceputa si nu vroiam sa-si abandonez <copilul>".



Apoi au venit responsabilitatile la nivel zonal, etapa fuziunii Coopers si Pricewaterhouse, si noi oportunitati de afaceri.



Conform uzantelor din marile companii, mandatul unui expat intr-o anumita tara nu este mai lung de 8-10 ani. Vigroux a stat 13 ani in Romania. "Este intr-adevar o perioada lunga, insa in brasa presiunea de a schimba periodic managementul este mai slaba decat in alte domenii. Notiunea de relatii interpersonale este mai puternica, iar capitalul de incredere construit in timp joaca un rol foarte important, mai ales intr-o afacere pornita de la zero", explica Jean-Pierre.



Vigroux a devenit si una dintre cele mai cunoscute personalitati publice din business-ul romanesc, fiind din 2003 si presedinte al Consiliului Investitorilor Straini (FIC).



A refuzat in repetate randuri sa mearga intr-o companie "clasica" pentru o pozitie de responsabil financiar-contabil tocmai pentru ca ii place sentimentul de a fi propriul sef, de a avea autonomia pe care o confera o profesiune liberala. Asa ca a ales un nou inceput - Senior Partner pentru PwC Europa de Sud - Est, care acopera pietele din Bulgaria, Serbia si Muntenegru, Macedonia, Kosovo, Albania si Bosnia, inclusiv Republica Srbska.



Un sfat pentru investitori dupa o experienta de 13 ani in Romania? Sa fie rabdatori, sa insiste, pas cu pas, fara sa ajunga la o exasperare inutila.



"Nu cunosc intreprinzatori rabdatori care sa nu-si fi realizat planul. E nevoie de rabdare in timpul negocierilor pentru un proiect, de putere de convingere. Sigur ca inca sunt destul motive de exasperare, dar a tipa ca in Romania nimic nu merge, ca sunt tot felul de idioti, nu ajuta la nimic", spune Vigroux.



De-a lungul anilor petrecuti in Romania el a vazut investitori care nu au facut decat sa piarda timp pretios in certuri cu diferite autoritati, in principal din cauza schimbarilor frecvente ale reglementarilor. In schimb, altii care erau la fel de interesati de aceasta piata au fost perseverenti in tatonari discrete, chiar si timp de sase ani, inainte de a gasi momentul si formula potrivita pentru lansarea afacerii. razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO