Eveniment

Business MAGAZIN. Cum au ajuns două românce care au studiat matematica în România şi Franţa să creeze un software care ar putea deveni o componentă de bază în modul în care sunt construite avioanele şi maşinile viitorului

Autor: Ioana Niţă

07.01.2024, 11:00 542

Două românce, care au studiat matematica în România la Galaţi, şi apoi şi-au continuat şi aprofundat studiile în matematică şi statistică în Franţa, au creat, după şase ani de cercetare, un software care ar putea deveni o componentă de bază în modul în care sunt construite avioanele şi maşinile viitorului, în care electronica şi softul vor juca un rol şi mai mare decât o fac în prezent. Cum au ajuns aici şi ce urmează pentru ele?

Softul poate ajuta giganţi precum Airbus să rezolve o problemă sofisticată - validarea funcţionării corecte a sistemelor electronice înaintea lansării pe piaţă a unui nou produs, cum ar fi un avion sau o maşină. Soluţia e deja testată de giganţi precum Airbus sau Thales Avionics şi dacă echipa condusă de Adriana Gogonel şi Liliana Cucu-Grosjean va reuşi să strângă 1 mil. euro de la investitori, dezvoltarea ar putea accelera. „Pentru ca un nou model de maşină sau de avion să iasă pe piaţă, trebuie să se facă o validare funcţională a părţii electronice, adică să se asigure, să se dovedească faptul că toate programele fac ceea ce trebuie să facă.

Dar se face şi o validare temporală, să se asigure că toate programele fac ceea ce trebuie să facă, dar în timpul care le este dedicat, adică atunci când apăs pe acceleraţie la maşină, mă aştept ca în mai puţin de o secundă maşina să accelereze, când apăs pe frână, să frâneze; dacă depăşeşte timpul care îi este alocat, cum ea îşi împarte resursele procesorului cu alte programe - de exemplu, la o maşină automată o să avem frâna şi acceleraţia cu acelaşi spaţiu dedicat pe procesor, nu pot să fie în paralel. Şi atunci, de exemplu, dacă nu am făcut o bună estimare a cât poate să dureze în cel mai rău caz ca frâna să acţioneze, poate să rămână acceleraţia blocată, şi maşina să accelereze în loc să frâneze“, a explicat Adriana Gogonel, cofondatoare şi CEO al StatInf, ce face soluţia RocqStat, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. Practic, softul realizat de StatInf asigură această parte de validare temporală - fapul că diversele module îşi execută sarcina în timpul alocat.

Business MAGAZIN. Cum au ajuns două românce care au studiat matematica în România şi Franţa să creeze un software care ar putea deveni o componentă de bază în modul în care sunt construite avioanele şi maşinile viitorului

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO