Eveniment

Test Auto ZF: Ford Kuga PHEV- Plug-in Hybrid: Electric, hibrid sau clasic, pe benzină

Test Auto ZF: Ford Kuga PHEV- Plug-in Hybrid: Electric,...

Autor: Bogdan Alecu

15.10.2023, 10:15 1346

Kuga PHEV – Plug-In Hybrid, a fost în 2022 cel mai bine vândut hibrid de tip plug-in la nivel european, iar anul trecut volumele au punctat şi o creştere de 20%. Mai mult, Ford ocupă la nivelul primelor nouă luni din acest an poziţia secundă în topul hibridelor de tip plug-in în România, cu 608 unităţi, dublu faţă de perioada similară din 2022, în condiţiile în care Kuga este singurul din ofertă. Locul întâi la hibride de tip plug-in este ocupat de Mercedes-Benz, care are mai multe hibride plug-in în portofoliu.

Hibridul de tip plug-in s-a dorit a fi primul pas concret spre electrificare – vine cu o baterie care să acopere autonomia necesară unei navete de zi cu zi, dar şi un propulsor pe benzină, cu un rezervor care se poate alimenta în câteva secunde, în caz de nevoie.

Ford Kuga PHEV oferă o autonomie în mod pur electric cuprinsă între 55 şi puţin peste 80 km - şi da, poate fi depăşită valoarea comunicată oficial, mai ales în traficul urban. Consumul motorului electric este cuprins între 15 kWh/100 km şi 22 kWh/100 km în funcţie de temperatura exterioară şi stilul de condus.

Invers faţă de benzină, motorul electric este mai eficient în mediul urban, unde poate atinge fără probleme o autonomie de peste 70 şi chiar 80 km, în timp ce în extraurban, mai ales dacă este depăşit pragul de 100 km/h, atunci autonomia scade spre 50 km.

Practic, acesta este şi scopul unui plug-in – să permită rularea în mod electric în oraş sau în trafic aglomerat, acolo unde acest mod de propulsie este cel mai eficient, iar în afara oraşului, să fie activat motorul pe benzină, dar ca parte a unui sistem full-hybrid.

Sistemul permite astfel ca cine doreşte, să se poată deplasa aproape numai electric. Cum naveta zilnică medie este de circa 40-45 km în Europa, plug-inul oferă valoarea necesară pentru a nu mai porni şi motorul pe benzină în oraş, şi implicit a duce spre zero nivelul emisiilor de CO2 şi noxe. Mai mult, şi costul navetei poate fi redus de cel puţin 3-5 ori, în funcţie de costul energiei electrice.

Un automobil cu sistem plug-in este util celor care locuiesc la casă, sau au la dispoziţie o priză în parcare şi eventual mai pot alimenta cu energie electrică la locul de muncă. Timpul de încarcare de la 0 la 100%  este fie de 3 ore în cazul unei prize rapide – staţie dedicată care să permită alimentarea cu 3,7 kW, fie de 6 ore la o priză domestică cu 2,3 kW, putere comparabilă cu cea a unui boiler sau a unui aparat de aer condiţionat. În acest caz, importantă este împământarea, altfel poate fi încărcat fără probleme şi cu ajutorul unui prelungitor – de preferat însă unul proiectat pentru 3 kW, pentru a elimina riscul de a se încălzi.

Pe de altă parte, cu bateria principală goală, maşina funcţionează precum un full-hybrid – sistem care extraurban vine cu un consum mediu de 4,5 litri/100 km, valoare comparabilă sau chiar mai mică decât în cazul în care maşina ar fi fost echipată cu un diesel. Sistemul hibrid vine cu un total de 224 CP, putere care oferă inclusiv un caracter sportiv automobilului, acceleraţia de la 0 la 100 km/h fiind posibilă sub 10 secunde, iar versiunea ST Line prin suspensia mai fermă şi garda la sol micşorată contribuie la o mai bună ţinută de drum pe drumuri cu multe viraje.

Hibridul de tip plug-in are avantajul de a funcţiona precum un automobil full-electric. Astfel, maşina poate fi pornită de la distanţă, fie direct prin aplicaţia Ford, fie poate fi programată pentru a porni încălzirea sau răcirea, în funcţie de temperatura exterioară. Ambele operaţiuni pot fi realizate fără activarea motorului pe benzină şi implicit fără emisii de noxe şi fără miros neplăcut în curte sau garaj. Acest lucru permite pornirea şi încălzirea maşinii inclusiv în spaţii închise – ceva imposibil pentru un motor cu ardere internă din cauza emisiilor de monoxid de carbon.

Spre exemplu atunci când afară vremea este mai rece, nu este pornită doar ventilaţia, ci şi încălzirea în scaune şi în volan, iar încălzirea se realizează utilizând energie din reţea, dacă încărcătorul este conectat. Acest lucru duce la o maximizare a autonomiei deoarece după plecare consumul cu încălzirea va fi mai redus.

Pornirea de la distanţă prin aplicaţia Ford poate fi realizată şi în cazul modelelor cu motoare pe benzină sau diesel dar numai cu transmisie automată. Pe de altă parte, în acest caz, pornirea motorului cu maşina staţionând duce la creşterea poluării.

Acasă maşina poate fi încărcată cu 0,7 lei/kWh - în cazul unei navete de 20 km, cu drum extraurban şi urban, consumul este de circa 5 kWh, adică echivalentul a 3,5 lei. Pe acelaşi traseu, un motor de 1,0 litri de 125 CP, pe benzină, are un consum mediu de 7,5 litri/100 km, adică un cost de 11 lei pe acelaşi traseu – dar luând în calcul motorul pe benzină pe un automobil compact, mai uşor, nu pe un SUV precum Kuga. Cele mai multe staţii de încărcare practică un tarif de 2,4 lei kWh. Chiar şi aşa costul rămâne tot sub cel electric.

Mai mult, în cazul unui hibrid plug-in se poate observa cel mai bine diferenţa dintre motorul electric şi cel pe benzină. În mod electric maşina este şi mai silenţioasă şi dispare orice urmă de vibraţie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO