Eveniment

Cum cheltuie CNADNR banii: Umbrărescu şi Iordache au luat 400 mil. € în 2011 pentru reabilitări, întreţineri, deszăpeziri şi 46 km de autostradă

Cum cheltuie CNADNR banii: Umbrărescu şi Iordache au luat 400 mil. € în 2011 pentru reabilitări, întreţineri, deszăpeziri şi 14 km de autostradă

Cum cheltuie CNADNR banii

Autor: Andreea Neferu

23.02.2012, 00:06 2777

Dorinel Umbrărescu, care controlează constructorii Spedition UMB şi Tehnostrade, a încasat anul trecut cei mai mulţi bani de la CNADNR, peste 290 de milioane de euro. Sumele au mers către cei 14 km din autostrada Moara Vlăsiei-Ploieşti care îi revin lui Umbrărescu,către cei 9,5 kilometri din autostrada Timisoara-Lugoj construiti de Spedition UMB", către reabilitări de drumuri sau deszăpeziri.

Şi Nelu Iordache, omul de afaceri care controlează constructorul Romstrade, a încasat anul trecut aproape 110 milioane de euro de la CNADNR, fiind a doua cea mai bine plătită companie românească pentru 22,2 kilometri din autostrada Nădlac-Arad, lucrări de reabilitări, modernizări şi întreţineri multianuale ale şoselelor.

Practic, CNADNR a plătit anul trecut 400 de milioane de euro pentru lucrările celor două companii, care au inclus modernizări, reabilitări, întreţineri multianuale, deszăpeziri şi 46 kilometri de autostradă.

Ziarul Financiar publică lista celor mai mari 30 de plăţi pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) le-a realizat anul trecut.

Compania de autostrăzi a făcut în 2011 plăţi totale de circa 7,2 miliarde de lei (1,7 miliarde de euro), astfel că primele 30 de plăţi reprezintă circa 85% din banii pe care CNADNR i-a plătit în aceeaşi perioadă pentru lucrări de construcţii, reabilitări, consultanţă sau întreţineri multianuale.

Cifrele poate nu spun foarte multe, însă arată care sunt firmele care au tăiat cele mai mari facturi către CNADNR, dar şi realitatea privind cheltuirea banilor publici, în contextul în care până acum a existat o discrepanţă semnificativă între sumele plătite şi rezultatele obţinute.

ZF a solicitat CNADNR, în virtutea legii accesului liber la informaţiile publice, detalii despre modul în care a cheltuit banii pe care îi are la dispoziţie, în contextul în care instituţia are pe mână anual între 1,5 şi 2 miliarde de euro.

Conform informaţiilor transmise de CNADNR la solicitarea ZF, şi Bechtel a primit anul trecut peste 130 de milioane de euro, deşi contractul cu americanii a fost renegociat, iar în 2011 compania nu a executat lucrări substanţiale pe Autostrada Transilvania. Potrivit unor declaraţii anterioare ale CNADNR, în 2011 s-au plătit sume restante către Bechtel, conform acordului de modificare a contractului iniţial.

Podiumul celor mai bine plătite companii în 2011 este completat de austriecii de la Strabag, care au încasat peste 110 milioane de euro de la CNADNR, pentru proiecte precum autostrăzile Deva-Orăştie sau Orăştie-Sibiu.

Sume importante au încasat şi alţi regi ai asfaltului, precum Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu (Euro Construct Trading 98) sau Alexandru şi Traian Horpos (Straco Grup), dar şi firme italieneşti precum Impresa Pizzarotti sau Tirrena Scavi.

Deşi în 2010 cifra de afaceri a companiei băcăuane Spedition UMB, compania care a încasat cei mai mulţi bani, scăzuse cu peste un sfert, la puţin peste 161 de milioane de euro, încasările de anul trecut de la CNADNR arată că, cel mai probabil, în 2011 Spedition UMB aproape şi-a dublat businessul.

Astfel, compania are toate şansele să fi fost cel mai mare constructor român în 2011, după cifra de afaceri. Dorinel Umbrărescu deţine şi constructorul Tehnostrade, însă CNADNR nu a precizat dacă încasările trecute în dreptul companiei Spedition UMB le includ şi pe cele ale Tehnostrade.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO