Mediafax.biz Exclusiv

Clienţii companiilor de asigurări de viaţă au anulat poliţe de 87 de milioane de euro anul trecut

Clienţii companiilor de asigurări de viaţă au anulat poliţe de 87 de milioane de euro anul trecut

Autor: Ciprian Botea

27.03.2012, 10:19 265

Volumul poliţelor răscumpărate înainte de termen şi al sumelor retrase parţial din conturile de asigurare a fost de 368 milioane lei (87 mil. euro) anul trecut, ceea ce înseamnă o scădere de 8,5% faţă de 2010, potrivit calculelor efectuate de ZF pe baza datelor Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).

Acesta este al doilea an consecutiv în care volumul poliţelor reziliate înainte de termen se diminuează, dar scăderea rămâne nesemnificativă având în vedere că răscumpărările s-au dublat în criză şi au atins un vârf de 425 milioane de lei în 2009.Valoarea poliţelor reziliate anticipat a scăzut cu circa 13% în ultimii doi ani, este în continuare de două ori peste nivelul din 2006-2007.

"Cred că aici este vorba de un cumul de factori: clienţii au avut nevoie de bani, dar nici nu au beneficiat de consultanţă suficientă. Agenţii care au vândut poliţele s-au limitat la emiterea poliţei şi nu au mai ţinut contactul cu aceşti clienţi. Astfel, clienţii au luat decizii rapide sub presiunea nevoii de bani şi unii au ajuns după aceea să regrete pasul făcut", spune Eduard Simionescu, directorul general al brokerului de asigurări Greco.

Valoarea poliţelor răscumpărate înainte de termen a scăzut mai rapid în a doua parte a anului trecut, având în vedere că în primele şase luni fuseseră reziliate contracte cu o valoare cumulată de 233 milioane de lei (55 mil. euro), respectiv două treimi din totalul răscumpărărilor din 2011. Cea mai mare parte a plăţilor anticipate au fost efectuate de asigurători în contul poliţelor unit-linked (asigurări de viaţă cu componentă de economisire), unde randamentele au scăzut simţitor în criză.Volumul răscumpărărilor pe acest segment de piaţă a fost de 229 milioane de lei (54 mil. euro) în 2011, în scădere cu 4% faţă de anul anterior.

Asigurările unit-linked sunt încheiate de obicei pe termen lung, de până la 20 de ani, iar dacă poliţa este răscumpărată în primii ani după constituire, clienţii primesc de obicei o sumă mult mai mică decât banii investiţi efectiv deoarece spre deosebire de fondurile mutuale costurile de administrare nu sunt distribuite egal pentru întreaga perioadă de derulare a poliţei, ci sunt concentrate în primii ani.

Totodată, orice poliţă de asigurare are şi o componentă de protecţie (care acoperă riscul de deces sau invaliditate permanentă), iar pe lângă costurile cu înfiinţarea şi administrarea poliţei asigură torul reţine din prima plătită de client şi costul cu protecţia.

Asigurătorii spun că în ultimii ani, pe fondul volatilităţii ridicate a burselor, clienţii au devenit mult mai atenţi la produsele care le garantează valoarea capitalului investit, acestea fiind de fapt cele care au susţinut creşterea din 2011 a pieţei asigurărilor de viaţă. Volumul răscumpărărilor pe acest segment au totalizat 139 milioane de lei (circa 33 mil. euro) anul trecut, fiind în scădere cu 14%.

Companiile de asigurări de viaţă au mai plătit anul trecut clienţilor 288 de milioane de lei (68 mil. euro) drept indemnizaţii şi beneficii pentru contractele ajunse la maturitate, majoritatea în contul poliţelor tradiţionale. Valoarea acestor despăgubiri a crescut cu 6% faţă de 2010. Jucătorii din piaţă se aşteaptă ca în continuare răscumpărările de poliţe să scadă deoarece clienţii nu mai simt la fel de acut criza şi aşteaptă ca investiţiile să ajungă la maturitate pentru a obţine beneficiile scontate.

Totodată, asigurătorii spun că tot mai mulţi clienţi îşi repun în vigoare contractele după ce criza i-a forţat să îngheţe plăţile în trecut sau să-şi retragă o parte din bani.

Subscrierile din asigurări de viaţă au crescut cu aproape 5% anul trecut şi au depăşit pragul de 1,7 miliarde de lei (410 mil. euro). Dacă în trecut poliţele cu componentă investiţională (unit-linked) au fost principalul motor de creştere al acestui segment de piaţă, clienţii au devenit mai precauţi în criză şi s-au orientat către asigurările tradiţionale.

Asigurările de viaţă reprezintă circa 20% din întreaga piaţă de asigurări, aceste poliţe fiind ignorate mult timp de clienţi în ciuda faptului că multe dintre grupurile mari de asigurări au intrat pe piaţă încă de la sfârşitul anilor '90.

Principalii jucători de pe piaţă sunt olandezii de la ING, BCR Asigurări, companie controlată de asigurătorul austriac VIG şi Alico, deţinut de gigantul american MetLife.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24