Eveniment

Ce urmeaza la Craiova: 9 din 10 masini Ford merg la export si vin 100 mil. euro pentru trainingul angajatilor

Ce urmeaza la Craiova: 9 din 10 masini Ford merg la export si vin 100 mil. euro pentru trainingul angajatilor

1: Wolfgang Schneider (stanga), vicepresedintele Ford Europa, a semnat alaturi de autoritatile romane conventia de garantare; 2: Investitiile totale ale Ford in cadrul uzinei de la Craiova vor ajunge la aproape 1,2 mld. euro in 2012; 3: Investitiile totale ale Ford in cadrul uzinei de la Craiova vor ajunge la aproape 1,2 mld. euro in 2012; 4: Cadenta de productie a uzinei va urca la 250.000 de masini in 2011 si la 300.000 in 2012, dupa intrarea in fabricatie a modelului de clasa mica si a motorului EcoBoost.

21.01.2010, 23:20 69

Ford Romania va investi peste 100 mil. euro in programe detraining pentru angajatii de la Craiova in urmatorii trei ani, intimp ce targetul este ca 90% din productie sa mearga la export siin 2010, spune Wolfgang Schneider, vicepresedintele Ford Europa. Lanivelul anului trecut, din cele 300 de vehicule comerciale, 96%dintre acestea au fost exportate catre piete europene precumGermania, Marea Britanie si Bulgaria.

"Siin 2010 exporturile Ford Romania vor reprezenta peste 90% dintotalul productiei. Desigur, acest procent va depinde si deevolutia pietei romanesti, dar targetul este de a exporta peste 90%din ceea ce vom produce la Craiova", a spus vicepresedintele FordEuropa.

Jumatate din cei 100 mil. euro destinati trainingului sunt partea ajutorului de stat. "Cele 57 de milioane de euro nu suntsingurele fonduri pe care le vom investi in programele de training.Cel mai probabil vom cheltui de doua ori pe atat", a subliniatvicepresedintele Ford. In 2009, Ford Romania a investit 12 mil.euro in instruirea celor 3.900 de angajati din cadrul uzinei de laCraiova. "Ne asteptam ca productivitatea fortei de munca din cadrulFord Romania sa fie la acelasi nivel ca in orice alta uzina Forddin Europa. Avem mare incredere in acest lucru, deoarece fara oproductivitate ridicata, nu vom ajunge la un nivel de 300.000 demasini pe an", a spus Schneider.

Banca Europeana pentru Investitii (BEI) a acordat un imprumut de400 mil. euro catre Ford Europa destinat fabricii de la Craiova,din care 80% este garantat de stat.

"S-au purtat negocieri lungi pentru a acorda imprumutul. Dinpunctul de vedere al unei banci, proiectul Ford este unulextraordinar. Industria auto a fost puternic lovita de criza anultrecut, iar proiectele de investitii si finantarile au fost opritein timpul crizei", a spus Matthias Kollatz-Ahnen, vicepresedinteleBEI.

Ford nu va plati nimic timp de 5 ani

Imprumutul acordat de BEI va fi rambursat dupa o perioada decinci ani, timp in care nu se va plati nicio rata. "Ceea ce estespecial la un astfel de imprumut este ca se poate acorda pe operioada mai lunga de timp, deoarece este realizat pentru oinvestitie, iar compania nu il poate rambursa in termen de un an.Imprumutul va fi achitat dupa criza, si nu in timpul crizei", aspus vicepresedintele BEI, care a subliniat ca nu sepoatedivulga dobanda la care creditul a fost acordat.

Anul acesta, in cadrul uzinei de la Craiova va demara productiaunui nou model de clasa mica al constructorului american, dar si aunui nou motor pe benzina supraalimentat EcoBoost de mic litraj,care va respecta normele Euro 5.

"Cand exact va demara productia modelului de clasa micareprezinta o intrebare-cheie pe care si-o pun si concurentiinostri. De aceea nu putem spune cand va incepe. Putem spune doar cava fi in viitorul apropiat. Lansarea noului model va reprezenta unelement-surpriza, si nu ceva la care sa se astepte concurentii", asubliniat Schneider

Cui mai da bani BEI

Producatorul de energie Termoelectrica ar urma sa primeasca dela BEI un imprumut garantat de statul roman pentru reabilitareacentralei electrice de la Paroseni.

O notificare afisata in septembrie pe site-ul BEI indica faptulca institutia ar putea cofinanta cu 40 mil. euro acest proiect. Deasemenea, belgienii de la Warehouses DePauw (WDP) ar putea primi ofinantare de pana la 80 mil. euro, cu scopul de a construi inRomania patru proiecte industriale pentru depozite de logistica,care vor costa 200 mil. euro in total.

Cum sa tii pe picioare un colos cand toti ceilalti seclatina

Strategia lui Alan Mulally, 64 de ani, cel care a reusit sa ducagigantul Ford de la pierderi de 12 mld. dolari in 2006 la singurulproducator auto care a ramas in picioare dupa criza care a dus infaliment General Motors si Chrysler, este simpla: si-a ascultatoamenii, a vorbit putin, a facut reduceri dure de costuri si areadus Ford in centrul companiei Ford.

Mulally spune ca atunci cand l-a angajat, William Clay Ford,stranepotul lui Henry Ford (fondatorul imperiului auto), in 2006,nu i-a ascuns nimic cu privire la situatia companiei, scriecotidianul francez Les Echos. Ford devenise o organizatiebirocratica, ostila ideilor si oamenilor noi.

La patru luni de la instalarea sa la sefia Ford, Mulally ainchis exercitiul financiar al lui 2006 cu pierderi de aproape 12mld. dolari. De aici si decizia sa, destul de neobisnuita pentruvremea respectiva, de a ipoteca activele companiei - cladiri,utilaje, masini, brevete, ba chiar si logo-ul firmei - pentru astrange peste 26 mld. $ in noiembrie 2006.

Tocmaiaceasta injectie de capital i-a permis constructorului luxul de anu apela la ajutorul statului in 2009, in plina criza a sectoruluiauto.

Pentru a-si intelege jobul, seful Ford a facut turul intregiicompanii, a ascultat mult, a vorbit putin si a umplut cinci agendecu ceea ce a auzit. Iar concluziile sale au fost similare cu celeale angajatorului sau: compania era complet netransparenta, iarcomunicarea era la pamant.

Executivul s-a concentrat in trei directii: costurile, culturasi produsul. In ceea ce priveste cheltuielile, a decis taierea lajumatate a numarului de angajati din America de Nord, inchiderea anumeroase unitati de productie si modernizarea altora pentru a leface profitabile. Mai mult decat atat, a vandut filialele de luxdin strainatate: Jaguar, Land Rover, Aston Martin si mai apoiVolvo.

In termeni de cultura organizationala, Mulally a instituit osedinta saptamanala, care are loc in fiecare marti la ora 8:00dimineata, la etajul de sub biroul sau, si care reuneste sefiicentrelor de profit ale Ford in lume, precum si reprezentanti aidepartamentelor functionale (cercetare, financiar, resurse umaneetc.). In timpul acestor intalniri, discutiile in particular siBlackBerry-ul sunt interzise. Fiecare dintre participantii lasedinta isi prezinta operatiunile prin intermediul unui cod deculoare: verde daca lucrurile merg conform planului si galben saurosu daca exista probleme.

"Comunicati, comunicati, comunicati", le spune executivulangajatilor sai.

In ceea ce priveste produsele, ideea revolutionara a lui Mulallyeste sa construiasca o masina care sa poata fi comercializata intoata lumea, exact ca un avion. Inainte de Ford, Mullay a fostdirector executiv in cadrul Boeing Commercial Airplanes. Altfelspus, Ford va trebui sa traduca succesul european in SUA, primeleexperimente fiind Fiesta si noul Ford Focus. Alina Pahoncia

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO