Eveniment

CBRE: România este pe primul loc în regiune la cheltuielile pe alimente în magazinele fizice. Din totalul achiziţiilor în retail din Europa Centrală şi de Est, cumpărăturile online reprezintă 15%, iar în 4 ani procentul se va majora la 20%

Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE

Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE

Autor: Roxana Rosu

08.09.2022, 17:20 170

Ponderea vânzărilor online în Europa Centrală şi de Est a crescut cu 9 puncte procentuale în ultimii cinci ani, până la 15%, iar în următorii 4 ani se estimează că procentul se va majora la până la 20%, cele mai mari procente fiind în Cehia şi Polonia, dar România se află pe un trend ascendent, potrivit unui studio CBRE.

„Ponderea cumpărăturilor online în retailul din regiunea CEE a crescut constant în ultimii ani. Pandemia a fost impulsul care a accelerat şi mai mult această evoluţie şi care va continua să dicteze ritmul de dezvoltare în următorii ani. Cele mai populare categorii de bunuri achiziţionate online includ electronicele, cu o cotă de piaţă de 14%, hainele şi încălţămintea, care reprezintă 10% din totalul achiziţiilor“, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE, CBRE.

Creşterile din online se observă în aproape toate catego­riile de produse. În ultimii 5 ani, însă, vânzarea de alimente şi băuturi a fost cea care a crescut cel mai rapid; cota sa din comerţul electronic fusese anterior marginală, în timp ce la sfârşitul anului 2021 era de până la 5% din piaţă. Jucăriile şi jocurile, precum şi bunurile de uz casnic au început, de ase­menea, să-şi facă simţită prezenţa şi mai puternic, deţinând împreună aproximativ 2% din totalul cumpărăturilor online.

În cazul României, estimările indică, în următorii 4 ani, o pondere de 15% pentru achiziţiile online din totalul vânzărilor din retail.

Chiar şi cu o astfel de creştere de 5 puncte procentuale există potenţial suplimentar, deoarece media în regiunea Europei Centrale şi de Est este estimată să atingă un procent de 20% în 2026, spun consultanţii.

Spre deosebire de alte ţări din regiune, românii cum­pără preponderent îmbrăcăminte şi încălţăminte, categorie care a avut cea mai mare pondere în vânzările online din România în 2021. Achiziţiile online de electronice sunt a doua cea mai populară categorie din ţara noastră, spre deosebire de celelalte ţări din CEE în care reprezintă cel mai important segment. A treia cea mai populară categorie din România este mâncare & băuturi, urmată de deco­raţiuni interioare & mobilier, şi produse media.

„Exceptând anul pandemic 2020, cumpărăturile offline sunt, de asemenea, în creştere, iar previziunile pentru acest segment sunt şi ele optimiste. Cea mai largă categorie de bunuri achiziţionate în magazinele tradiţionale o reprezintă mâncarea. Cota sa actuală în regiunea CEE este de 59%, fiind una dintre categoriile cu cea mai rapidă creştere, alături de electronice şi articolele din categoria sănătate şi frumuseţe. Produsele alimentare au dominat vânzările din retail în toate ţările din CEE, România fiind pe primul loc în top, cu un impresionant procent de 66% din totalul cheltuielilor consumatorilor în magazinele fizice“, a adăugat Carmen Ravon.

Prognozele CBRE arată că până în 2026 acest sector de piaţă ar putea creşte cu 10%.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO