Eveniment

Ministerul Transporturilor n-ar vrea să-i dea lui Mazăre noi acţiuni la Portul Constanţa

Foto Octav Ganea

Foto Octav Ganea

Autor: Iulian Anghel, Cosmin Vaideanu

13.10.2013, 18:52 564

Sunt suficiente cele 20 de procente pe care administraţia locală Constanţa le deţine la Portul Constanţa – acesta a fost răspunsul sec al ministrului transporturilor, Ramona Mănescu, la întrebarea legată de dorinţa administraţiei locale de a obţine mai multe acţiuni la Administraţia Porturilor Maritime (APM) Constanţa, companie controlată încă de stat.

„Părerea mea este că Portul Constanţa este un obiectiv strategic de interes naţional şi cu asta cred că am spus tot. (…) Autorităţile locale au 20%, vi se pare că nu au destul?“, a afirmat Mănescu. Lupta pentru controlul Portului Constanţa a fost destul de agitată în ultimele luni, cu rugăminţi şi ameninţări din partea autorităţilor locale, unele adresate factorului central.

Nu este încă limpede ce rol au avut aceste presiuni în forma pe care a luat-o un proiect al descentralizării care prevede trecerea porturilor de la Dunăre şi mare la administraţiile locale. Până ca acest proiect să devină literă de lege, există destule scenarii cel puţin legate de Portul Constanţa – o companie a cărei cifră de afaceri şi profit cresc de la an la an.

În prezent, statul deţine 60% din Portul Constanţa, Consiliul local 20%, iar Fondul Proprietatea 20%. S-a discutat în trecut şi de­spre listatea companiei, iar Radu Mazăre, primarul Constanţei, vorbea în urmă cu o lună de 15 procente care ar urma să fie vândute pe bursă, în vreme ce alte 15 procente ar fi urmat să fie date administraţiei locale Constanţa, statului urmând să-i rămână 30% din companie. Mazăre spunea că aceasta ar fi forma agreată de premierul Victor Ponta, dar spusele Ramonei Mănescu arată că nu este şi o formă îmbrăţişată de acţionarul majoritar, adică Ministerul Transporturilor. De asemenea, şi presupusa listare este încă un proiect vag.

Subsecretarul de stat din Ministerul Transporturilor Constantin Matei a susţinut că noul termen pentru vânzarea pe bursă a 5% din acţiunile portului este sfârşitul anului.

„Am prelungit de mai multe ori această urcare pe Bursă a unor pachete de cinci la sută nu numai de la port, ci şi de la aeroporturi, porturile dunărene. Procedura este destul de complicată pentru că trebuie făcută o evaluare cu foarte mare atenţie atunci când se pot urca pe Bursă şi ultimul termen obţinut din Parlament. Această operaţiune se face cu aprobarea Parlamentului, prin lege, avem termen sfârşitul acestui an“, a explicat Constantin Matei.

Însă este vorba despre 5% din acţiuni şi nu 15%, cum anunţa Radu Mazăre.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.10.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO