Companii

Zoltan Szigeti, presedintele thegroup: Va fi disperare si competitie pe piata de publicitate in urmatorii doi ani

Zoltan Szigeti, presedintele thegroup: Va fi disperare si competitie pe piata de publicitate in urmatorii doi ani

Zoltan Szigeti, presedinte al grupului de companii de comunicare thegroup: E clar ca nu o sa mai crestem cum am crescut pana acum pentru ca una este sa cresti de la doua la trei milioane, si acest lucru inseamna o crestere de 50%, si alta este de la 50 de milioane in sus. Prefer sa crestem frumos pe domenii care sunt de viitor.

13.02.2008, 13:50 360

"Se estimeaza ca in ultimii doi ani piata de publicitate a crescut cu 30-40%. Probabil ca anul acesta evolutia va fi de 20-25%, iar anul viitor de 10-15%, maximum 20%. Daca vorbim de o evolutie de doar 10%, deja nu mai este o crestere de piata", a spus Zoltan Szigeti.
In 2007, piata de publicitate a fost estimata la 500 de milioane de euro si indiferent de crestere este atractiva pentru investitorii straini avand in vedere ca pietele din America si Europa stagneaza sau sunt in scadere. Daca ritmul de crestere va scadea, Szigeti crede ca pe piata locala va fi "disperare si competitie", iar grupurile internationale vor fi interesate sa achizitioneze companii autohtone.
"Atunci firmele nu vor mai fi romanesti, ci multinationale, si vor avea targeturi de crestere de 15% de la un an la altul, in contextul in care piata va creste cu doar 7%. Atunci va incepe tragedia pentru ca salariile au crescut fantastic de mult, in special pentru cei aflati in pozitii de seniori si se vor produce debalansari."
Astfel, este posibil ca in doi ani pe piata sa fie o adevarata criza, presedintele thegroup adaugand ca acest fenomen este unul ciclic. "Am vazut acest lucru acum sapte, opt ani, cand piata mondiala crestea si nu a fost nicio achizitie. Cand piata de publicitate mondiala scade sunt achizitii in estul Europei: in Cehia, Polonia, Ungaria s-au cumparat toate agentiile. Piata a inceput sa creasca din nou si nu a fost nicio achizitie. Anul trecut piata de publicitate mondiala a crescut, iar anul acesta va scadea."
In aceste conditii, companiile multinationale se vor indrepta spre alte zone aflate in plina dezvoltare. In opinia lui Szigeti, acestea se vor orienta catre tarile din asa-numitul "BRIC": Brazilia, Rusia, India si China.
Potrivit presedintelui thegroup, multinationalele de comunicare interesate de achizitii pe piata locala ar putea fi Publicis si Omnicom, iar in ceea ce priveste o posibila achizitie a companiei, Szigeti spune ca desi nu a primit nicio oferta este deschis catre acest lucru. "Daca o companie multinationala isi doreste intr-adevar un jucator local trebuie sa cantareasca foarte bine si atunci e mai complicat. Usa e deschisa. Cu alte cuvinte, am crescut cam mari. Daca eram o agentie mica, era mai usor."
Cresterea thegroup din acest an nu va fi asemanatoare cu avansul raportat in 2007 sau 2006, cand compania raporta un ritm de crestere de 80%. Daca in 2006, din punctul de vedere al cifrei de afaceri publicate pe site-ul Ministerului de Finante, thegroup se afla pe locul sapte pe piata, ca urmare a cresterii de anul trecut, este foarte posibil ca acesta sa se afle acum in topul primilor cinci jucatori de pe piata.
Cei mai importanti competitori ai thegroup sunt grupurile de comunicare McCann Erickson, Leo Burnett, Oglivy Romania, Graffiti BBDO, Publicis, Lowe& Partners si Grey Bucuresti.
Acest an va fi unul de consolidare pentru thegroup in care se vor face investitii intr-un sediu nou si in segmentul de internet.
"E clar ca nu o sa mai crestem cum am crescut pana acum pentru ca una este sa cresti de la doua la trei milioane, si acest lucru inseamna o crestere de 50%, si alta este de la 50 de milioane in sus. Prefer sa crestem frumos pe domenii care sunt de viitor precum internetul, continutul de programe pentru media si productiile de televiziune", spune Szigeti.
In 2007, din totalul de 51,8 milioane de euro cat a fost cifra de afaceri a companiei, operatiunile agentiilor de media au reprezentat aproximativ 41,01 mil. euro, in crestere cu 73% comparativ cu 2006, iar activitatea de publicitate si relatii publice a inregistrat un volum de 10,4 mil. euro, mai mult cu 149%.
Zoltan Szigeti afirma ca 60% din cresterea de anul trecut se datoreaza clientilor nou intrati in portofoliul grupului si 40% celor cinci agentii adaugate in portofoliu, cand au fost de asemenea angajati aproximativ 50-60 de oameni.
In ceea ce priveste profitul, presedintele thegroup spune ca agentiile de media au avut o valoare neta mai mare datorita volumelor mai mari chiar daca comisioanele sunt mai mici decat pe partea de creatie. "Cred ca se pastreaza proportiile din cifra de afaceri. Daca pe partea de media aveam 40 de milioane de euro, iar pe celelalte zece, tot cam asa e si profitul".
thegroup, fondat in 2005 de catre Mihaela Nicola si Zoltan Szigeti, are peste 250 de angajati, 13 agentii de comunicare specializate si aproximativ 80 de clienti. Inainte sa infiinteze thegroup, cei doi au condus operatiunile Ogilvy pe piata locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO