Conducerea CFR Marfă este acuzată că ar fi subevaluat într-un proces de vânzare circa 2.500 de vagoane de marfă, cauzând astfel un prejudiciu de 6,3 milioane de euro, conform unei anchete deschise de procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism Timişoara (DIICOT Timişoara).
Au avut loc mai multe percheziţii în câteva judeţe din ţară, iar 40 de persoane au fost suspectate de constituirea unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
Percheziţiile au avut loc în oraşele Bucureşti, Timiş, Caraş-Severin, Hunedoara, Prahova, Mehedinţi, Călăraşi, Arad, Teleorman şi Dâmboviţa.
Potrivit anchetatorilor, principalii suspecţi în cazul anchetei CFR Marfă fac parte „conducerea executivă a societăţii CFR Marfă, compusă din directorul general Mihuţ Constantin Crăciun, directorul operaţiuni dezvoltare MR Daniel Ciobanu, directorul Departament Vânzări-Trafic Eugen Tudor, directorul economic-financiar Pavel Bărculeţ, managerul juridic Silviu Valeriu Costea, directorul Trafic Constantin Alupoaie, directorul vagoane Florin Enache, şeful Biroul Urmărire Contracte Mariana Căpăţână, şeful Serviciului Exploatare Vagoane George Niculescu“. Aceştia sunt cei care ar fi iniţiat vânzarea la Bursa de Mărfuri a celor 2.450 de vagoane la preţ de fier vechi, prin subevaluarea lor şi obţinerea unui preţ mai mic decât valoarea reală.
Consiliul de administraţie al CFR Marfă urmează să adopte o decizie cu privire la numirea unei conduceri interimare a societăţii, ca urmare a percheziţiilor efectuate de DIICOT în care sunt vizate persoane din conducerea CFR Marfă.
Preţul de achiziţie a fost de 120 euro/tonă de fier vechi, în condiţiile în care preţul mediu practicat pentru „deşeu fier vechi greu“ era de 175 euro/tonă, iar pentru „deşeu fier vechi special“ (oţel) era de 218 euro/tonă, conform DIICOT.
Cele aproximativ 2.500 de vagoane de marfă supuse casării însumează cantităţile de circa 35.00 tone de oţel şi 16.000 de tone de fier vechi greu, cantităţi care au fost menţionate în documentele încheiate ca fier vechi.
„Rezultă că prin această manoperă s-a realizat practic subevaluarea bunurilor cu 82% în cazul «deşeurilor fier vechi special» (oţel) şi cu 46% în cazul «deşeurilor fier vechi greu»“, transmit procurorii.
Unul dintre suspecţi, angajat al CFR Timişoara, a declarat presei, în faţa DIICOT Timişoara, că „cei de la sucursală ne-au înştiinţat că au băgat în cont 5 miliarde şi că urmează să taie 200 de vagoane pe Regionala Timişoara“, a declarat angajatul CFR.
„Noi atât am făcut din partea reviziei, doar am verificat osiile şi seriile, fiecare vagon să fie tăiat în parte. Osiile sunt din oţel special, vagoanele erau de casare, ruginite, putregaiuri, mai departe nu vă pot spune, că nu ştiu“, a declarat angajatul CFR.
Compania naţională CFR Marfă, cel mai mare transportator feroviar de marfă, a finalizat anul 2015 cu o cifră de afaceri de 842 de milioane de lei şi pierderi de 159 de milioane de lei, adică de aproape şase ori mai mari faţă de 2014.
Cele mai mari pierderi înregistrate de compania feroviară au fost în anul 2012, când cifra de afaceri a fost de 1,050 milioane de lei, iar pierderile au fost de 405 milioane de lei, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Datele pentru 2016 nu sunt încă publice, însă nu există nici semnale că situaţia s-ar fi îmbunătăţit.