Companii

Zoran Bogdanović, CEO Coca-Cola HBC Group: În România, ne mândrim cu 32 de ani de investiţii constante, inovaţii, parteneriate şi dezvoltarea oportunităţilor pentru un viitor sustenabil

Advertorial

Zoran Bogdanović, CEO Coca-Cola HBC Group:  În...

Autor: Publicitate

10.10.2023, 08:00 2910

Coca-Cola HBC, partenerul strategic al companiei Coca-Cola, asigură îmbutelierea şi vânzarea unui portofoliu variat de băuturi, pe toate cele 29 de pieţe ale sale. Compania investeşte semnificativ în sustenabilitate şi înregistrează progrese importante în reducerea emisiilor. Zoran Bogdanović, CEO-ul Coca-Cola HBC, a fost prezent în România pentru inaugurarea unei investiţii verzi în fabrica Grupului din Ploieşti, care va permite Coca-Cola HBC România să producă intern PET reciclat (rPET), o premieră pe piaţa locală pentru un producător de băuturi.

Care este rolul acestei investiţii şi cât de important este acest proiect pentru business-ul dumneavoastră?

Sunt foarte mândru că am fost în România săptămâna trecută pentru a marca inaugurarea unei unităţi de decontaminare PET în fabrica noastră din Ploieşti. Ca urmare a unei investiţii verzi, de aproximativ 55 milioane lei, inclusiv 17,5 milioane lei ajutor de stat, Coca-Cola HBC România devine primul producător de băuturi răcoritoare din România care va putea produce PET reciclat (rPET) intern.

Capabilitatea noastră de a produce intern rPET, la standarde de calitate şi siguranţă alimentară, pentru ambalajele băuturilor noastre are multiple beneficii. Din perspectiva impactului asupra mediului, vorbim de o scădere semnificativă a emisiilor de CO2. Fulgii de PET reciclat utilizaţi în procesul nostru de producţie au o amprentă de carbon cu 80% mai mică decât rezina de PET virgin. Şi toată energia electrică utilizată de această unitate provine 100% din surse regenerabile. De asemenea, noua unitate susţine economia românească, importând mai puţin rPET şi, prin urmare, menţinând investiţiile locale.

România este a doua ţară din Grupul Coca-Cola HBC care foloseşte această tehnologie de decontaminare pentru a obţine preforme rPET la standarde de calitate alimentară. Este un moment de mândrie pentru compania noastră, pentru că această unitate contribuie la dezvoltarea de noi oportunităţi pentru ambalaje sustenabile în România şi nu numai.

Deşeurile de ambalaje reprezintă o provocare a lumii moderne. Ce abordare aveţi în acest sens, ca producător de băuturi?

Acţionăm pentru a produce şi livra băuturile noastre în moduri cât mai sustenabile şi în ambalaje care au o durată de viaţă dincolo de utilizarea lor iniţială. Acestea sunt investiţii importante în viitorul nostru – ne ajută să contribuim la crearea unui mediu înconjurător mai curat, mai verde, şi susţin consolidarea business-ului nostru pe viitor. România este un exemplu excelent al modului în care putem colabora cu părţile interesate şi cu industria, în general, pentru a crea o economie circulară pentru ambalaje.

Ambalajele noastre nu ar trebui să ajungă niciodată deşeuri  – nu doar din cauza impactului negativ asupra mediului înconjurător, ci şi pentru că ambalajele reprezintă resurse valoroase. Prin urmare, lucrăm pentru a ne asigura că există infrastructura potrivită, astfel încât să putem colecta toate ambalajele băuturilor noastre, pentru reciclare.

Susţinem introducerea sistemelor de garanţie-returnare (SGR) bine concepute, conduse de industrie, pe multe dintre pieţele noastre din UE, în timp ce facem paşi în călătoria noastră spre o economie circulară. Până acum, există cinci SGR-uri active pe pieţele noastre, iar alte patru vor fi lansate în curând - următorul, fiind, desigur, cel din România.

Pentru noi, este important ca aceste sisteme să fie implementate corect. Dincolo de colectare, care ne ajută să reducem deşeurile şi să protejăm mediul înconjurător, SGR oferă material reciclat valoros, care poate fi reutilizat în ambalajele noastre din nou şi din nou.

De aceea, ne angajăm să ne îmbunătăţim capacităţile interne de reciclare, aşa cum se întâmplă la fabrica din Ploieşti. Cea mai recentă investiţie a noastră şi intrarea în vigoare a SGR-ului ne vor ajuta să menţinem în uz aceste materiale cât mai mult timp şi, astfel, să închidem cercul într-o economie circulară. De asemenea, susţinem ecosistemul mai larg de reciclare prin crearea unei cereri de material reciclat de înaltă calitate pe care îl vom obţine prin sistemul de garanţie-returnare. În plus, prin redirecţionarea sumelor care, în trecut, ar fi fost cheltuite pentru importul de rPET, putem stimula economia locală şi crea mai multe locuri de muncă pe întregul nostru lanţ de valoare.

Aşa cum am menţionat anterior, este o acţiune de pionierat, România fiind a doua dintre pieţele noastre în care există această tehnologie de producţie rPET.  De aceea, suntem dornici să învăţăm din această experienţă în perioada următoare.

Unde se situează România în cadrul Grupului dumneavoastră, cât de importantă este activitatea companiei pe plan local pentru Coca-Cola HBC?

România este o piaţă importantă pentru Grupul Coca-Cola HBC încă din 1991, de când ne-am alăturat pieţei locale, iar astăzi găzduieşte a doua cea mai mare fabrică din Grup, la Ploieşti, cu exporturi către alte 15 pieţe. Sunt mândru să spun că, pentru Coca-Cola HBC, România reprezintă 32 de ani de investiţii, inovaţii, parteneriate şi a face o diferenţă pentru mai bine.

Sistemul Coca-Cola în România - format din Coca-Cola şi Coca-Cola HBC -  investeşte constant  în extinderea capacităţii de producţie şi depozitare, creşterea performanţei şi eficienţei, prin testarea şi implementarea celor mai noi tehnologii de pe piaţă. Coca-Cola HBC România este, de asemenea, un hub regional de inovare şi producţie şi un model de urmat  în Grupul nostru în ceea ce priveşte  automatizarea şi digitalizarea.

Şi, desigur, această piaţă este lider în materie de sustenabilitate. România a fost una dintre primele ţări din grupul nostru care a introdus un ambalaj din 100% PET reciclat pentru brandul local de apă minerală naturală Dorna, înainte de a face tranziţia întregului portofoliu la PET reciclat. Acum, România este a doua ţară din Grup care deţine o unitate de producţie rPET in-house.

Secretul succesului nostru îl reprezintă echipa cu adevărat talentată pe care o avem în România, iar piaţa rămâne o sursă de talente de top pentru Grupul nostru. Această echipă demonstrează că totul este posibil.

Toate aceste aspecte creează un business sustenabil pentru noi în România. Suntem incredibil de mândri că, pe întregul lanţ de valoare, activitatea Sistemului Coca-Cola generează 613 milioane EUR în valoare adăugată în economia locală şi susţine direct sau indirect aproape 20.000 de locuri de muncă (în 2022).

Unde se situează sustenabilitatea în strategia de afaceri a companiei dumneavoastră?

La Coca-Cola HBC, scopul nostru este „Open Up Moments that Refresh us All”. Acest lucru înseamnă că, dincolo de a oferi un portofoliu divers de băuturi răcoritoare, ne străduim să facem o diferenţă pentru mediul înconjurător şi comunităţile în care ne desfăşurăm activitatea.  Datorită acestui scop foarte bine definit, sustenabilitatea se află în centrul strategiei noastre şi stă la baza tuturor deciziilor pe care le luăm. Ne-am luat angajamentul de a reduce emisiile până la zero net până în 2040, pe întregul nostru lanţ de valoare, iar critic pentru acest lucru va fi îndeplinirea strategiei O lume fără deşeuri. Ambalajele sunt o prioritate pentru noi, deoarece reprezintă aproximativ o treime din amprenta noastră de carbon.

Şi începem să vedem progrese reale. În timp ce în întreaga lume cresc emisiile de carbon, Coca-Cola HBC a redus la jumătate emisiile directe şi a realizat o scădere cu 30% a emisiilor pe întregul nostru lanţ de aprovizionare. În 2022, 22% din cantitatea de PET pe care am folosit-o pe pieţele noastre din UE şi Elveţia a fost rPET şi, datorită iniţiativelor precum cele pe care le vedem în România, suntem pe cale de a creşte acest procent până la aproximativ 50%, până la finalul anului. De asemenea, am introdus ambalaje inovatoare din carton pentru sticle şi doze care ne ajută să reducem sau să eliminăm complet plasticul.

Suntem încântaţi să fim recunoscuţi ca lider în domeniul sustenabilităţii. În 2022, The Dow Jones Sustainability Index a clasat Coca-Cola HBC drept cea mai sustenabilă companie de băuturi din lume. Compania noastră a fost pentru al 12-lea an consecutiv în top 3  şi a şasea oară la rând ca lider al băuturilor în clasament. Aceste recunoaşteri ne oferă încrederea că suntem pe drumul cel bun pentru a oferi un viitor mai sustenabil şi ne încurajează să accelerăm acţiunile pentru atingerea obiectivelor noastre.

Care sunt investiţiile din spatele agendei de sustenabilitate?

Ne susţinem, într-adevăr, călătoria de sustenabilitate cu investiţii importante. Doar în ultimii doi ani, Grupul Coca-Cola HBC a investit 377 de milioane de euro în iniţiative care contribuie la agenda noastră de sustenabilitate şi am strâns 500 de milioane de euro cu prima noastră obligaţiune verde aliniată la obiectivele ONU de dezvoltare durabilă.

Pentru a sprijini o colaborare şi mai strânsă în sistemul Coca-Cola cu privire la obiectivele noastre de sustenabilitate, investim împreună în noi soluţii şi parteneriate. Împreună cu The Coca-Cola Company, alţi şapte parteneri de îmbuteliere şi liderul companiei de capital de risc Greycroft, am anunţat recent un nou fond de capital de risc în valoare de 137,7 milioane USD, care se va concentra pe soluţii inovatoare care au potenţialul de a reduce amprenta de carbon a sistemului Coca-Cola.

Care sunt cele mai importante mesaje cu care ar trebui să rămână consumatorii şi partenerii dvs. români, în contextul acestei noi investiţii?

România este o piaţă-cheie pentru Sistemul Coca-Cola şi suntem dedicaţi pieţei locale şi agendei noastre de sustenabilitate, nu doar pentru că este lucrul corect pe care trebuie să îl facem pentru mediul înconjurător, dar şi pentru că ştim că există această aşteptare de la noi din partea consumatorilor, a clienţilor şi a comunităţilor în care ne desfăşurăm activitatea să ne implicăm. Şi în calitate de lider în industria băuturilor răcoritoare, simţim că este responsabilitatea noastră să o facem corect.

Datorită oamenilor şi a parteneriatelor din România, sunt încrezător că putem dezvolta cât mai multe oportunităţi pentru un viitor sustenabil.

Remarcăm progresele mari înregistrate aici în toate domeniile sustenabilităţii şi, cu investiţiile continue din partea Grupului Coca-Cola HBC, suntem încântaţi să vedem reputaţia puternică şi competitivitatea sporită a afacerii pe piaţa locală.

Vedem aceste investiţii ca pe o oportunitate de a genera valoare şi de a contribui în continuare la economia locală, prin crearea de noi locuri de muncă de-a lungul lanţului de valoare şi generarea de venituri mai mari la bugetul de stat.

La fel de important, suntem recunoscători tuturor partenerilor noştri instituţionali şi de afaceri, partenerilor noştri din cadrul The Coca-Cola Company şi nu numai, furnizorilor noştri – şi mai ales angajaţilor şi consumatorilor noştri – pentru loialitatea lor faţă de business-ul şi brandurile noastre. Suntem încântaţi şi mândri să punem baze noi şi solide pentru a crea împreună o economie circulară.

 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO