Eveniment

Statul ia din impozite pe masini de 7 de ori mai putin decat Grecia

Statul ia din impozite pe masini de 7 de ori mai putin decat Grecia
19.10.2009, 23:20 313

Statul roman colecteaza anual 150 mil. euro din impozite pentrucele 4,2 mil. masini din parcul auto national, de aproape sapte orimai putin decat Grecia, tara cu un parc auto similar, si de 70 deori mai putin decat Danemarca, care are doar 2 milioane de masini,potrivit statisticilor Asociatiei Constructorilor Europeni deAutomobile (ACEA).

"In comparatie cu Grecia sau alte state europene, in Romaniataxele de poluare sunt printre cele mai mici. Unele state au taxemai mici la achizitie si mari atunci cand vine vorba de impoziteanuale, pentru a incuraja industria auto, iar altele au mari laachizitie si mici cand vine vorba de exploatare. Cel mai probabilMinisterul Mediului va fi obligat sa se adapteze la legislatiaeuropeana", spune Constantin Stroe, vicepresedintele Dacia, caremai detine si functia de presedinte a Asociatiei Constructorilor deAutomobile din Romania (ACAROM).

In Grecia, se incaseaza anual aproape 820 mil. euro din impoziteanuale pe masini. In total, daca se adauga toate taxele siimpozitele directe si indirecte, in Grecia se colecteaza 5,7 mld.euro anual, potrivit datelor ACEA. Acestea includ si accizelepentru combustibili, taxele pentru inmatriculare si taxe pecomponente si accesorii. Explicatia acestor diferente esteimpozitul auto extrem de redus din Romania, in medie de 37 de europe masina, comparativ cu celelalte tari europene comparativ cu200-300 de euro in celelalte tari europene, precum si necalculareaimpozitului in functie de nivelul de poluare.

Ministerul Mediului avea in plan inlocuirea taxei de poluare,platita atunci cand se inmatriculeaza pentru prima data unautoturism in Romania, cu un impozit anual, dupa principiul"poluatorul plateste". Momentan, aceasta decizie este amanata.

"Daca s-ar implementa si in Romania o taxa pe emisiile de dioxidde carbon, dintr-o data parcul auto s-ar injumatati si am castigala capitolul fluenta in trafic si poluare mai scazuta. Multi dintrecei care detin masini vechi sunt pensionari, care nu si-ar permiteplata unei astfel de taxe", a subliniat Constantin Stroe.

Impozitele raman jos pe criterii electorale

Implementarea unui impozit anual bazat pe norma de poluare amasinii si emisiile de noxe a fost amanata datorita alegerilor,inclusiv celor prezidentiale din noiembrie, in opinia jucatorilordin auto. "Este si o decizie politica de a mentine la un nivelscazut astfel de taxe. Nu trebuie sa uitam ca am avut aproape infiecare an alegeri", a spus Stroe.

Din impozite auto anuale, cele mai mari incasari sunt inDanemarca, de 9,6 mld. euro, in conditiile unui parc auto de aprope2 milioane de masini, in timp ce Germania colecteaza cele mai marivenituri din urma industriei auto, de 80 mld. euro.

Impozitul anual in Romania pentru o Dacia Sandero, cu motor de1,6 litri este de 56 de lei (13 euro), iar pentru o masina de luxcu motor de 3 litri este de 900 de lei (212 euro), indiferent devechime sau norme de poluare respectate. In Germania, undeimpozitul anual se calculeaza in functie de gradul de poluare siemisiile de dioxid de carbon, pentru Sandero s-ar plati anual 132de euro (554 de lei), iar pentru un BMW 530i, cu motor de 3 litri,un impozit anual de 184 de euro ( 772 de lei) - in conditiile incare vorbim de un model de generatie noua.

In cazul unui Sandero diesel, cu motor de 1,5 litri dCi 85 CP,taxa este tot de 56 de lei (13 de euro) in Romania si de 142 deeuro in Germania.

Au fost destule opinii care propuneau si in Romania o crestere aimpozitului pe proprietate, care este acum intre 10 si 500 de euro,pentru descurajarea detinerii de masini vechi. In Grecia, impozitulvariaza intre 46 si 580 de euro.

"Avem un parc auto imbatranit, dublat de venituri extrem de miciale populatiei. Consideram ca impozitul anual indiferent daca va fimarit sau nu, ar trebui sa aiba menirea de a stimula retragerea dincirculatie a automobilelor vechi si poluante", spune Brent Valmar,vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor deAutomobile (APIA). El adauga ca acest impozit nu poate inlocui taxade poluare.

Impozitul anual in Romania pentru o Dacia Sandero, cu motor de1,6 litri este de 13 euro. In Germania, pentru Sandero s-ar platianual 132 de euro, adica de 10 ori mai mult

AFACERI DE LA ZERO