Eveniment

„Vom vedea livrări operate de drone şi servicii de probare a produselor la domiciliul clientului înainte de achiziţie“

Reprezentanţii companiilor din transporturi şi logistică au fost prezenţi la cea de-a doua ediţie a ZF Transport & Logistics Summit, eveniment organizat de ZF în parteneriat cu Wim Bosman şi Pall-EX România

Autor: Bogdan Alecu, Oana Stupinean

18.03.2015, 00:06 580

Serviciile operatorilor logistici se vor diversifica tot mai mult în perioada imediat următoare pe piaţa locală, iar cei mai mulţi dintre aceştia pregătesc investiţii în noi depozite ce se vor întinde pe suprafeţe-record de până la 80.000 de metri pătrăţi, sunt de părere reprezentanţii companiilor din transporturi şi logistică la cea de-a doua ediţie a ZF Transport & Logistics Summit 2015, organizat în parteneriat cu Pall-EX România şi Wim Bosman România, o piaţă de peste 3,5 mld. euro cifră de afaceri.

„Evoluţia online-ului a schimbat practic structura operaţiunilor logistice în piaţă. Pe de-o parte începe să fie servit aşa cum a fost dictată piaţa de către cei câţiva mari jucători. Spre exemplu se va implementa serviciul «cabina de probă» unde se vor livra mai multe produse de mărimi diferite şi se va cumpăra cel potrivit. Aceste servicii sunt deja în piaţă. Nu ştiu dacă piaţa are nevoie de aşa ceva, dar este o inovaţie şi probabil vom cere tuturor acest serviciu. Avem chiar şi drone în România şi aşa cum în SUA se încearcă livrarea cu ajutorul dronelor, probabil vom vedea şi în România astfel de trendsetteri“, a spus Adriana Pălăşan, mana­ging partner, Supply Chain Management Cen­ter, membru fondator al Asociaţiei Române de Logistică (ARILOG).

Ea a subliniat că pe de o parte s-au schimbat operaţiunile în depozite pe de altă parte câştigă teren curieratul deoarece firmele din acest domeniu au schimbat modelul şi se apropie de logistică, în condiţiile în care aproape fiecare curier are propriul spaţiu de depozitare.

Noile servicii implementate pot determina însă şi probleme legate de profitabilitate în cazul  firmelor de logistică, pe măsură ce aceste necesită procese mult mai complicate.

„În cazul conceptului de logistică inversă, cel de returnare a mărfii înapoi în depozit, firmele de logistică ce l-au implementat nu au luat în considerare costurile şi spaţiile pentru retu­ruri şi încep să coste semnificativ şi mă­nâncă din marja proprietarilor de mărfuri. Dacă nu se vor redimensiona, în doi-trei ani vor avea probleme legate de marja de profit“, a spus Adriana Pălăşan.

Cu toate că România are o creştere a Pro­du­sului Intern Brut (PIB) mai lentă, în opinia ju­că­torilor din logistică de numai 2,9%, firmele din domeniu anunţă investiţii masive în urmă­torul an în domeniu.

„2015 va fi al doilea an din punctul de vedere al investiţiilor în logistică după 2007. Sunt companii din domeniu care vor deschide depozite de 80.000 mp şi altele cu centre de 30.000 mp“, a spus Pălăşan.

Investiţii în domeniu au programate şi principalii jucători din domeniu, precum FM Logistic, care are în plan construcţia unui nou depozit de 10.000 mp în cadrul centrului din Petreşti, Dâmboviţa.

„Nu sperăm ca economia să crească şi să ajute industria logistică. Trebuie să te adaptezi la piaţă, altfel dispari şi cei care rămân preiau afacerile celor care ies. Noi vizăm o extindere de 10.000 mp la Petreşti şi cu până la 20.000 mp în următorii cinci ani“, a spus Cătălin Olteanu, directorul general al FM Logistic.

Radu Dinescu, secretar general, Uniunea Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR)

Salariul pentru un şofer român care lucrează în Germania sau Franţa este de 1.500 - 2.000 de euro pe lună, bani cu care pleacă acasă, plătiţi sub formă de diurnă. Dacă este angajat în Franţa, primeşte la fel, doar cresc costurile pentru companie. Şoferii cred că dacă firmele vor trebui să plătească 8,5 euro pe oră vor primi mai mulţi bani. Nu vor primi mai mulţi bani, ci vor creşte doar costurile pentru firme.

 

Lizeta Volcinschi, şef compartiment, Direcţia rutieră, Ministerul Transporturilor

Poziţia Germaniei în ceea ce priveşte salariul minim pentru transportatori este extrem de rigidă. Sperăm să facem front comun cu operatorii de transport pentru a găsi o soluţie. România este un stat mic, iar vocea ei nu poate fi auzită dacă nu ni se alătură alte state mai puternice decât noi.

 

Petru Ştefănuţ, director general, Transport Trade Services (TTS)

Calea de navigaţie a Dunării trebuie întreţinută şi fiecare ţară trebuie să asigure întreţinerea tronsonului. Bulgaria însă nu mai are o flotă fluvială şi nu are interes să dezvolte navigaţia. Ar trebui să putem circula pe Dunăre în orice condiţii şi anotimp dar nu avem spărgator de gheaţă sau dragajul. Inclusiv Ford a vrut să transporte maşini pe Dunăre, dar nu există infrastructura necesară în portul Corabia.

 

Adriana Pălăşan, managing partner, Supply Chain Management Center, membru fondator ARILOG

2015 va fi al doilea an din punctul de vedere al investiţiilor în logistică după 2007. Sunt companii din domeniu care vor deschide depozite de 80.000 mp şi altele cu centre de 30.000 mp. În plus, evoluţia comerţului online schimbă structura operaţiunilor logistice şi vom vedea livrări realizate de curieri cu regim de „cabină de probă“.

 

Emil Ion, managing director, Wim Bosman România

Avem o colaborare cu facultatea de transporturi din cadrul Politehnicii. Studenţii ne vizitează şi încercăm să le atragem atenţia. În total, compania Wim Bosman a investit 10 mil. euro în România în ultimii 14 ani, iar pentru acest an vizăm investiţii de 1-1,2 mil. euro pentru dezvoltarea serviciilor şi reînnoirea flotei de camioane.

 

Ion Lixandru, vicepreşedinte ARILOG / Administrator Camion Logistic

A ajuns în derizoriu să mai spunem masterplan de transport în condiţiile în care cele mai bune lucruri făcute de noi şi care rezistă împotriva tuturor sunt autostrada Bucureşti - Piteşti şi podurile de peste Borcea şi Dunăre fără de care nu am fi ajuns acum pe autostradă la Constanţa. Pentru a ajunge la Sibiu trebuie autostradă dinspre Piteşti, nu pe Braşov, deoarece acolo sunt terenuri mai scumpe.

 

Ion Lazăr, fondator, International Lazăr Company

Din România nu am reuşit să recuperăm acciza la carburanţi. Aveam 140.000 de euro de recuperat pentru trei trimestre. Noi transportăm în toată Europa şi alimentăm mult din Spania, unde litrul de motorină costă 82 de eurocenţi, faţă de 97 de eurocenţi în România. De asemenea, accizele din Italia, Spania şi Slovenia pe 2014 le-am recuperat deja.

 

Ştefan Rădulescu, vicepreşedinte, Consiliul Judeţean Ilfov

Este în lucru planul pentru pasajul de la Domneşti peste Centura Capitalei şi în curând vor demara lucrările. De asemenea, am propus realizarea unei conexiuni între autostrada A3 şi Aeroportul Henri Coandă, iar pentru a mai fluidiza traficul pe centura de sud a Capitalei am obţinut o finanţare nerambursabilă pentru drumul judeţean 401A între Vidra şi Domneşti.

 

Danor Ionescu, CEO, Pall-EX România

Piaţa se transformă foarte repede în funcţie de client, fie că acesta este o altă companie sau persoană fizică. Consumatorul doreşte acum viteză şi adaptabilitate. Suntem într-o economie care creşte, motiv pentru care am investit nu doar în centrul de la Sibiu, ci şi în centre regionale la Bucureşti şi Bacău pentru a livra oriunde în România în 24 de ore.

 

Cătălin Olteanu, director general, FM Logistic

Nu sperăm ca economia să crească foarte mult şi să ajute industria de logistică să crească. Trebuie să te adaptezi la piaţă, dacă nu, dispari, iar cei care rămân vor creşte pentru că vor prelua din afacerile celor care ies de pe piaţă. Vom continua investiţiile şi vrem să mai construim 10.000 de metri pătraţi la Petreşti.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO