Eveniment

România mai are încă deficit comercial la comerţul cu bunuri, dar problema este „rezolvabilă“

România mai are încă deficit comercial la comerţul cu bunuri, dar problema este „rezolvabilă“

Autor: Adelina Mihai

17.07.2015, 00:07 1310
Cu o balanţă comercială nega­tivă din punctul de vedere al exporturilor de bunuri, Ro­mânia se află pe locul 21 în Uniunea Europeană în funcţie de soldul dintre exporturile şi importurile de bunuri, arată datele furnizate de Institutul Naţional de Statistică pe baza informaţiilor disponibile în baza de date a United Nations Statistics Division (UNSD).

„Pentru ca balanţa comercială la bunuri să fie pozitivă, sunt două mari soluţii. Una dintre ele o reprezintă investiţiile în întreprinderile mici şi mijlocii în domeniile capabile să reziste pe pieţele externe şi să acopere defi­citele pe care le avem în in­dustria alimentare (adică a produselor alimentare pro­ce­sate şi a băuturilor) şi în cea a construcţiilor metalice. A doua soluţie este atra­gerea de investiţii încadrate în «codul 7», iar semnale pozitive în acest sens încep să apară. Dacă toate cele şase companii din industria aeronautică (despre care ZF a scris în articolul de ieri - n.red.) care au anunţat investiţii în România încep să exporte, problema deficitului la comerţul cu bunuri e ca şi rezolvată“, a explicat profesorul Cezar Mereuţă, cercetător asociat al Centrului de Macromodelare Economică al Academiei Române.

Codul 7 reprezintă, generic, companiile înca­drate la categoria „maşini şi echipa-mente pentru transport“, dar şi alte tipuri de activităţi care reprezintă elemente ale mo-dernizării, cum ar fi calculatoarele şi alte apa­rate de birou, electrocasnicele, aparatele şi echipamentele de telecomunicaţii sau echipamentele moderne din industria prelucrătoare.

În opinia lui Mereuţă, pentru a avea o imagine completă a schimburilor comerciale realizate, trebuie luate în calcul şi datele privind importul şi exportul de servicii, însă aceste informaţii sunt gestionate la nivelul Băncii Naţionale şi nu în cadrul INS.

„Chiar dacă încă suntem pe deficit la comerţul cu bunuri, în ultimii ani gradul de acoperire a importurilor de bunuri prin exporturi a crescut năprasnic. Astfel, dacă în 2010 raportul era de 0,797, în 2012 a ajuns la 0,824, în 2013 a crescut la 0,896 iar în 2014 a ajuns la 0,898. Deficitul comercial la comerţul cu bunuri s-a redus continuu în ultimii cinci ani şi de aceea cred că este o problemă rezol­vabilă“, a mai spus pro­fesorul Mereuţă.

Potrivit datelor furnizate de INS, pe primul loc în topul ţărilor din Europa cu balanţă co­mer­cială pozitivă se află Ger­mania, care are un excedent comercial de peste 200 de miliarde de euro, urmată în clasament, dar la mare distanţă, de Olanda (cu un excedent de peste 50 de miliarde de euro), Italia (Ă43 de miliarde de euro) şi Irlanda (Ă36 miliarde de euro).

„România este o colonie a multina­ţionalelor, având în vedere că străinii vin la noi să prelucreze semifabricate, au preţuri de intrare pe piaţa locală cât mai mari şi scot produsele pe care le fac aici cu preţuri cât mai mici. În plus, există companii străine care de ani de zile raportează pierderi în România, dar care menţin companiile active, lucru inexplicabil“, a spus Mihai Ionescu, secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România (ANEIR).

Cea mai mare pondere în importurile şi exporturile României o au companiile care activează în sectorul maşini şi echipamente de transport, iar în ultimii ani industria producătoare de componente auto s-a dezvoltat foarte mult, astfel că România a devenit o destinaţie „best cost“, cu forţă de muncă bine calificată şi mult mai ieftină decât în statele din vestul Europei.

În topul preliminar al celor mai mari companii exportatoare din economie în 2014 se află, potrivit datelor INS, Auto-mobile Dacia (automotive), Rompetrol Rafinare, Ford (automotive), Honeywell (producţie şi asamblare turbosuflante), OMV Petrom (petrol şi gaze), Petrotel Lukoil (petrol şi gaze), Flextronics (compo-nente electronice), Continental Auto­motive Products  şi Continental Auto­motive Systems (componente auto) şi DIS Dräxlmaier Industrial Solutions (compo­nente auto).

În clasamentul primilor 10 importatori din România în 2014 se află o mare parte dintre marii exportatori: Rompetrol Ra-finare, Automobile Dacia, Petrotel Lukoil, Ford, Flextronics, Honeywell, Samsung Electronics România (consultanţă), Lidl Discount (retail alimentar), Mol România Petroleum Products (petrol şi gaze) şi ArcelorMittal Galaţi (siderurgie).

Germania este cel mai important partener comercial al României, astfel că la finalul anului trecut volumul schimburilor comerciale dintre România şi Germania a fost mai mare de 20 de miliarde de euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior.

Ţările cu cele mai mari deficite comerciale la comerţul cu bunuri sunt Marea Britanie, Franţa, Spania, Grecia şi Portugalia.

 
AFACERI DE LA ZERO