Eveniment

Schimbare de trend în comerţ: vânzările de alimente au crescut mai repede decât bunurile nealimentare în octombrie

Schimbare de trend în comerţ: vânzările de alimente...

Autor: Dana Ciriperu

04.12.2014, 00:05 253

Bunurile nealimentare (electrocasnice, mobilă, bricolaj) au fost în acest an “stâlpul” creşterii cifrei de afaceri din comerţ, după un avans de aproape 11% în primele zece luni, însă luna octombrie a adus o inversare de trend în condiţiile în care ritmul de creştere al vânzărilor de alimente l-a depăşit pe cel al bunurilor nealimentare.

Astfel, cifra de afaceri în comerţul de alimente, băuturi şi tutun a crescut în luna octombrie în serie brută cu 9,2% faţă de octombrie 2013, în timp ce bunurile nealimentare au avansat cu 8,7%, potrivit datelor comunicate lunar de Institutul Naţional de Statistică. Comerţul a fost tras în jos de vânzările de carburanţi după ce cifra de afaceri din acest sector a scăzut cu 2,9% faţă de octombrie 2013.

Per total, volumul cifrei de afaceri pentru comerţul cu amănuntul  (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, în luna octombrie 2014, comparativ cu luna octombrie 2013 a înregistrat o creştere cu 5,8%, arată INS. La zece luni acelaşi indicator a avansat cu 7,3%, în topul creşterilor fiind bunurile nealimentare (10,9%), cele alimentare (8,4%), pe scădere fiind doar vânzările de carburanţi (-0,1%).

Datele anunţate de INS privind evoluţia cifrei de afaceri în comerţul cu amănuntul nu iau în calcul inflaţia, însă iau în calcul expansiunea reţelelor de comerţ. În fiecare din ultimii ani retailerii internaţionali au continuat să se extindă, în pofida scăderii consumului, în încercarea de a câştiga o cotă de piaţă cât mai mare.

Creşterea consumului este un semn încurajator pentru economia locală, dar ea nu este dublată şi de o creştere a încasărilor din TVA. Mai mult, deşi cifra de afaceri din comerţ nu a înregistrat nicio scădere în acest an, ea abia acum ajunge la nivelul din 2010, astfel că nu facem decât să ne întoarcem la nivelul de la începutul crizei.

Românii au cheltuit anul trecut peste 136 de miliarde de lei (31 mld. euro) pe mâncare, haine, electrocasnice, mobilă şi carburanţi, cei mai mulţi bani mergând către produsele nealimentare (36,3%), retailerii de electrocasnice, modă şi mobilă simţind o revenire a apetitului de consum în special la finalul lui 2013. În categoria bunurilor nealimentare INS include atât vânzările de mobilă, electro-IT, haine şi cosmetice, cât şi vânzările de produse farmaceutice. Astfel, sunt analizate atât vânzările în magazine specializate, cât şi cele în magazinele nespecializate, fie ele fizice sau online.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO