Eveniment

Ministerul Transporturilor spune că Valentin Macec, consilier al ministrului Transporturilor, a fost recrutat de consultanţii Pwc şi George Butunoiu. Consultanţii nu comentează

Ministerul Transporturilor spune că Valentin Macec a fost recrutat de consultanţi. Consultanţii nu comentează

În ultimii patru ani, Tarom a adunat pierderi de 181 de milioane de euro, iar compania are o cifră de afaceri anuală de 220 de milioane de euro

Autor: Adelina Mihai

23.10.2012, 00:07 2670

Prima numire de manageri "privaţi" la compania de stat Tarom a ridicat două mari semne de întrebare: de ce doar doi dintre cei şapte manageri numiţi în board au experienţă în domeniul transportului aerian (deşi legea prevede ca toţi să aibă experienţă în domeniul de activitate al Tarom) şi dacă numirile lui Lucian Isar (fost ministru al mediului de afaceri) şi Valentin Macec (consilier al ministrului transporturilor) au fost făcute după ce aceşti candidaţi au fost evaluaţi de către consultanţi.

Săptămâna trecută, operatorul aerian de stat Tarom a anunţat com­ponenţa primului board "privat" al Tarom, rezultat în urma unui proces de evaluare şi selecţie făcut de un consorţiu de firme format din consultanţii de la PwC, head-hunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias. Consiliul de administraţie al Tarom, format din şapte membri, a decis ca director executiv al companiei să fie austriacul Heinrich Vystoupil, care a condus timp de aproape cinci ani reprezentanţa în România şi Moldova a companiei aeriene Austrian Airlines. Printre ceilalţi membri ai CA se află Dan Pascariu (preşedintele Consiliului de Supraveghere al UniCredit Ţiriac Bank), Ciprian Ladunca (director financiar şi vicepreşedinte al firmei de asi­gurări Metlife Alico Ro­mâ­nia), Lucian Isar (fost bancher şi fost ministru al mediului de afaceri, care a fost pentru o săptămână şi consilier al ministrului economiei Daniel Chiţoiu), Marius Ghenea (cunoscut antreprenor în domeniul IT, unul dintre fondatorii Flamingo în urmă cu 18 ani şi în prezent preşedinte al companiei Fit Distri­bution), Dumitru Prunariu (primul astronaut român, fost ofiţer al Armatei României în perioada 1978-2007) şi Valentin Macec, consilierul ministrului transporturilor Ovidiu Silaghi (care a fost membru al CA Tarom şi înainte de selecţia boardului privat).

ZF a întrebat atât Ministerul Trans­porturilor, cât şi consultanţii în recrutare de ce nu au toţi membrii consiliului de administraţie al Tarom experienţă în domeniul de activitate al companiei, având în vedere că legea impunea această obligativitate. În articolul 28 din Ordonanţa 109/2011, legea care stă la baza procedurii de introducere a managementului privat la companiile de stat, este specificat clar că în cazul întreprinderilor publice-societăţi comerciale "consiliul de administraţie este format din 5-9 membri, persoane fizice sau juridice, cu experienţă în activitatea de administrare/mana­gement a/al unor între­prinderi publice profitabile sau a/al unor societăţi comerciale profitabile din domeniul de activitate al întreprinderii publice". Cu alte cuvinte, consultanţii nu aveau de ce să pună pe listele scurte transmise către minister manageri cu expe­rienţă în alte sectoare de activitate decât cel al transportului aerian. Reprezentanţii PwC, George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias nu au răspuns acestei întrebări, susţinând că de activitatea de comunicare în acest proiect se ocupă be­neficiarul (adică Ministerul Transpor­turilor), deşi la începutul proiectului atât PwC, cât şi George Butunoiu făceau de­claraţii în presă privind stadiul pro­iectului.

Reprezentanţii Ministerului Trans­portu­rilor nu au oferit însă un răspuns clar la această întrebare.

"Selecţia membrilor consiliului de administraţie s-a realizat, în confor­mitate cu prevederile art. 29 alin. (5) din OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, de către expertul independent (Asocierea Pricewaterhouse Coopers Tax Advisors & Accountants SRL, D&B Davis şi Baias SCA şi George Butunoiu Group SRL), pe baza criteriilor stabilite de acesta potrivit alineatului (6) al articolului invocat anterior", au răspuns reprezentanţii ministerului. În alineatele men­ţionate de către reprezentanţii ministe­rului se precizează doar că este "obligatorie efectuarea selecţiei candidaţilor de către un expert independent, persoană fizică sau juridică specializată în recrutarea resurselor umane, în cazul întreprin­derilor publice care îndeplinesc următoarele condiţii cu­mulative: a) au înregsitrat o cifră de afa­ceri în ultimul exerciţiu financiar superioară echiva­lentului în lei al sumei de 7.300.000 euro; b) au cel puţin 50 de angajaţi". Mai mult, în alienatul 6 invocat de Transporturi se precizează că aceste criterii de selecţie sunt stabilite de comisia sau, după caz, de expertul independent, cu luarea în considerare a specificului şi complexităţii activităţii societăţii co­mer­ciale.

La cea de-a doua întrebare, legată de posibilitatea ca nominalizarea lui Valentin Macec şi a lui Lucian Isar în funcţiile de membri ai CA să fi fost făcută fără ca aceşti candidaţi să treacă prin procesul de re­cru­tare şi selecţie făcut de către head­hunteri, reprezen­tanţii Transporturilor au spus:

"Recrutarea tuturor membrilor consi­liului de administraţie s-a efectuat potrivit prevederilor OUG nr. 109/2011, prin aceeaşi procedură de selecţie, de către ex­pertul independent, cu respectarea prin­cipiilor nediscriminării, tratamentului egal şi transparenţei. În acest context, menţiunile dvs. nu sunt justificate întrucât toţi candi­daţii au traversat procesul de evaluare al expertului independent", au spus aceştia.

Cu toate acestea, nici Valentin Macec şi nici Lucian Isar nu se aflau pe listele scurte de candidaţi pentru poziţia de membri în consiliul de administraţie al Tarom care au fost făcute publice de către revista Tir Magazin, listă pe care însă Ministerul Transporturilor nu şi-a asumat-o în mod oficial.

Aceste întrebări rămân valabile însă şi pentru următoarele proceduri de recrutare şi selecţie a membrilor în consiliile de administraţie şi a directorilor generali ai companiilor de stat.

Recrutarea la Tarom, un contract de 200.000 de euro

Procesul de introducere a managementului privat trebuia să reprezintă o adevărată "revoluţie" în cadrul companiilor de stat, experienţa acumulată de manageri în societăţile comerciale fiind vitală pentru eficientizarea acestora.

Consorţiul de firme care a recrutat manageri "privaţi" pentru consiliul de administraţie al Tarom - consultanţii de la PwC, head-hunterul George Butunoiu şi avocaţii de la David&Baias - a fost mandatat de ministerul Transporturilor să recruteze 53 de membri în consiliile de administraţie şi directori generali pentru zece companii de stat din subordinea ministerului. Contractul are o valoare de 200.000 de euro şi prevede recrutarea şi selecţia de manageri pentru companii precum CFR Infrastructură, CFR Călători, Tarom, Metrorex, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) sau Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti.

Doar doi dintre cei şapte membri aleşi prin procedura de managerment privat în consiliul de administraţie al Tarom au experienţă în industria aviaţiei, aceştia fiind Heinrich Vystupil, care a condus reprezentanţa în România şi Moldova a operatorului aerian Austrian Airlines, şi Valentin Macec, fost preşedinte al consiliului de administraţie Tarom şi care acum ocupă funcţia de consilier personal al ministrului Transporturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO