Eveniment

Urmează ZF Top Tranzacţii, ediţia a 13-a. Se uită investitorii români să cumpere companii sau cresc afaceri de la zero pentru a le vinde?

Peste 150 de manageri, consultanţi, avocaţi, antreprenori au fost prezenţi în 2018 la conferinţa ZF Top Tranzacţii

Peste 150 de manageri, consultanţi, avocaţi, antreprenori au fost prezenţi în 2018 la conferinţa ZF Top Tranzacţii

Autor: Cristina Roşca

26.03.2019, 00:05 238

România are doar 12 companii antreprenoriale cu vânzări de peste 1 miliard de lei în 2017, iar alte patru afaceri dezvoltate de antreprenori ar putea intra în acest club după anunţarea rezultatelor din 2018.

Şapte din zece businessuri de familie din România se află la prima generaţie şi numai două din zece la a doua generaţie de antreprenori, ara­tă studiul EY „Barometrul afa­cerilor de familie din România“ realizat în 2017.

O explicaţie pentru această situaţie este faptul că piaţa locală este tânără încă, având doar trei decenii de capitalism.

România are mai puţin de 50 de companii antreprenoriale româneşti al căror business sare de 100 mil. euro anual, iar dintre acestea doar jumătate au construit un brand de consum, cunoscut publicului larg, cum sunt Dedeman, RCS-RDS sau Altex. Totuşi, alte nume româ­neşti precum Bilka, AdePlast sau Catena se îndreaptă curajos către acest prag şi nu doar atât, ci au planuri mari de viitor.

La polul opus, mulţi oameni de afaceri de pe plan local tatonează vânzarea businessurilor fondate, profitând de creşterea economică a României care atrage ca un magnet companii străine şi fonduri de investiţii care au bani pentru a cumpăra businessuri. Cel mai recent exit de mari dimensiuni făcut de un antreprenor local datează de doar câteva luni.

Ovidiu Buluc a încasat de la grupul german Phoenix peste 100 de milioane de euro pentru grupul Farmexim - cu activităţi în distribuţia şi retailul farma.

Antreprenorii se află însă şi de partea cealaltă a baricadei, cea a cum­pă­rătorilor. Fraţii Pavăl, pro­prietarii retailerului de bricolaj Dedeman, au făcut o preluare de peste 200 mil. euro în sec­torul imobiliar. Aceasta a fost una dintre cele mai mari tran­zacţii din 2018 şi tot­odată una dintre cele mai im­por­tante mu­tări ale antre­pre­norilor români.

Care au fost cele mai im­por­tante tranzacţii ale anului trecut?

Se uită investitorii români să cumpere ei înşişi companii mai degrabă decât să se lase cumpăraţi? Au antreprenorii lo­cali apetit să meargă pe pie­ţele externe pentru achiziţii?

Despre perspectivele pieţei de M & A, despre ce s-a întâmplat în 2018 şi despre pia­ţa regională şi mondială de fuziuni şi achiziţii vor discuta analiştii, vânzătorii, cumpă­ră­torii, consultanţii şi avocaţii la evenimentul ZF Top tranzacţii.

 

Conferinţa ZF Top tranzacţii va avea loc miercuri, 27 martie, la hotelul Radisson Blu din Capitală.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO