Media & Advertising

Pe piata globala nu se intrevede inca o redresare reala in publicitate

13.08.2004, 00:00 8



Cel mai mare publisher de ziare din Europa, Axel Springer, a anuntat ieri ca estimeaza vanzari si profituri in usoara crestere, castigurile fiind stimulate de reducerile de costuri, lansari de produse si ameliorarea veniturilor din publicitate.



Grupul, care publica Bild, cel mai bine-vandut tabloid german, si-a manifestat anul acesta interesul pentru Daily Telegraph, si a raportat o crestere de 12% a profiturilor brute, la 68,3 milioane euro (84 milioane dolari) in al doilea trimestru, pe fondul cresterii vanzarilor cu 1,5%, la 622,2 milioane euro.



Divizia de presa scrisa-ziare, divizie de baza pentru operatiunile trustului, a reprezentat principalul motor de dezvoltare, stimulat de cresterea preturilor si a comenzilor de spatiu publicitar din partea retailerilor, ajutand Bild sa realizeze "o crestere extraordinara a veniturilor din publicitate", au spus oficiali din cadrul trustului german. Bild are o circulatie de 3,8 milioane de exemplare.



Retailerii de discount au introdus mai multe comenzi de spatiu publicitar, in vreme ce titlurile de sport au beneficiat de pe urma cresterii cheltuielilor asociate celor mai importante evenimente sportive ale anului. In realitate, nu se asteapta o revenire reala a pietei de publicitate inainte de 2005.



Lansarile de noi produse au diminuat profiturile diviziei de reviste a trustului, desi vanzarile au continuat sa creasca. Springer a lansat o serie de titluri pe piete locale, cum sunt Forbes si Newsweek in Rusia, ceea ce i-a crescut ponderea vanzarilor in afara Germaniei, in totalul cifrei de afaceri, la 14,6%.



Fakt, lansat in Polonia in luna octombrie, a devenit rapid cel mai bine vandut cotidian al tarii, alimentand zvonurile care prevedeau ca Axel Springer va incerca o manevra similara in Ungaria. De asemenea, Springer mai testeaza o versiune in format tabloid a cotidianului sau german Welt, dar decizia finala va fi luata cel mai probabil la inceputul anului viitor.



In ciuda evolutiei favorabile a veniturilor din publicitate anul acesta, directorul executiv Mathias Dopfner a avertizat ca piata globala de publicitate ramane dificila.



De cealalta parte a Atlanticului, americanii de la Gruner & Jahr (divizie a grupului german Bertelsmann) au decis sa reduca costurile anuale cu 25 milioane dolari si sa concedieze 15% din cei 700 de angajati. Compania mai intentioneaza sa reduca tirajul revistelor, incercand sa faca fata situatiei neplacute din domeniul vanzarilor de spatiu publicitar. "Numarul de pagini de publicitate stagneaza, veniturile stagneaza, vanzarile la standuri sunt mediocre, si concomitent cu toate astea ne cresc costurile", a spus Russell Denson, presedinte si director executiv al companiei. "Cand analizez aceste tendinte, devine foarte clar ca lucrurile nu pot continua asa; trebuie sa realizam reducerile de costuri si personal intr-o maniera strategica, care sa ne aduca intr-o pozitie competitiva mai buna".



Astfel, intr-o scrisoare adresata angajatilor, Denson a anuntat ca reducerea costurilor va impinge marja de profit a companiei catre 10%, un nivel "respectabil, dar nu extraordinar".



In portofoliul Gruner & Jahr exista si cateva motive de optimism, printre care evolutia revistei "Child and Parents", dar patru dintre cele sapte reviste ale companiei continua sa vanda mai putina publicitate decat anul trecut. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24