Evenimente

Consiliul Concurenţei se uită la preţurile biletelor de avion. Bogdan Chiriţoiu: „Vedem mai puţină concurenţă şi creşteri substanţiale de preţ”

Consiliul Concurenţei se uită la preţurile biletelor...

Autor: Ramona Cornea

25.05.2024, 16:40 658

Consiliul Concurenţei analizează modul în care companiile aeriene stabilesc preţurile biletelor de avion. Odată cu ieşirea Blue Air de pe piaţă şi a renunţării TAROM la operarea unor curse aeriene, preţurile biletelor de avion pentru rutele care au plecare din România au crescut considerabil. 

„Vedem pe piaţa biletelor de avion reducerea numărului de jucători: din patru mari jucători pe piaţa românească Blue Air a dispărut, iar TAROM şi-a redus activitatea, deci vedem mai puţină concurenţă şi vedem creşteri substanţiale de preţ. Asta analizăm. Nu suntem la fază în care să suspectăm un comportament ilegal, ci doar analizăm situaţia şi vedem cu ce ş măsuri se poate veni, fie de sancţionare, dacă este cazul, fie de întâlnire a concurenţei”, a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în cadrul unui eveniment ce a avut loc la Sinaia 
 
Astfel, vor fi analizate cererea şi oferta de pe piaţă, nivelul de transparenţă a modului de stabilire a preţurilor biletelor practicate de către companiile aeriene, inclusiv de ajustare dinamică a acestora şi vor fi identificate eventuale disfuncţionalităţi ale pieţei.
 
Preţurile biletelor de avion au avut o creştere de 21% în luna ianuarie faţă de decembrie 2023, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică. Între produsele şi serviciile incluse în coşul de consum, biletele de avion au avut cea mai mare creştere a preţurilor de la lună la lună. Faţă de ianuarie 2023, preţul biletelor de avion a crescut, în medie, cu 16%, potrivit aceleiaşi surse.
 
Piaţa aviaţiei din România a fost lovită din plin de Blue Air, un competitor important pentru Wizz Air şi Ryanair, care acum sunt principalii jucători aerieni de pe plan local. Doar Wizz Air are o cotă de piaţă de peste 50%.
Ieşirea din piaţă a unui nume mare (Blue Air) şi restrângerea portofoliului de destinaţii operate de TAROM au lăsat loc de manevră celor doi operatori low-cost care au săltat rapid preţurile, mult mai rapid decât a urcat inflaţia, spre exemplu.
 
Operatorii aerieni au motivat creşterile preţurilor din ultimul an cu o majorare semnificativă a costurilor de operare. Mai mult, odată cu ridicarea tuturor restricţiilor contra Covid, cererea pentru călătorii a crescut semnificativ, ceea ce a făcut ca preţurile să meargă doar în sus