Media & Advertising

Publicitatea electorala in audiovizual a fost eliminata din Legea alegerilor locale

12.03.2004, 00:00 21



Comisia parlamentara electorala a finalizat, miercuri, raportul la Legea alegerilor locale si a decis sa renunte la publicitatea electorala in audiovizual, lasand radiodifuzorii privati sa decida modul in care vor reflecta campania electorala.



Membrii comisiei au analizat cele 175 de amendamente depuse, dintre care au fost adoptate peste 50, iar marea majoritate a textelor admise au fost acceptate prin consens, a declarat Viorel Hrebenciuc, presedintele comisiei.



Acest lucru s-a intamplat dupa ce, la sfarsitul lunii ianuarie, aceeasi comisie parlamentara stabilise, nu doar ca posturile vor putea difuza publicitate electorala sub forma de spoturi, ci chiar separarea acesteia de cea comerciala. Acest amendament fusese propus de reprezentantii PNL si PD in comisie si a fost promovat de deputatul democrat Ioan Onisei, fiind sustinut si adoptat in unanimitate de parlamentarii comisiei. Dupa ce, in mai multe randuri, membrii Consiliului National al Audiovizualului si-au exprimat dezaprobarea fata de aceasta prima forma a proiectului, sustinand ca incalca atat Legea romaneasca a adudiovizualului, cat si reglementarile europene la care Romania este parte, membrii Comisiei electorale au inceput sa dea inapoi, prima voce care a spus ca CNA ar putea avea dreptate fiind cea a lui Viorel Hrebenciuc.



Astfel, saptamana aceasta, la elaborarea articolului referitor la desfasurarea campaniei electorale prin intermediul radiodifuzorilor publici si privati, comisia a tinut cont de toate dezbaterile publice, de reglementarile interne si internationale in materie si de amendamentele depuse, a declarat deputatul PD Ioan Onisei, cel care sustinuse vehement posibilitatea ca radiodifuzorii sa difuzeze spoturi electorale.



"Nu se mai pune problema de publicitate electorala, nici in cadrul publicitatii comerciale, astfel cum este definita de Legea audiovizualului si nici in afara perioadei de 12 minute prevazute de aceasta lege", a declarat Onisei.



El a explicat ca radiodifuzorii privati au posibilitatea sa organizeze emisiuni informative si de dezbateri, asa cum gandesc ei sa faca acest lucru si, in cadrul acestor tipuri de emisiuni, candidatii se pot adresa publicului pentru a se face cunoscuti si pentru a face cunoscute platformele program ale formatiunilor.



Pentru televiziunea publica si radioul public au fost pastrate dispozitiile din legea in vigoare, cu modificarile aduse de Senat, pentru ca aceste doua institutii au, prin legea de organizare si functionare, obligatii diferite si clar stabilite in reflectarea vietii politice, a adaugat Onisei. "Dupa vii discutii am decis sa renuntam total la publicitatea electorala", a precizat deputatul UDMR Marton Arpad, aratand ca nu stie daca radiodifuzorii privati vor fi atat de entuziasmati pe cat erau de porniti impotriva ideii de a permite sa se faca publicitatea electorala. Prin decizia luata se spera ca parlamentarii sa nu mai fie acuzati ca doresc sa impuna ceva posturilor private de radio si televiziune, a explicat deputatul UDMR. "Nu atentam la independenta acestor posturi", a conchis el.



Rasvan Popescu, membru al CNA, a declarat pentru Ziarul Financiar ca "a renunta complet la publicitatea electorala este o greseala si chiar o modalitate de a reduce din posibilitatile de exprimare ale opozitiei". "si asa, anul acesta vom avea o campanie scurta, acum va lipsi si aceasta posibilitate de exprimare. Atat timp cat publicitatea electorala ar fi ramas in cele 12 minute s-ar fi respectat si Conventia europeana si legislatia romaneasca si ar fi reprezentat si o modalitate de castig pentru radiouri si televiziuni", a declarat Rasvan Popescu. Acesta a precizat ca, in primul rand, ar fi avut de castigat posturile locale, care au posibilitatea de a castiga ceva mai multi bani doar o data la patru ani, cand se organizeaza alegeri.



Comisia parlamentara electorala a adoptat, in unanimitate, raportul asupra acestei legi, iar textul acestuia va fi finalizat, astazi, pentru ca saptamana viitoare legea sa intre in dezbaterea plenului Camerei Deputatilor. Dupa adoptarea legii de catre deputati, ea va fi trimisa direct spre promulgare, deoarece Camera Deputatilor este camera decizionala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO