Eveniment

Cine a inventat celebra ”meme” şi cum a ajuns Dogecoin una dintre cele mai populare meme: Prin meme se fac revoluţii culturale şi se duc revolte populare. Prin aceste bucăţi din cultura digitală a omenirii se construieşte o adevărată subcultură şi economie. Cu meme se pot clădi averi şi închega grupuri sociale, dar şi distruge

Foto: pexels gratisography

Autor: Bogdan Cojocaru

30.10.2022, 10:32 566

Dogecoin este o monedă virtuală şi o memă foarte populară. Prin meme se fac revoluţii culturale şi se duc revolte populare. Ministerul apărării din Ucraina duce un război al memelor contra Rusiei. La început mai încet, iar acum „viral”, cu aceste bucăţi din cultura digitală a omenirii se construieşte o adevărată subcultură şi economie.

Cu meme se pot clădi averi şi închega grupuri sociale, dar şi distruge. Ele trebuie înţelese bine mai ales pentru că sunt asociate cu instrumente financiare imature şi instabile, cu propagandă, informare, dezinformare şi publicitate. La suprafaţă, memele de pe internet sunt o sursă omniprezentă de divertisment uşor – o modalitate prin care oamenii se exprimă prin şabloane remixate inteligent de text, imagini sau videoclipuri, scrie BBC.

Ele sunt, fără îndoială, poza de fundal a  fluxurilor de socializare şi adesea oferă câteva minute de furaj nefolositor, dar  amuzant pentru procrastinare într-o zi aglomerată. Dar memele au şi o latură serioasă, atrăgând atenţia cercetătorilor care se uită la formele moderne de comunicare. Sunt un limbaj în sine, cu capacitatea de a transcende culturile şi de a construi identităţi colective între oameni. Aceste glume vizuale care pot fi partajate pot fi, de asemenea, instrumente puternice pentru autoexprimare, conexiune, influenţă socială şi chiar atac politic.

Au apărut şi acţiunile meme pe Bursă şi fanii lor, cu o forţă care poate mişca burse mature cum este Wall Streetul. Criptomonedele sunt meme. Memele de pe internet „sunt una dintre cele mai clare manifestări ale faptului că există o cultură digitală”, spune Paolo Gerbaudo, specialist în politica digitală şi director al Centrului pentru Cultură Digitală de la Kings College London. Gerbaudo descrie memele ca „un fel de limbaj gata făcut, cu multe tipuri de stereotipuri, simboluri, situaţii. O paletă pe care oamenii o pot folosi, la fel ca emojiurile, într-un fel, pentru a transmite un anumit conţinut”. Potrivit site-ului de socializare Instagram, cel puţin un milion de postări care menţionează „meme” au fost distribuite în fiecare zi în 2020. Dar ce face mema de pe internet atât de populară şi de ce este o modalitate atât de eficientă de a transmite idei?

Desigur, memele au existat cu mult înainte de apariţia şi reproducerea memelor familiare de pe internet cum ar fi iubitul distras sau multele feţe înţelepte ale lui „Doge”.

Richard Dawkins, biologul evoluţionist, a inventat termenul „meme” în cartea sa din 1976, „The Selfish Gene“, asemănând bucăţi discrete ale culturii umane care se propagă printre oameni cu genele. Dawkins a scurtat cuvântul grecesc antic „mimeme” – cu scuze colegilor săi clasici – la meme, pentru a rima cu „cream” (cremă). El a sugerat că memele sunt melodii, idei, sloganuri sau fragmente de informaţii care trec de la creier la creier prin imitaţie, accelerând transmiterea lor.

Citiţi articolul integral pe Business MAGAZIN.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO