• Leu / EUR4.9050
  • Leu / GBP5.8089
  • Leu / USD4.7905
Eveniment

BREAKING. N-am scăpat de creşterea taxelor: Guvernul vrea să strângă 2 miliarde de lei în 2022. Creşte TVA-ul pentru unele produse şi HoReCa; impozitul pe dividende creşte de la 5% la 8%, scade pragul de impozitare pentru microîntreprinderi la jumătate şi se elimină facilităţi fiscale din construcţii şi agricultură. De când intră în vigoare

BREAKING. N-am scăpat de creşterea taxelor: Guvernul vrea să strângă 2 miliarde de lei în 2022. Creşte TVA-ul pentru unele produse şi HoReCa; impozitul pe dividende creşte de la 5% la 8%, scade pragul de impozitare pentru microîntreprinderi la jumătate şi se elimină facilităţi fiscale din construcţii şi agricultură. De când intră în vigoare

Autor: Răzvan Botea

04.07.2022, 22:33 6020

Ministerul de Finanţe a publicat luni seară proiectul de lege pentru modificarea Codului Fiscal. Potrivit actului normativ, cresc mai multe taxe şi impozite, printre care TVA-ul pentru sucuri carbogazoase, HoReCa şi scade pragul pentru impozitarea microîntreprinderilor de la 1 mil. de euro la 500.000 de euro. Cele mai multe modificări intră în vigoare începând cu 2023, accizele la tutun şi alcool urmând să crească de la 1 august 2022. Guvernul speră astfel să aducă un surplus de 2,2 mld. de lei la bugetul de stat în 2022 şi 13,4 mld. de lei în 2023.

De asemenea, unele facilităţi fiscale din sectorul construcţiilor şi sectorul agricol vor fi eliminate. 

Care sunt principalele modificări:

Impozitul pe dividende

Se propune majorarea cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, pentru dividendele distribuite/plătite între persoane juridice române, precum şi pentru cele distribuite/plătite nerezidenţilor.

Microîntreprinderi

Modificările sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor promovate prin proiectul de ordonanţă sunt:

- reducerea plafonului veniturilor obţinute în anul precedent, de la 1 000 000 euro la 500 000 euro;

- instituirea condiţiei ca microîntreprinderea să aibă cel puţin un salariat, situaţie în care este necesară eliminarea cotei de impozitare de 3%;

Facilităţi fiscale

Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităţilor fiscale în sectorul construcţii, precum şi în sectorul agricol şi în industria alimentară în sensul în care vor beneficia de facilităţile fiscale, numai persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor realizate în baza contractelor individuale de muncă încheiate cu angajatori care se încadrează în condiţiile prevăzute la art. 60 pct. 5 şi pct. 7 din Codul fiscal. Prevederea intră în vigoare la data 1 ianuarie 2023 şi se aplică începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023.

Se propune revizuirea reglementării privind acordarea facilităţilor fiscale în sectorul construcţii, în ceea ce priveşte condiţia referitoare la calculul cifrei de afaceri, în sensul în care raportarea are în vedere doar informaţii/date din anul curent. Astfel, se are în vedere principiul conform căruia facilităţile fiscale se acordă în perioada în care se realizează efectiv activităţile menţionate la codurile CAEN precizate în actul normativ.

Se propune modificarea plafonului până la care se acordă facilităţile fiscale în domeniul construcţiilor, sectorul agricol şi în industria alimentară, respectiv de la 30.000 lei lunar la 10.000 lei lunar, inclusiv. Pentru partea din venitul brut lunar ce depăşeşte 10.000 lei nu se aplică facilităţile fiscale.

TVA

Se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se excludă din sfera de aplicare a facilităţii cotei reduse de TVA de 9%, pe lângă excepţia prevăzută deja pentru băuturi alcoolice, impusă de Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, şi băuturile nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202 10 00 şi 2202 99, respectiv a băuturilor nealcoolice care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate.

Totodată, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se aplice aceeaşi cotă de TVA, respectiv cotă redusă de 9%, atât pentru livrarea de alimente, inclusiv băuturi (cu excepţia băuturilor alcoolice şi a celor nealcoolice care conţin adaos de zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate), destinate consumului uman şi animal, cât şi pentru serviciile de restaurant şi de catering şi pentru activităţile de cazare hotelieră.

Se propune introducerea unei prevederi care să reglementeze faptul că pentru livrările de lemn de foc de la art. 291 alin. (3) lit. m) şi n) din Codul fiscal cota redusă de TVA de 5% se aplică până la data de 31 decembrie 2029 inclusiv.

De asemenea, se propune ca, începând cu data de 1 ianuarie 2023, să se restrângă sfera de aplicarea a cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuinţe către persoane fizice, ca parte a politicii sociale, în sensul în care persoanele fizice să beneficieze de această facilitate o singură dată, respectiv să achiziţioneze, în mod individual sau în comun cu altă persoană fizică/alte persoane fizice, o singură locuinţă a cărei valoare nu depăşeşte suma de 600.000 lei, exclusiv TVA, cu cota redusă de 5%.

Accize

Se propune majorarea cuantumului accizei minime pentru ţigarete datorate, de la de 97% din nivelul accizei totale pentru ţigarete la 100% din nivelul accizei totale pentru ţigarete

Se propune majorarea nivelului accizelor pentru alcool şi băuturi alcoolice, începând cu 1 august 2022, având în vedere că nivelul accizelor pentru aceste produse nu a mai fost actualizat de la rescrierea Codului fiscal.

Impozite şi taxe locale

Se propune eliminarea sintagmei ”clădire cu destinaţie mixtă”, pentru simplificarea modului de calcul al impozitului pe clădiri. Se propune un nou mod de calcul a valorii impozabile pentru clădirile rezidenţiale pe baza valorilor cuprinse în Studiile de piaţă referitoare la valorile orientative privind proprietăţile imobiliare din România, administrate de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România publicate anual pe pagina de internet a U.N.N.P.R. şi a cotelor de impozitare respective.

Se propune modificare limitelor minime ale cotelor de impozitare şi anume: la clădiri rezidenţiale cotele vor fi de 0,1% - 0,2% iar la clădirile nerezidenţiale cotele vor fi de 1% - 1,3%.

În cazul veniturilor obţinute din jocuri de noroc, se propune menţinerea modalităţii de determinare a impozitului pe venit prin aplicarea unui barem de impunere cu tranşe de venit asupra fiecărui venit brut, cu cote de impunere cuprinse între 10% şi 40%. Totodată, baremul de impunere propus cuprinde şi modificarea tranşelor de venit.

 
 
AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9050
Diferență: -0,3251
Ieri: 4.9210
Azi: 4.7905
Diferență: -0,8794
Ieri: 4.8330
Azi: 5.8089
Diferență: -0,4899
Ieri: 5.8375
Azi: 5.0290
Diferență: -0,2024
Ieri: 5.0392