Eveniment

Statul să se debirocratizeze şi apoi businessul va putea munci pentru relansarea economiei. Cum comentati?

Statul să se debirocratizeze şi apoi businessul va putea munci pentru relansarea economiei. Cum comentati?
13.06.2010, 23:47 23

"Este mai trist că reducerile de salarii nu vor fi suficiente.Poţi să tai cât vrei cheltuielile din mediul public, dar dacă nuajuţi mediul privat, nu se rezolvă nimic. Revenirea economieitrebuie să vină din mediul de afaceri privat, şi n-am văzut pânăacum nicio măsură din partea guvernului pentru a-l ajuta", susţineMarius Cristescu, unul dintre cei mai puternici industriaşi locali.Fraţii Marius şi Emil Cristescu deţin controlul grupului de firmeBega, care desfăşoară activităţi în diverse sectoare, de laindustria de maşini şi echipamente la materiale de construcţii,imobiliare şi turism.

Grupul Bega a înregistrat anul trecut o scădere cu circa 30% aafacerilor, la circa 140 mil. euro, iar în acest an MariusCristescu estimează că afacerile vor continua să-i scadă cu încă10%.

"Una dintre măsurile de sprijinire a sectorului privat ar fi caavizele de orice fel, de la autorizaţii de construcţii şi până lacele de mediu, pentru obiective investiţionale importante şi cucaracter strategic să fie eliberate într-un timp mult mai scurt. Deexemplu, pentru investiţii de peste un milion de euro avizele deconstrucţii să fie eliberate după o lună, nu după un an, pentru căîn 12 luni de zile poţi să te şi răzgândeşti să mai faci investiţiarespectivă. Să vedeţi atunci ce bine ar merge economia. Nu se poatesă aştepţi un răspuns 30 de zile pentru o hârtie", spuneCristescu.

20 de saci de hârtie pentru un aviz

Birocraţia ucigătoare este principala problemă pentru oricinevrea să înceapă un nou business în România, însă Guvernul nu aanunţat încă nicio măsură care să uşureze munca celor care vor săinvestească. "Am 20 de saci de hârtii. Mie nu-mi mai trebuie sădeschid nicio hală de producţie. Nu mai vreau să construiesc nicimăcar o cuşcă de câine în România. Într-o jumătate de an nureuşeşti să obţii toate aprobările şi avizele de la autorităţi",spune Cătălin Ungureanu, proprietarul Inox Style, care producedecoraţiuni din inox şi care a investit peste 600.000 de europentru un spaţiu de producţie cu o suprafaţă de 1.100 de metripătraţi.

Compania a activat până la începutul lui iunie într-un spaţiuînchiriat din Bucureşti, iar Ungureanu s-a hotărât să investeascăîntr-o hală de producţie în 2008, când a început şi demersurilepentru obţinerea avizelor şi autorizaţiilor. "A durat în jur de unan până să obţin aceste hârtii şi am cheltuit câteva mii de europentru ele. Cel mai mult a durat să aducem curent, am depus dosarepeste dosare şi costurile care s-au ridicat la câteva sute de miide euro le-am suportat noi. Drumul este foarte lung. Abia acumreuşim să mutăm utilajele în noul sediu", explică proprietarul InoxStyle. Compania sa are zece angajaţi şi a avut anul trecut afaceride circa 190.000 de euro, în scădere cu 20-30% faţă de anulanterior.

Nu e suficient să tai salariile

Marius Ghenea, preşedintele şi acţionarul unic al FITDistribution, care controlează magazinele online PCfun.ro,PCGarage.ro, ShopIT.ro şi Electrofun.ro, susţine că "mingea" pentrurelansarea economiei nu este în terenul mediului privat deoarecestatul este cel care trebuie să ia aceste măsuri. "În prezent,măsurile ce vor fi luate de Guvern nu vor avea un impact stimulativasupra exporturilor şi nici al consumului, ceea ce va afectaafacerile mediului privat", susţine Ghenea. "Noi nu putem facealtceva decât să micşorăm efectele negative pe care companiile levor resimţi", a mai spus el. Preşedintele FIT Distribution a maispus că mediul privat ar trebui să încurajeze consumul, iar un primpas este reluarea creditării de către sistemul financiar.

"În anii 2010 şi 2011 organizaţiile guvernamentale au mult maimult potenţial de investiţii în proiecte - IT, infrastructură,dezvoltare profesională, creşterea capacităţii administrative -decât zona privată datorită existenţei fondurilor structuraleeuropene. Credem că sectorul guvernamental trebuie să fie vectorulcare să genereze proiectele necesare creşterii economice", susţineMihai Popescu, directorul general al SDC, furnizor local de soft şiservicii, companie controlată de distribuitorul IT&C Omnilogic.El a argumentat că în domeniul IT se estimează că firmele vorcreşte personalul cu 7 - 10% în acest an, pe baza anunţurilorfăcute în primele 4 luni ale anului. "Pentru o creştere maiagresivă a angajărilor firmele au nevoie de un cadru economicorientat către punerea în funcţiune a proiectelor absolut necesaresistemului guvernamental.

Printre măsurile pe care statul trebuie să le ia pentru asta senumără impunerea unei legislaţii care să penalizeze companiile dinpiaţă specializate în blocarea de proiecte prin intermediulcontestaţiilor şi orientarea către proiecte multianuale,desfăşurate pe bugetul mai multor ani.

Aceasta ar reduce presiunea încadrării într-un ciclu bugetar, demulte ori imposibil din cauza anvergurii proiectelor care implicămai mulţi beneficiari.

De asemenea, susţine Popescu, este nevoie de deschiderea multmai mare a instituţiilor statului către outsourcing, cătreexternalizarea de activităţi care nu sunt scopul principal alinstituţiilor. Aceasta poate duce la realizarea de proiecte cucosturi iniţiale mici sau inexistente, plătite în ani sau zeci deani, pe măsură ce cetăţenii şi statul însuşi beneficiază derezultatele acestora.

Extinderea businessului companiilor româneşti poate veni doardin creşterea investiţiilor locale (în afara controluluifurnizorilor) şi extinderea pe plan extern. Este un moment bunpentru companiile româneşti cu adevărat competitive să încerce săîşi vândă produsele proprii şi serviciile în afara României, a maispus directorul SDC.

Din chinuri ia naştere un PFA

Ca să devii o persoană fizică autorizată, astfel încât sădezvolţi o afacere pe cont propriu, trebuie să depui la primăria decare aparţii următoarele acte:

  • O cerere-tip
  • Rezervarea denumirii la oficiul registrului comerţului
  • Certificatul de cazier fiscal al persoanei solicitante
  • Copie după actul de identitate
  • Act de proprietate pe imobil pentru stabilirea sediului
  • Certificat medical eliberat de o policlinică
  • Declaraţie tip privind îndeplinirea condiţiilor sanitare defuncţionare
  • Certificat de studii şi de calificare în domeniul defuncţionare al firmei, dacă activitatea economică necesită o anumecalificare
  • După depunerea actelor, autorizaţia de funcţionare seeliberează de către primărie în 10 zile

Un munte de acte pentru o construcţienouă

  • La primărie se depune cererea pentru emiterea autorizaţie deconstruire
  • Proiectul de autorizare de construire, cu referatele deverificare şi cel de expertiză tehnică atestate de inspectoriiprimăriei
  • Actul de proprietate asupra imobilului
  • Certificatul de urbanism
  • Fişele tehnice pentru obţinerea avizelor cerute princertificatul de urbanism
  • Declaraţia pe propria răspundere privind inexistenţa unorlitigii juridice asupra imobilului
  • Documentele de plată pentru emiterea autorizaţiei deconstruire, pentru avizele şi acordurile necesare.
  • Proiectul tehnic pentru autorizaţie de construire se elaboreazăde către colective tehnice de specialitate, se însuşeşte şi sesemnează de cadre tehnice cu pregătire superioară numai în domeniularhitecturii şi construcţiilor
  • Termenul de eliberare a autorizaţiei de construire este de 30de zile de la data depunerii documentaţiei complete.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO