Eveniment

Cât de mult va bulversa experimentul Colegiului Gheorghe Lazăr o generaţie de 150 de copii de clasa a XII-a? Mircea Miclea, fost ministru al educaţiei: E o greşeală să faci experimente pe elevii în anii terminali. Care este fundamentarea ştiinţifică a acestui experiment? A cerut Ministerul Educaţiei un set de cerinţe minimale pentru a permite acest experiment?

Cât de mult va bulversa experimentul Colegiului Gheorghe Lazăr o generaţie de 150 de copii de clasa a XII-a? Mircea Miclea, fost ministru al educaţiei: E o greşeală să faci experimente pe elevii în anii terminali. Care este fundamentarea ştiinţifică a acestui experiment? A cerut Ministerul Educaţiei un set de cerinţe minimale pentru a permite acest experiment?

Mircea Miclea, fost ministru al educaţiei: Ideea de experiment este bună, cu condiţia ca orice experiment să fie fundamentat cu o analiză ştiinţifică. În niciun caz eu, ca cercetător şi om de ştiinţă, n-aş recomanda experimente în anii terminali.

16.09.2021, 19:20 3009

Aproximativ 150 de elevi de clasa a XII-a dintr-un total de 150.000 de elevi de liceu aflaţi în an terminal din România vor termina anul şcolar mai repede, iar din martie până în iulie vor învăţa exclusiv pentru materiile de la bacalaureat. Sunt elevii Colegiului Gheorghe Lazăr din Bucureşti, unul dintre cele mai bune licee din Capitală, care vor face parte dintr-un proiect pilot iniţiat de conducerea şcolii, cu avizul Ministerului Educaţiei. Va bulversa sau nu acest experiment o generaţie de elevi deja năucită de un an de şcoală online?

„În niciun caz nu trebuie să se facă experimente pe elevii aflaţi în anii terminali, eu nu am mai auzit de un astfel de proiect până acum. Care este baza ştiinţifică pentru a face un astfel de experiment? Pentru astfel de proiecte întotdeauna trebuie să ai o fundamentare ştiinţifică, altfel iei decizii iresponsabile pe bază de păreri subiective. Experimentul este o modalitate de a investiga limitele şi valoarea unor alternative. Dar înainte de a începe experimentul trebuie să ai totuşi o fundamentare ştiinţifică în baza căreia să merite să faci experimentul, nu îl faci pe baza unor păreri. Dacă ei nu au un document de analiză ştiinţifică pe baza căruia să fundamenteze experimentul atunci sunt într-o eroare maximă, şi ştiinţifică, şi etică“, a explicat profesorul Mircea Miclea, fost ministru al educaţiei.

În acest an şcolar, elevii claselor a XII-a de la Colegiul Gheorghe Lazăr vor învăţa, în primul semestru al anului, pe baza unor rezumate ale materiilor pentru care nu dau examen la bacalaureat, iar media pe tot anul va fi de fapt cea din primul semestru. Din al doilea semestru, vor învăţa cu precădere pentru materiile de bacalaureat. Ei fac parte dintr-un experiment al conducerii liceului, „girat“ de Ministerul Educaţiei. Colegiul Naţional „Gheorghe Lazăr“ este singurul liceu înscris în lista celor şase şcoli pilot pentru care Ministerul Educaţiei a dat derogări speciale, ca urmare a faptului că unele principii din experiment coincid cu ce e scris în documentul strategic „România Educată“ al preşedintelui Klaus Iohannis.

Contactată marţi de ZF, Ionela Nea­goe, directoarea Colegiului Naţional Ghe­or­ghe Lazăr, a declarat că „proiectul este al colegiului, iar unele idei s-au potrivit cu unele principii din proiectul România Edu­cată“, iar şcoala a fost numită şcoală-pilot pentru că, pentru a implementa proiectul, a avut nevoie de nişte modificări legislative care au fost făcute prin ordin de ministru, conform procedurii. Neagoe a spus că va oferi mai multe detalii miercuri (ieri- n.red.), însă nu a mai răspuns la telefon.

Catalogat drept „cel mai îndrăzneţ“ proiect de reformă din rândul celor şase şcoli pilot de către ministrul educaţiei Sorin Cîmpeanu, care a emis ordine de ministru pentru fiecare şcoală pilot în parte, proiectul Colegiului Gheorghe Lazăr încă are multe semne de întrebare care necesită răspuns: Care e baza ştiinţifică a acestui proiect? Ce rezultate sunt aşteptate? Sunt părinţii şi elevii de acord cu acest experiment? Cum se explică faptul că este singurul liceu inclus în proiectul acestor şcoli-pilot? Ce vor face profesorii de la materiile care nu sunt obligatorii pentru bacalaureat din martie încolo? Cine este responsabil dacă proiectul eşuează?

„Dacă proiectul eşuează, responsabili sunt cei care iniţiază experimentul respectiv, cu atât mai responsabili cu cât nu sunt capabili să pună pe masă un document ştiinţific de analiză în baza căruia să se întemeieze proiectul. Dacă nu au un astfel de document, sunt într-o culpă etică şi ştiinţifică“, a mai spus Mircea Miclea.

În opinia lui, Ministerul Educaţiei ar fi trebuit să impună nişte cerinţe minimale care să fie satisfăcute pentru un experiment educaţional, care să includă un document de analiză şi exemple de bune practici asemănătoare cu experimentele dorite de fiecare şcoală.

„Ideea de experiment este bună, cu condiţia ca orice experiment să fie fundamentat cu o analiză ştiinţifică. În niciun caz eu, ca cercetător şi om de ştiinţă, n-aş recomanda experimente în anii terminali. O reformă de bun simţ înseamnă să te uiţi la bunele practici, care sunt într-o măsură testate deja, te poţi uita, de exemplu, în ce clase au elevii cele mai bune rezultate la testele PISA. Dar asta înseamnă că ai deja o fundamentare a experimentului, porneşti de la lucruri care au undeva succes şi le particularizezi la condiţiile de la tine“, a mai spus Mircea Miclea.

 

Întrebările fără răspuns ale proiectului-pilot de la Colegiul Naţional Gheorghe Lazăr:

Care e baza ştiinţifică a acestui proiect?

Ce rezultate sunt aşteptate?

Sunt părinţii şi elevii de acord cu acest experiment?

Cum se explică faptul că este singurul liceu inclus în proiectul acestor şcoli-pilot?

Ce vor face profesorii de la materiile care nu sunt obligatorii pentru bacalaureat din martie încolo?

Cine este responsabil dacă proiectul eşuează?
 

AFACERI DE LA ZERO