Cu alte cuvinte, sunt estimate venituri bugetare mai mari, dar aceasta nu pe baza unei creşteri economice peste aşteptările iniţiale, evaluată la 5,5%, ci prin reevaluarea produsului intern brut prin inflaţie, adică prin creşterea deflatorului PIB. Veniturile iniţiale la bugetul general consolidat erau de 341,5 mld. lei, iar cheltuielile iniţiale la bugetul general consolidat erau de 367 mld. lei. Noul PIB pentru 2019 este estimat, conform Comisiei Naţionale de Prognoză, la 1.031 mld. lei faţă de 1.022 miliarde de lei, PIB-ul nominal în varianta iniţială de buget.
Cheltuielile sunt la rândul lor majorate la nivel general cu 3,9 miliarde de lei, astfel încât deficitul bugetar asumat pe 2,67% din PIB se păstrează.
Pe primele şase luni, veniturile la bugetul general consolidat au fost de 148,6 mld. lei, în creştere cu 13% în termeni nominali faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior.
Prin rectificarea pozitivă, deşi evoluţia bugetată fusese la plus 16%, se mizează pe o creştere anuală de plus 17% a veniturilor, guvernul fiind practic mai optimist decât la începutul anului. Din acest punct de vedere este posibil să primească un aviz negativ de la Consiliul Fiscal ca şi la rectificările bugetare anterioare.
De unde vin însă sursele suplimentare de bani la buget în viziunea Ministerului de Finanţe? În primul rând, din creşterea încasărilor din impozitul pe profit cu 1,6 mld. lei faţă de prognoza anterioară.
Finanţele explică faptul că se bazează pe noi măsuri asumate de ANAF la colectarea impozitului pe venit, precum şi o suplimentare a colectării impozitului pe profit de la bănci.
Pe locul doi în topul veniturilor suplimentare sunt veniturile din accize, unde se aşteaptă aproape 500 de milioane de lei în plus ca urmare a majorării accizei pe ţigări şi introducerea accizei pe băuturi răcoritoare cu un conţinut ridicat de zahăr.
Taxa pe activele bancare, care este inclusă la impozite şi taxe pe proprietate, ar urma să aducă un supliment la buget de circa 350 milioane de lei.
În relaţia cu UE, sumele primite de la UE şi prefinanţări pentru cadrul financiar 2014-2020 se contabilizează cu un minus de 1,1 mld. lei, însă acest flux negativ este compensat de alte sume primite de la Uniunea Europeană în cadrul obiectului convergenţă, cu un pus de 1,8 mld. lei.
În cadrul rubricii de cheltuieli ale bugetului de stat- care se majorează cu 285 de milioane de lei - cele mai mari sume sunt aferente transferurilor către unităţile administraţiei publice, în valoare de 1,35 mld. de lei, ceea ce înseamnă că guvernul acoperă minusurile din administraţia locală.
Pe partea de venituri, de altfel, bugetul general al judeţelor, oraşelor şi comunelor este în creştere cu 3,7 mld. lei. În schimb, bugetul public de pensii are veniturile diminuate cu 1,4 mld. lei, iar la fondul naţional de sănătate veniturile cresc modest cu doar 45 milioane de lei. Pe ministere, cea mai mare economie se face la Ministerul Educaţiei, de 1 mld. de lei.
Principalele două surse de economii la Ministerul Educaţiei sunt la cheltuieli de personal cu 400 de milioane de lei şi la asistenţă socială, unde se diminuează cheltuielile cu 440 mil. lei din cauză că Programul „Merg la Şcoală“, bugetat la începutul anului, nu a fost legiferat. Prin acest program, fiecare elev din clasele I-XII ar fi urmat să primească 250 de lei pe an pentru achiziţia de cărţi, rechizite şi echipament sportiv.
Programul a fost anulat pentru că, aşa cum se afirmă în proiectul de rectificare bugetară, „actul normativ necesar derulării nu a fost promovat“.
Ministerul Fondurilor Europene pierde aproape 700 de milioane de lei din care cea mai mare parte, de 660 de milioane de lei, la proiecte de finanţare nerambursabile.
Ministerul Cercetării pierde 370 de milioane de lei, din care cea mai mare parte sunt reduceri la proiecte cu finanţare europeană.
Ministerul Agriculturii pierde 300 de milioane de lei, din care cea mai mare parte - 270 de milioane de lei - transferuri între unităţi ale administraţiei publice.
Ministerul Transporturilor pierde 130 de milioane lei din care cea mai mare parte, 70 milioane de lei, de la proiecte cu finanţare nerambursabilă.
Unul dintre câştigătorii rectificării bugetare este Serviciul Român de Informaţii, unde cheltuielile de personal primesc în plus aproape 400 de milioane de lei.
Guvernul vine să corecteze o anomalie în construcţia bugetului pe 2019 prin sub bugetarea României la bugetul Uniunii Europene, astfel încât alocă la rectificare 2,1 mld. lei la capitolul Ministerul Finanţelor Publice - Acţiuni Generale pentru contribuţia României la bugetul UE.
Per ansamblu, guvernul se bazează pe venituri suplimentare din restrcturarea obligaţiilor bugetare restante, pe reducerea evaziunii fiscale, pe taxa pe activele bancare şi pe noua acciză la băuturile răcoritoare cu zahăr, pentru a acoperi nevoile de cheltuieli mai mari, cu salariile şi pensiile din Serviciul Român de Informaţii, cu contribuţia României la bugetul UE, subbugetată iniţial, şi pentru a acoperi cheltuielile autorităţilor publice, ale primăriilor rămase fără bani pentru că au majorat salariile la funcţionari.