Eveniment

Valentin Truţă, un român care şi-a construit cariera în domeniul juridic, preia conducerea McDonald’s România

Valentin Truţă, un român care şi-a construit cariera...

Autor: Cristina Roşca

16.12.2023, 15:41 1895

Compania Premier Restaurants, cea care operează pe plan local, în sistem de franciză, reţeaua de restaurante McDonald’s, l-a numit pe românul Valentin Truţă în poziţia de director general al businessului autohton. El îl înlocuieşte pe Paul Drăgan.

Valentin Truţă s-a alăturat echipei Hili Ventures (parte din acelaşi grup cu Premier Capital) în 2016 în rolul de general counsel. Anterior, el a lucrat timp de şase ani în cadrul McDonald's România ca general counsel & local compliance lead, după ce timp de doi ani (2009 şi 2010) a fost angajatul Metro România tot în domeniul juridic, cariera sa fiind de altfel construită în această direcţie. Executivul e absolvent de Drept la Universitatea Nicolae Titulescu din Bucureşti.

În 2022, Premier Restaurants România a raportat afaceri de aproape 300 de milioane de euro, cu 28% mai mari decât în anul anterior. Avansul a fost mult peste inflaţia care depăşea 16% la finalul anului trecut. Astfel, apetit de consum a existat. Într-o mai mică măsură, creşterea a fost susţinută şi de investiţii, însă numărul deschiderilor a fost relativ redus. Profitul net a crescut şi el cu aproape 20%.

McDonald’s a venit în România în anii ’90, deschizând prima unitate, cea de la parterul Unirea Shopping Center, în 1995. La momentul acela, numărul investitorilor străini era foarte mic. Mai bine de două decenii mai târziu, în 2016, americanii au decis să iasă şi să cedeze afacerea unui francizat. Este vorba de Premier Restaurants, un grup maltez care dezvoltă afacerea McDonald’s în sistem de franciză în mai multe ţări, respectiv România, Grecia, Estonia, Lituania, Letonia şi Malta. Dintre acestea, de departe, cea mai mare piaţă este cea locală, atât din perspectiva numărului de restaurante (100), cât şi a vânzărilor.

Spre exemplu, românii au cheltuit în primele şase luni din acest an circa 166 de milioane de euro în restaurantele McDonald’s de pe plan local, suma fiind cu 22% mai mare decât în aceeaşi perioadă din 2022, arată calculele ZF pe baza datelor publice. Ritmul de creştere este unul alert, de două ori mai alert decât cel al inflaţiei care, la jumătatea anului, a coborât spre 10%, potrivit INS.

Totuşi, raportat la alte state, avasul este mult mai lent, ritmul variind între 24,6% în Letonia şi 35,9% în Malta. La nivelul întregului grup Premier Capital, afacerile au ajuns la 303 mil. euro, faţă de puţin sub 240 mil. euro în perioada ianuarie-iunie 2022. Asta înseamnă, în final, că alte ţări se dezvoltă mai accelerat şi astfel, influenţa pieţei locale în totalul vânzărilor grupului scade.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO