Media & Advertising

Romania, un punct inca inexistent pe harta festivalului de publicitate de la Cannes

Romania, un punct inca inexistent pe harta festivalului de publicitate de la Cannes
30.06.2006, 15:25 8

Lucrarile inscrise de agentiile din Romania in competitiile festivalului de publicitate Cannes Lions nu au reusit sa ajunga printre cele 598 shortlistate la print, printre cele 176 de la media sau printre cele 521 de spoturi de pe lista scurta TV.
Cele patru agentii care au inscris lucrari in concursurile Press, Media si Film nu au egalat performanta de anul trecut, cand romanii au prins shortlistul.
Numarul mic de participari la competitie, al delegatilor din agentii si companii si lipsa trofeelor fac din Romania un punct inca inexistent pe harta orasului publicitar de la Cannes.
Inscrierile inca putine la numar si alese pe spranceana pot fi puse si pe seama taxelor de inscriere, care pleaca de la 200 de euro, de exemplu, cat sunt pentru un spot radio, si ajung pana la 980 de euro, pentru o inscriere in competitia Titanium.
Cat despre inregistrarea delegatilor, taxa variaza in functie de numarul de zile (se pleaca de la 1.435 de euro si se ajunge la 2.153 de euro de persoana).
La toate acestea s-ar mai adauga oricum si cazarea, drumul si restul de cheltuieli ale reprezentantilor din agentii... Se pare ca romanii nu sunt inca hotarati sa plateasca pretul Cannes.
Pentru lipsa premiilor si absenta de pe shortlisturi, agentiile dau de obicei vina pe bugetele mici din Romania si deci pe executiile mult mai bine puse la punct de afara, dar anul acesta la Cannes multi dintre castigatori au primit un trofeu pentru idei simple si usor de executat. Probabil ca cel mai simplu de dat exemplu este Grand Prix-ul din competitia de print: "Periscope" (Lego), agentie - FCB Johannesburg.
"Pe de o parte, nu suntem inca acolo, nici strategic, nici creativ, nici executional. Romania, acolo, nu inseamna nimic. Acum cativa ani se spunea despre noi ca suntem Brazilia Europei de Est. Ei bine, nu mai suntem. Si ca sa redevenim ar trebui intai sa avem ce povesti despre Romania, ca tara. Sa fie interesant ca esti din Romania. Apoi, sa ne punem cu burta pe facut ad-uri destepte si frumoase. Juriul vede mii si mii de intrari. Daca n-ai stopping power, nu sta nimeni sa se uite la ad-ul tau. Daca n-ai fost vazut pana in Cannes la celelalte festivaluri care conteaza, nu vei fi remarcat la Cannes", este de parere Carmen Tiderle, Deputy Creative Director Leo Burnett.
La randul sau, Marius Negrea, director de creatie DDB Bucuresti, spune ca "ideile romanesti n-au atras atentia juriilor, pur si simplu". El este de parere ca acesta este un lucru oricum foarte greu, statistic vorbind: "fiecare juriu a avut de-a face cu cateva mii bune de intrari din toata lumea - care sunt sansele ca unul dintre degete sa se indrepte catre o lucrare din Romania?".
"Sigur ca, daca ne uitam in lista castigatorilor, putem specula despre tipurile de piata si de cultura care produc idei castigatoare, dar mai bine las asta pe seama unor analisti atestati. Simt ca se va gasi la un moment dat cineva care sa vina cu o noua reteta de premii (cam cum era sa fie SIT-ul) si sa ne spuna ca pentru succes garantat la Cannes trebuie sa ne mutam toti in Argentina...", adauga Negrea.
In afara de premierea celor mai creative lucrari inscrise in cele noua categorii de concurs, Cannes Lions 2006 a mai gazduit o serie de seminarii in care s-au dezbatut transformarile si problemele publicitatii mondiale.
Noile tehnologii, care influenteaza evolutia societatii, afecteaza si modul in care oamenii relationeaza si comunica. Aceste transformari se reflecta si in domeniul publicitatii, cu tot ceea ce inseamna acesta: ce si cum comunica firmele, medii folosite, tonul comunicarii.
Tema dezbaterii celei de-a 53-a editii a festivalului de la Cannes a fost tocmai aceasta: "Traditional media vs. new media". Unii dintre cei mai cunoscuti oameni de publicitate si media au discutat in timpul acestei dezbateri, dar si pe parcursul seminariilor, despre cum trebuie folosite in prezent media, fie ca sunt mai noi sau mai vechi, despre cum trebuie abordati consumatorii pentru o comunicare cat mai eficienta.
Cateva cuvinte cheie au iesit la suprafata de fiecare data: digital, interactivitate, implicare, neconventional.
Astfel, Susannah Outfin, CEO Carat International, si Malcom Hunter, European Head of Communication Planner Carat International, au subliniat ideea ca mediile care sunt numite "new media" sunt de fapt "now media". Ei au aratat cum consumatorii au devenit din ce in ce mai interesati de mediile digitale care le satisfac mai multe nevoi: ii ajuta sa evolueze - sa invete, le ofera posibilitatea de a se exprima, le ofera divertisment si ii fac sa se simta parte a unei comunitati. Daca publicitatea traditionala spunea povesti, publicitatea din prezent trebuie sa ii faca pe consumatori sa spuna ei povesti despre branduri, pentru ca acum oamenii vor sa faca parte din "poveste", vor sa creeze, sa impartaseasca, au aratat cei doi directori de la Carat.
Publicitatea nu trebuie sa faca o alegere intre media traditionale si cele nou aparute, ci trebuie sa caute cele mai bune metode de a le folosi pe toate si de a le combina, a spus si Maurice Levy, Chairman si CEO Publicis Groupe SA.
Levy a subliniat ca modul in care publicul consuma informatia si media in general s-a schimbat si, de aceea, creativii trebuie sa creeze tinand cont de aceste aspecte. "Suntem sub o mare presiune, trebuie sa ne reinventam", a spus Levy. "Mediile digitale vor schimba societatea, oamenii. Trebuie sa fim in intampinarea modului in care reactioneaza in prezent consumatorii", a adaugat el.
In ceea ce priveste modurile neconventionale de comunicare in prezent, solutiile par sa existe si vin din zone precum cinema-ul, serialele de televiziune, dar si dintr-o creativitate "alternativa".
Seminarul agentiilor mici - thenetworkone si Text Appeal, cel sustinut de Dentsu si invitatii sai, dar si seminarul agentiei braziliene Africa au oferit o imagine a alternativei la agentiile si retelele "clasice".


Cine a castigat Grand Prix la Cannes

Lions Direct - Campania "Need a job" (ziarul de afaceri De Tijd), agentie - I DO Brussels
Promo Lions - Campania "Fast" (Volkswagen), agentie - Crispin Porter + Bogusky Miami
Radio - Campania Bud Light, agentie - DDB Chicago, producator - Chicago Recording Company
Media Lions - Campania "Launching an airline on the smell of a Lynx can" (Lynx), agentie - Universal McCann Sydney
Outdoor - Campania Tate, agentie - Fallon London
Cyber - Campania "Still free" (Ecko/Mark Ecko Enterprises), agentie - droga5 New York, si campania GTI (Volkswagen), agentie - Crispin Porter + Bogusky Miami
Press - Lucrarea "Periscope" (Lego), agentie - FCB Johannesburg
Film - Spotul "noitulovE" (Guinness), agentie - Abbott Mead Vickers BBDO
Titanium - "Design Barcode", agentie - Design Barcode, Tokio

Premii speciale

Direct Agency of the Year - Scholz & Friends Berlin
Media Agency of the Year - Universal McCann Sydney
Interactive Agency of the Year - Crispin Porter + Bogusky Miami
Agency of the Year - TBWAiPARIS.
Palme d'Or - MJZ SUA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO