Eveniment

Industria auto este în plină transformare, cu provocări, dar şi cu multe oportunităţi de dezvoltare. Companiile din industrie avansează cu acceleraţia la podea

Conferinţa KPMG România şi ZF „Acceleraţie sau frână? Pe ce pedală va apăsa industria auto în perioada următoare?”

Autor: Ramona Cornea

10.05.2023, 00:07 895

„Pare că viitorul este unul foarte promiţător, unul cu maşini electrice, conectivitate, maşini autonome, însă aduce şi multe provocări“ „Viitorul sună bine, dar suntem şi suntem în mijlocul unor turbulenţe mari în industria auto, lucrurile se schimbă rapid, va trebui să avem grijă de clienţii noştri“ „Pare că există un respiro în cadrul acestei industrii, după mai multe crize care s-au succedat rapid în ultimii trei ani“.

Industria auto este în plin proces de transformare, unul care vine cu provocări, dar şi cu multe oportunităţi de dezvoltare. În această perioadă, companiile din industrie avansează cu acceleraţia la podea, au fost câteva dintre concluziile conferinţei KPMG România şi ZF „Acceleraţie sau frână? Pe ce pedală va apăsa industria auto în perioada următoare?”.

„Un studiu realizat de KPMG la nivel mondial ce a intervievat peste 40 de lideri ai companiilor din industrie din peste 40 de ţări a reliefat un optimism în ceea ce priveşte perspectiva pe termen mediu şi lung a industriei. Pare că există un respiro în cadrul acestei industrii, după mai multe crize care s-au succedat rapid în ultimii trei ani. Perspectivele sectorului pe termen mediu şi lung s-au îmbunătăţit”, a spus Alin Negrescu, head of automotive & industrial markets în cadrul KPMG România.

El a punctat că există şi rezerve în ceea ce priveşte viitorul şi perspectivele sectorului şi că ele vin în principal din lanţurile de aprovizionare, care rămân în continuare vulnerabile.

„Este una dintre marile dureri ale sectorului, care se pare că se va menţine şi în următorii ani. Aprovizionarea cu materii prime, cu componente uşoare, cu semiconductori, există în continuare îngrijorări în această zonă, îngrijorări exprimate de industrie”, a adăugat Alin Negrescu.

Mujdat Tiryaki, preşedintele Ford Otosan Craiova, este şi el de părere că industria în care activează compania sa este în schimbare în această perioadă, una cu provocări şi oportunităţi deopotrivă.

„Industria auto este acum în mijlocul unei mari transformări, una în care provocările şi oportunităţile merg mână în mână. Multe companii caută modalităţi prin care să-şi finanţeze unităţile de business ce dezvoltă maşini electrice şi lucrează mai mult pentru a dezvolta automobile conectate şi autonome. Cred că aceştia sunt principalii factori care vor conduce viitorul. Pare că viitorul este unul foarte promiţător, unul cu maşini electrice, conectivitate, maşini autonome, însă aduce şi multe provocări care ţin de bateriile maşinilor electrice, unităţile în care vor fi produse, în privinţa abilităţilor diferite de care va fi nevoie pentru a le dezvolta”, a spus el în cadrul evenimentului.

Mihai Bordeanu, managing director al Dacia Brand South Eastern Europe şi country head Romania, spune ca organizaţia sa avansează puternic în această perioadă, într-un context cu turbulenţe mari pentru industria sa.

„Pe ce pedală o să apăsăm? La Dacia suntem cu acceleraţia la podea, apăsăm şi o să o apăsăm în continuare la fel în anul acesta, un an 2023 care a fost este şi va fi un an foarte intens. (...) Viitorul sună bine, dar suntem şi suntem în mijlocul unor turbulenţe mari în industria auto, lucrurile se schimbă rapid, va trebui să avem grijă de clienţii noştri, va trebui să avem grijă de mobilitatea accesibilă, să luăm în calcul de fiecare dată posibilitatea unor oameni cu buget mai mic de a şi achiziţiona un automobil nou acum, în 10 ani, în 15 ani”, a detaliat el.

Monica Constantinescu, director comercial al Bosch Cluj Plant afirmă că industria auto este în mijlocul procesului de transformare şi că vede foarte multe oportunităţi de dezvoltare, referindu-se la partea de electrificare, la partea de conducere autonomă asistată, de partea de conectivitate.

În plus, ea a ţinut să sublinieze importanţa programelor de finanţare de tipul PNRR sau alte astfel linii de finanţare care sunt deschise în România pentru că trebuie să ne menţinem competitivitatea.

„La final vorbim de producţii în România, dar vorbim despre producţii în nişte companii multinaţionale, competitivitatea României este una importantă în continuarea planurilor de dezvoltare, deci orice linii de finanţare care vin în dezvoltarea activităţilor locale vor ajuta şi dezvoltarea economică în România”, a declarat ea.

Helian Redai, director general al Porsche Finance Group, a vorbit despre schimbările majore prin care trece industria auto în acest moment şi a menţionat trecerea spre maşinile electrice şi schimbarea trendurilor auto de la proprietate înspre utilizare.

„Suntem un business la spune confluenţa a două industrii, pe de o parte avem industria auto, iar aici vedem schimbări majore: electromobilitatea, maşina se schimbă, trecerea de la motorul termic către vehiculul electric are un impact important asupra consumatorilor, unde şi aici avem un schimb de generaţii, avem o trecere de la proprietate înspre utilizare”, a detaliat el.

 

Alin Negrescu, head of automotive & industrial markets, KPMG România

Un studiu realizat de KPMG la nivel mondial ce a intervievat peste 40 de lideri ai companiilor din industrie din peste 40 de ţări a reliefat un optimism în ceea ce priveşte perspectiva pe termen mediu şi lung a industriei. Pare că există un respiro în cadrul acestei industrii, după mai multe crize care s-au succedat rapid în ultimii trei ani. Perspectivele sectorului pe termen mediu şi lung s-au îmbunătăţit.

Există şi rezerve în ceea ce priveşte viitorul şi perspectivele sectorului. Ele vin în principal din lanţurile de aprovizionare, care rămân în continuare vulnerabile. Este una dintre marile dureri ale sectorului, care se pare că se va menţine şi în următorii ani. Aprovizionarea cu materii prime, cu componente uşoare, cu semiconductori, există în continuare îngrijorări în această zonă, îngrijorări exprimate de industrie.

Contextul geopolitic marcat de anumite tensiuni politice în diverse colţuri ale lumii îşi pune amprenta într-un mod substanţial şi asupra industriei auto, a lanţurilor de aprovizionare.

 

Iulia Baz, director general, Direcţia Generală Implementare PNRR, MIPE

Contribuţia industriei auto la PIB este foarte importantă. Evoluţia sectorului auto are un impact semnificativ în economie. Creşterea preţurilor la energie, inflaţia, gestionarea dificultăţilor cu lanţurile de aprovizionare, precum şi tensiunile geopolitice au creat o tensiune suplimentară asupra producătorilor şi furnizorilor de componente, dar oferindu-le şi o serie de oportunităţi.

La nivelul anului 2021 se poate spune că România a înregistrat în sectorul auto o cifră de afaceri cumulată de 4,6 mld. euro.

PNRR este structurat pe 6 piloni şi împărţit în 15 componente. Până în prezent, România a primit un total de 6,5 mld. euro, sumă formată de prefinanţarea de 3,79 mld. euro şi cererea de plată numărul unu, de 2,56 mld. euro. Dintre cele 15 componente aferente PNRR-ului, recunoscând importanţa sectorului privat în redresarea economică, trei componente sunt cu adresabilitate şi sectorului auto.

 

Mihai Bordeanu, managing director, Dacia Brand South Eastern Europe & Country Head România

La Dacia suntem cu acceleraţia la podea,  apăsăm şi o să o apăsăm în continuare în anul acesta, un an 2023 care a fost este şi va fi un an foarte intens. În primele luni rezultatele sunt spectaculoase.

Până acum este bine, rezultatele sunt bune, producţia urmăreşte cererea şi suntem într-o creştere a ritmului de producţie cu 20% pe primele luni ale anului, ceea ce ne va duce aproape sigur la o apropiere de maximum a capacităţii de la Mioveni, maximul atins înainte de pandemie, deci lucrurile arată foarte bine, dar nu este simplu.

Anul acesta deja pregătim lansarea noii generaţii Duster, care va fi produsă la Mioveni şi în momentul acesta se pregătesc deja lucrurile, prototiparea se face la centrul de inginerie, apoi pentru industrializare va fi tot platforma de la Mioveni. Undeva la începutul anului viitor vom scoate pe linie primele modele ale noii generaţii Duster. Totodată, gândim şi noul model bazat pe conceptul Bigster.

 

Mujdat Tiryaki, preşedinte, Ford Otosan Craiova

Bateriile electrice sunt viitorul, cu siguranţă consumatorii au nevoie de baterii mai eficiente în viitor, iar chimia bateriilor acestora este un subiect necunoscut sau ambiguu.  Cu creşterea conectivităţii, apare şi subiectul securităţii cibernetice, astfel că un viitor promiţător aduce şi o serie de probleme care trebuie rezolvate. Trebuie să lucrăm împreună şi să rezolvăm aceste probleme.

În ceea ce priveşte Ford Otosan Craiova, noi vedem oportunităţile, vedem un viitor foarte frumos în Craiova. De altfel, Craiova a fost de succes pentru compania noastră. După preluarea de anul trecut, exportăm strategia de inginerie şi de fabricaţie a Otosan pentru vehicule electrice.

Am anunţat deja o investiţie de 490 mil. euro pentru următorii trei ani. Un an este aproape finalizat, iar acum suntem în procesul de lansare un vehicul comercial de ultimă generaţie în Craiova. La începutul lunii aprilie a fost lansată versiunea de furgonetă a vehiculului comercial, iar în zilele viitoare vom prezenta versiunea combi multi-purpose a vehiculului.

 

Monica Constantinescu, director comercial, Bosch Cluj Plant

În momentul de faţă, există un potenţial extraordinar în ceea ce priveşte dezvoltarea de aplicaţii pentru industria auto din această perspectivă, cea a transformării lor până la urmă.

România este un punct strategic în dezvoltarea grupului Bosch.

Sunt noi tendinţe în ceea ce înseamnă partea de arhitectură electronică prin centralizarea părţii electronice în computerele maşinilor viitoare şi, nu în ultimul rând, toate aceste lucruri trebuie să se muleze pe ceea ce îşi doreşte consumatorul final, iar consumatorul final îşi doreşte să integreze maşina în activitatea de zi cu zi, în activitatea digitală şi aici apare acest concept de software driven vehicle.

În momentul acesta, dacă vorbim de trendurile viitoare, creşterile sunt de double digit în ceea ce priveşte activitatea din România, în direcţie de producţie Automotive Electronic este o parte importantă în transformarea spre electrificare, conectivitate şi conducere autonomă.

 

Helian Redai, director general al Porsche Finance Group

Pentru noi, provocarea majoră la ora actuală este să rămânem competitivi atât în zona de servicii financiare pentru clienţii care îşi doresc o abordare clasică, să devină proprietarii unui autovehicul, dar şi pentru clienţii care doresc forme noi de utilizare a unui vehicul, în regim de carsharing sau de abonament auto.

Aceasta este pentru noi provocarea majoră, aceea de a rămâne relevanţi în zona de business clasic şi de a reuşi în această zonă de inovaţie, unde sunt în principal multe companii de tip startup.

Inflaţia a avut un impact asupra businessului de finanţare. Pot să spun că anul trecut am trecut aproape printr-o furtună perfectă, în sensul creşterii termenelor de livrare din cauza problemelor din lanţurile de aprovizionare ale producătorilor auto, coroborată pe plan local în România cu o creştere fulminantă a dobânzii de referinţă a ROBOR, iar la nivel european cu o creştere puţin mai lentă, dar care s-a accentuat pe parcursul acestui an a indicelui Euribor.

 

Andrada Iliescu, director, consultanţă în afaceri, KPMG România

Industria auto este foarte dinamică, este o industrie antrenantă. Dacă un secol a fost dominată de automobilele cu combustie internă, acum mergem într-o nouă eră, în cea a semiconductoarelor a chipurilor, o eră a electronicii şi a IT-ului pe lângă industria auto.

Vehiculele electrificate ca sunt cele care cresc ca volum, ca pondere acum şi cele care schimbă modul în care se produce modul de funcţionare a autoturismelor modul de producţie a lor. Dacă până acum ne doream ca autoturismele să ne ducă din punctul A în punctul B, acum vorbim şi despre experienţa de a face această călătorie. 

Industria schimbă modul în care lanţurile de aprovizionare adresează nevoile consumatorului. Lanţurile de aprovizionare au fost au fost supuse unor factori extremi în perioada imediat anterioară, vorbim de o criză a materiilor prime şi materialelor, criza chipurilor, a semiconductorilor, de criza litiului, iar apoi ne-a lovit şi pandemia. 

 

Gabriel Tănase, partener tehnologie şi securitate cibernetică, KPMG România

În ziua de astăzi este foarte clar că maşinile sunt din ce în ce mai conectate, din ce în ce mai avansate tehnologic şi vom vedea în continuare acest trend urmând o pantă ascendentă. Nu ştim până unde va ajunge.

În acelaşi timp, şi clienţii devin din ce în ce mai pretenţioşi, sofisticaţi pentru că securitatea cibernetică se îmbină foarte strâns cu siguranţa pasagerilor şi atunci este foarte clar că este un element care devine un criteriu principal atunci când fac achiziţii de maşini, în special de maşini care au componente inteligente.

Nu numai clienţii, dar şi autorităţile de reglementare sunt conştiente de acest aspect şi în 2025 Comisia Naţiunilor Unite pentru Europa a emis un regulament care solicită implementarea unui cadru de management al securităţii cibernetice pentru industria auto care trebuie să aplice pentru toate tipurile de vehicule care sunt concepute până în 2022 şi pentru toate care sunt vândute până în 2024.

\

Ovidiu Popescu, director energie, sustenabilitate şi schimbări climatice, KPMG România 

În momentul de faţă în România companiile cu peste 500 de angajaţi sunt obligate să raporteze pe sustenabilitate conform directivei de raportare nonfinanciară. Ce aduce nou noua directivă de raportare corporativă de sustenabilitate este un set nou de standarde de raportare, multe mai complexe decât cele precedente, cu o mai mare rigurozitate a raportării şi care vor fi aplicabile unui număr mult mai mare de companii decât în trecut.

Practic, începând cu anul 2024 vor intra în scopul raportării peste 50.000 de companii la nivel european, la nivelul Uniunii Europene, un număr de peste patru ori mai mare decât în prezent. Acest lucru se va face etapizat.

Va trebui urmărit impactul pe teme de interes precum pierderea în biodiversitate, economie circulară, schimbări climatice, poluare, folosind procese de colectare validare şi management al datelor care ori trebuie adaptate, ori trebuie create de la zero pentru că nu există la momentul de faţă în cadrul companiilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO