Eveniment

Cum mă asigur că merg într-un loc sigur, dacă Ministrul Turismului spune clar că nu poate verifica dacă o pensiune are toate autorizaţiile?

Cum mă asigur că merg într-un loc sigur, dacă...

Autor: Florentina Niţu

27.12.2023, 16:12 524

 Protecţia Consumatorului: Uitaţi-vă pe pereţi când ajungeţi la cazare!

 

Asigurarea că alegi un loc de cazare sigur şi în conformitate cu normele legale în cazul unei călătorii devine din ce în ce mai importantă, în contextul în care în 2023 s-au produs mai multe accidente care s-au soldat cu morţi, cel mai recent fiind incendiul din 26 decembrie de la Ferma Dacilor din Tohani, unde şapte oameni şi-au pierdut viaţa şi unul este încă căutat. Astfel, cu declaraţiile contradictorii ale autorităţilor şi lipsa unei centralizări a autorizaţiilor, devine crucial să ştii cum să te protejezi în calitate de turist. Însă, întrebarea este cum te asiguri că mergi într-un loc sigur?

„Fiecare locaţie ar trebui să aibă introduse pe site recenzii, aşa cum sunt pe Booking şi airbnb. Apoi, ar trebui să aibă un registru de sesizări şi reclamaţii. Aceştia ar fi primii paşi. După care, consumatorul, când ajunge la locaţie trebuie să se asigure că este la fel ca pe site, ca în pozele după care s-a hotărât să meargă în locaţia respectivă, pentru că pot fi diferenţe. Pozele sunt cosmetizate, sunt făcute din unghiuri care le arată mai mari şi mai frumoase etc. Apoi, înainte de înainte să ne deplasăm până acolo, putem cere cât mai multe informaţii cu privire la locaţie”, a spus pentru ZF Paul Anghel, director general la Agenţia Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC).

Există organisme sau instituţii la care poate apela un turist pentru a obţine informaţii verificate despre legalitatea unei unităţi de cazare înainte de a ajunge la faţa locului? Radu Ştefan Oprea, ministrul Turismului, spune că nu există o instituţie care să controleze existenţa tuturor autorizaţiilor necesare desfăşurării unei activităţi.

Totuşi, ce e de făcut? „N-aş şti să vă spun din perspectivă juridică dacă, în cazul în care ceri anterior autorizaţiile, locaţia respectivă e obligată să ţi le pună la dispoziţie, dar poate să răspundă în scris dacă are autorizaţi şi de către cine a fost autorizată. Nu ştiu dacă sunt informaţii de interes public care pot fi furnizate pe baza legii 544 (a linerului acces la informaţii de interes public – n. red.), pentru că intervine GDPR-ul, dat fiind că sunt semnături pe autorizaţii”, a menţionat reprezentantul Protecţiei Consumatorului.

Practic, în calitate de turist, pot încerca să solicit unităţii de cazare să-mi ofere anumite informaţii sau documente care atestă conformitatea cu normele legale şi autorizaţiile necesare pentru funcţionare? Da. Mi le va oferi reprezentantul unităţii de cazare? Depinde. Dacă primesc informaţiile, pot verifica sau valida dacă informaţiile furnizate de unitatea de cazare în ceea ce priveşte autorizaţiile sunt conforme cu normele legale?

Proprietarul unei unităţi mici de cazare, de tip pensiune, spune că a avut potenţiali clienţi care i-au cerut avize şi autorizaţii înainte pe e-mail, dar „răspunsul meu era că pot să meargă şi în altă parte dacă nu vor la mine”. „Îmi cereau documente privind furnziorii mei, cereau de toate, inclusiv documente pe care nu aveam de unde să le scot, pentru că nu se dau pentru toate afacerile”, a completat acesta.

Te protejează aviz de la ISU de protecţie contra incendiilor în calitate de turist? „Autorizaţia asta înseamnă că ai extinctor şi o hartă pe unde să fugi în caz de incendiu. Eu nu am avizul ISU pentru că am un spaţiu mic, dar am extinctoare pentru toţi turiştii”, spune proprietarul agropensiunii.

„Din perspectiva autorizaţiilor, în spaţiul de prestare a serviciilor, reprezentanţii acestuia au obligaţia să afişeze la loc vizibil certificatul de înregistrare fiscală de la Registrul Comerţului, certificatul constatator, autorizaţia de funcţionare emisă de Autoritatea Naţională pentru Turism pentru unităţile de cazare, autorizaţia de funcţionare pentru desfăşurarea activităţii de alimentaţie publică, autoizaţia emisă de Direcţia Sanitar Veterinară, certificatul de clasificare de la Ministerul Turismului etc. Dacă nu sunt afişate, consumatorul ar trebui să le ceară”, a spus  Paul Anghel.Cu alte cuvinte, consumatorul ar trebui să se uite atent pe pereţi când ajunge la cazare.

Dar ce poate face un turist în cazul în care descoperă că locul de cazare în care s-a înregistrat nu deţine toate autorizaţiile necesare? Care sunt drepturile şi protecţiile legale ale unui turist în situaţia în care a fost înşelat în ceea ce priveşte facilităţile sau înşelat în ceea ce priveşte documentele şi autorizaţiile unei unităţi de cazare? Care sunt politica de rambursare sau garanţiile oferite în cazul în care descopăr că unitatea de cazare nu respectă normele legale? Cum protejează autorităţile consumatorul?

„Noi nu putem să cerem autorizaţia ISU, ci autorizaţiile de funcţionare. Doar ISU verifică autorizaţia ISU. Dar, oricum nu am şti cum să verificăm dacă îndeplineşte normele de siguranţă în caz de incendiu. Putem cere autorizaţia emisă de primărie, cea emisă de Ministerul Turismului etc. Am avut cazuri în care un hotel era autorizat pentru 4 stele, de exemplu, dar el afişa că are 5 stele şi acolo puteam interveni”, a explicat directorul general al Protecţiei Consumatorului.

La rândul său, Radu Ştefan Oprea, ministrul Turismului, a afirmat că instituţia pe care o conduce nu are abilitatea de a verifica existenţa sau nu a avizului ISU pentru pensiunile ISU pentru pensiunile sau hotelurile care primesc clasificare de la Minister.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO