Mediafax.biz Exclusiv

Clienţii companiilor de asigurări de viaţă au anulat poliţe de 21 mil. euro în primul trimestru

Clienţii companiilor de asigurări de viaţă au anulat poliţe de 21 mil. euro în primul trimestru

Autor: Ciprian Botea

06.06.2011, 09:10 392

Câteva mii de români şi-au reziliat înprimul trimestru poliţele de viaţă sau şi-au retras o parte dinbanii strânşi în conturile de asigurare, astfel că răscumpărărileplătite de asigurători au însumat 90 milioane lei (circa 21 mil.euro), potrivit datelor Comisiei de Supraveghere aAsigurărilor.

Volumul despăgubirilor plătite cu titluri de răscumpărări totaleşi parţiale s-a diminuat cu aproape 2% faţă de primele trei lunidin 2010, dar scăderea este nesemnificativă în condiţiile în carevolumul răscumpărărilor s-a dublat practic în 2008 şi2009.

Anul trecut, clienţii au scos din conturile de asigurări deviaţă echivalentul a 95 milioane euro, cu 5% mai mici decât în2009, iar jucătorii din piaţă spun că tendinţa de scădere arăscumpărărilor se va intensifica pe măsură ce economia îşi vareveni.

"Un semnal pozitiv este creşterea semnificativă a numărului depersoane care şi-au repus contracte în vigoare, în timp ce pondereacelor care renunţă la contractele de asigurare este în scădereprogresivă. Pe măsură ce economia se va redresa şi presiunea peveniturile populaţiei va scădea, mă aştept ca aceste două tendinţesă fie mai pregnante", spune Cornelia Coman, directorul general alING Asigurări de Viaţă.

CSA nu a publicat separat valoarea răscumpărărilor totale şiparţiale, dar anul trecut s-a înregistrat o tendinţă mai accentuatăde scădere a numărului de clienţi care şi-au retras integral baniidin contul de asigurare.

Astfel, banii retraşi integral din conturi au însumat 68 mil.euro anul trecut, cu 8,5% mai puţin decât în 2009, în timp cerăscumpărările parţiale au crescut uşor şi au ajuns la echivalentula 27,3 milioane de euro.

"Cauzele ce duc la răscumpărări de poliţe sunt multiple. Înunele cazuri, nu presiunea financiară este cel mai important factorîn decizia clientului de a renunţa la planul său de economisire şiprotecţie pe termen lung.

Factori precum insuficienta informare a clientului sau oconsultanţă neadecvată, fie la momentul vânzării, fie ulterior, potfavoriza decizia clientului de a renunţa la o poliţă", comenteazăMihai Popescu, CEO al Aviva Asigurări de Viaţă.

Totodată, companiile de asigurări de viaţă au plătit în primultrimestru indemnizaţii şi sume aferente contractelor ajunse lamaturitate în valoare de 70 milioane lei (16,6 mil. euro). Astfel,asigurătorii au achitat în total 160 milioane lei în primele treiluni din 2011, din care aproape două treimi pentru asigurăritradiţionale.

Nuexistă date privind structura pe clase de asigurări a sumelorachitate cu titlul de răscumpărări anticipate, dar în ultimii doiani cele mai multe plăţi s-au înregistrat pe segmentul poliţelorunit-linked (asigurări cu componentă investiţională legate defonduri de investiţii), unde randamentele au scăzut puternic în2009 şi la începutul lui 2010, dar şi-au revenit în ultimeleluni.

Asigurările unit-linked sunt încheiate pe termen lung, de pânăla 20 de ani, iar dacă poliţa este răscumpărată în primii ani dupăconstituire, clienţii primesc de obicei o sumă mult mai mică decâtbanii investiţi efectiv deoarece spre deosebire de fondurilemutuale costurile de administrare nu sunt distribuite egal pentruîntreaga perioadă de derulare a poliţei, ci sunt concentrate înprimii ani.

Înplus, orice poliţă de asigurare are şi o componentă de protecţie(care acoperă riscul de deces sau invaliditate permanentă), iar pelângă costurile cu înfiinţarea şi administrarea poliţeiasigurătorul reţine din prima plătită de client şi costul cuprotecţia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24