Eveniment

Producătorii farma sunt obligaţi să facă publice sponsorizările acordate medicilor

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Ioana David

14.03.2014, 00:04 1060

Producătorii de medicamente vor declara sponsorizările şi orice alte cheltuieli suportate pentru medici sau asociaţiile de pacienţi, potrivit unei ordonanţe de urgenţă publicate în februarie în Monitorul Oficial. Şi beneficiarii acestor sponsorizări (medicii, asistenţii etc.) au de asemenea obligaţia de a face publice aceste date, ce vor fi afişate pe site-ul Agenţiei Naţionale a Medicamentului (pentru medicamente), Ministerului Sănătăţii (pentru dispozitive medicale şi materiale sanitare), dar şi pe site-urile companiilor.

Întrebat de ce Ministerul Sănătăţii a luat această decizie, Eugen Nicolăescu, fostul ministru, a răspuns că pentru „a fi transparenţi, în văzul lumii. Scade tentaţia de a pune mâna pe bani în mod necinstit“.

Sponsorizările acordate de companiile farmaceutice medicilor români sunt un subiect tabu, cu toate că în alte state aceste informaţii sunt publice. Spre exemplu, doar trei firme au anunţat numărul medicilor sponsorizaţi (GSK – 170 de medici pentru care a cheltuit 80.000 de euro în primele 11 luni din 2013, Johnson & Johnson – 60 de medici în prima jumătate a anului 2013, Terapia – nu sponsorizează medici pentru participarea la congrese). Întrebat câţi medici merg la congrese internaţionale fiind sponsorizaţi de companii de medicamente, Eugen Nicolăescu a răspuns că „probabil foarte mulţi, dacă nu ma­joritatea“.

Dragoş Damian, preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR), spune că această lege era aşteptată de mult timp dar că este nevoie de un cadru de lucru foarte clar, deoarece prevederile actuale intră în contradicţie cu reglementări din domeniul confidenţialităţii informaţiei.

Pentru a face publice aceste informaţii, companiile farma trebuie să completeze un chestionar care se aprobă prin ordin al Ministrului Sănătăţii. Instituţia nu a precizat dacă a fost emis sau nu acest ordin până acum.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO