Mediafax.biz Exclusiv

Cum a ajuns o româncă inginer chimist în echipa care va pune pe picioare o investiţie a Michelin de 1 mld. dolari în India

Cum a ajuns o româncă inginer chimist în echipa care va pune pe picioare o investiţie a Michelin de 1 mld. dolari în India

Autor: Bogdan Alecu

21.06.2011, 18:03 1431

Carmen Petcu,directorul fabricii Michelin din Floreşti (Prahova), a aflat deproiectul francezilor în India în luna decembrie a anului trecut,la aproape jumătate de an după ce a început o serie de cursuri încadrul universităţii Stanford, una dintre cele mai prestigioaseinstituţii de învăţământ din lume.

Deciziile s-au luat repede în grupulMichelin, astfel că românca se pregăteşte să plece în India, laChennai, unde francezii au în plan construirea unei noi fabrici depeste un miliard de dolari cu 1.500 de angajaţi.

"Odată ce ai experienţa de a primi expaţi,de a începe o companie nouă, poţi să adaugi valoare într-un nouproiect. Pentru mine proiectul din India este ceva extraordinar. Oastfel de propunere reprezintă atât o provocare, cât şi un maresemn de încredere. Am acceptat tot atunci, a durat un pic până amspus un da ferm", a declarat Carmen Petcu într-un interviu acordatZF.

Petcu a urmat cursurile Facultăţii de chimietextilă la Iaşi şi este de profesie inginer chimist, dar aceastăprofesie a practicat-o numai un an şi jumătate.

La conducerea uzinei Michelin din Prahovaeste de patru ani şi jumătate, prima funcţie în cadrul grupuluifrancez fiind aceea de director de achiziţii. Înainte de a intra înindustria anvelopelor a fost cercetător într-un institut, dar alucrat şi în cadrul Agenţiei Române pentru Dezvoltare.

"Am fost primul angajat al Michelin înRomânia. Michelin a venit în România la începutul verii din 2001, aachiziţionat uzinele din grupul Tofan cu aprobarea consiliuluiantimonopol de la acea vreme. Eu am făcut parte din echipa care afăcut tranziţia de la Tofan la Michelin în aceste uzine", îşiaminteşte ea, angajată la acea vreme în grupul Tofan.

România este un teren fertil pentru omultinaţională

Prima provocare ca director Michelin a fostintegrarea oamenilor în grupul francez, familiarizarea angajaţilorcu aşteptările şi exigenţele noului proprietar, iar pentru uzină caansamblu a trebuit să pună repede la punct un plan prin care săachiziţioneze competenţele necesare de calitate pentru a produceanvelope Michelin.

"Uzina de la Floreşti are 71 de ani.Anvelopele nu se fac numaicu utilaje, ci şi cu oameni, iar dacă aceştia nu se schimbă, nuînvaţă, nu pot îndeplini acele standarde (cerute de acţionar - n.red.). O uzină nu înseamnă câţiva oameni, ci sute de angajaţi careîn fiecare zi trebuie să producă acelaşi produs în România, în SUA,în Anglia, în China sau Brazilia", a subliniat ea.

Înainte de a fi director de uzină laMichelin, Carmen Petcu a urmat un stagiu de pregătire în Franţa şiun altul industrial în Statele Unite.

"La uzina de la Floreşti era deja o echipăcare lucra la proiect, nu a fost un «one man show», întotdeaunaexistă o echipă", a subliniat ea.

"Modelul" de a veni în România prinachiziţia unei fabrici existente nu este caracteristic doar pentruMichelin. La fel a procedat şi Renault cu Dacia cu doi ani înainteaproducătorului de anvelope, sau Ford în 2007.

"Dacia este o poveste de succesîn acest context. Sper ca şi Ford să reuşească. Terenul este«fertil» în România. Sunt multe companii multinaţionale care aureuşit. Oamenii de aici când ştiu să facă un lucru îl fac bine şiîncet-încet cei care ştiu să facă bine un lucru sunt din ce în cemai mulţi".

Cu toate că deţine deja un postde conducere în cadrul uneia dintre cele mai importante uzineMichelin, Petcu îşi continuă studiile atât în afara, cât şi încadrul companiei.

"Am fost la Stanford BusinessSchool vara trecută", spune Carmen Petcu şi adaugă că Michelinurmăreşte instruirea angajaţilor.

Angajaţii ambiţioşi suntpromovaţi peste graniţă

Promovarea directorului de laFloreşti în echipa din India nu este un caz singular în cazulMichelin România.

"Sunt mulţi români din Michelincare au plecat în afara ţării. Avem un coleg care a plecat înMalaysia pentru specializarea forţei de vânzări de acolo. Avem unaltul care lucrează în Franţa la un program de instruire, un colegcare a plecat pe vânzări. Sunt mulţi care încep să plece, iar acestlucru este normal.Pleacă din ce în ce mai mulţi români deoarece sunt buni,sunt ambiţioşi şi sunt bine pregătiţi."

Petcu a subliniat că românii careîşi dezvoltă cariera în afara ţării devin "ambasadori" cu careRomânia intră într-un circuit de valori la nivelinternaţional.

"Competenţele lor sunt apreciate şi astfelsingularul va îmbunătăţi imaginea pluralului. Un astfel de circuiteste unul natural, să fii închis într-un singur loc nu estenatural. Este normal ca aceştia să plece să înveţe, nu doar să steaîntr-un loc şi să înveţe numai din cărţi. Mulţi vor pleca şi se vorîntoarce."

Atunci când vorbeşte despreromâni, ea doreşte să vorbească numai la "singular", nu la"plural".

"Fiecare îşi face umbră singur. Eu dacă facun lucru bine, mă aştept ca aceia cu care lucrez să mă respecte şisă mă trateze pe măsura comportamentului meu. Nu cred că fiind«turmă» să schimbăm ceva. Fiecare român trebuie să aibă drumul lui,umbra lui, demnitatea lui. Atunci vom schimba ceva. Nu din pluralcâştigă singularul, ci singularul dă valoarepluralului."

Capitolul "Floreşti" se încheie pentruCarmen Petcu la finele acestei luni, după care va merge în Franţapentru a se "integra" în echipa care va conduce proiectul dinChennai.

"Uzina de la Floreşti va continua să sedezvolte. Nicio uzină nu ajunge vreodată la un capăt aldezvoltării. Uzina produce astăzi anvelope Michelin pentru multepieţe internaţionale şi are un portofoliu care s-a triplat înultimii ani. Acum şapte-opt ani produceam doar trei tipuri deanvelope, iar acum suntem printre cele mai flexibile fabrici dingrup."

Atunci când vorbeşte despre uzina de laFloreşti, Carmen Petcu subliniază faptul că Michelin nu a avut oabordare "low-cost", ci a demarat investiţii majore în schimbareaechipamentelor din uzină. Până în 2008 Michelin a investit înRomânia 220 mil. euro în cele două fabrici preluate de la grupulTofan, de la Floreşti şi Zalău.

"Uzina de la Floreşti a făcut paşi uriaşi înceea ce priveşte modernizarea în ultimii cinci-şase ani. Pentru noisunt câteva capitole importante. În primul rând a fost retehnologizarea. Spre deosebire de abordările low-cost, care înseamnă maimult sau mai puţin o «cârpire», Michelin a făcut o «ruptură» laFloreşti."

O a doua abordare a companiei reprezintăinvestiţia în securitatea la locul de muncă.

În ceea ce priveşte îmbunătăţirile legate desiguranţă, au fost vizate lucrurile importante, dar şi cele mărunteprecum instalarea de apărători, lumină mai bună, sisteme de blocarecare îşi fac rutina mai bine.

Anul trecut spre exemplu la uzina dinFloreşti s-au realizat aproape 60.000 de ore de instruire, adică 60de ore de training per angajat per an, adică aproape opt zile pean.

Primul an în Michelin: românii au fostuimiţi că primesc bani să înveţe

"În primul an am avut aproape 130.000 de orede instruire deoarece trebuia să trecem la standardul Michelin. Erapentru prima dată când oamenii din uzină erau plătiţi să stea lainstruire şi să înveţe. La acea vreme ei nu înţelegeau cum puteaufi plătiţi pentru a sta şi a învăţa", îşi aminteşte ea.

În ceea ce priveşte uzina din India, CarmenPetcu va dori să aplice şi acolo aceleaşi strategii ca în România,strategii care vor fi aplicate de această dată de la zero, fabricafiind una nouă şi nu una "transformată".

"Şi în India se va aplica aceeaşi strategieca la Floreşti.Uzina se face cu oameni. Este o uzină care va avea nevoiede o echipă locală, de echipamente. Vom avea avantajul că în acestcaz vom construi totul de la zero.Din România sunt singura persoană din echipa deproiect. Dar vom fi o echipă.Nimeni nu face singur un astfel deproiect".

Ce se va întâmpla după India, sau ce proiectva urma, e greu de anticipat.India este considerată de toţi o destinaţie"exotică", destinaţie cum era considerată în urmă cu mai bine dezece ani şi România.

"Acum un astfel de proiect pare"exotic" deoarece vorbim de o piaţă necunoscută, dar să nu uităm,şi România a fost o astfel de piaţă «exotică». Sper ca experienţaacumulată pe vremea când şi România era o ţară începătoare în lumeaMichelin să mă ajute să reuşesc în noua misiune."

Prin implicarea directă într-unprogram de investiţii de peste un miliard de dolari, Carmen Petcuintră în categoria executivilor de top care ocupă poziţiiimportante în companii multinaţionale şi este singura femeie dinRomânia care coordonează direct construcţia unei uzine.

La începutul acestui an şi AngelaCreţu, 36 de ani, a fost promovată în funcţia de director generalal Avon Rusia, piaţă ca şi India din grupul BRIC care înregistreazăo creştere peste medie a economiei.

Din acelaşi "club" select maiface parte şi Liliana Solomon, fostul şef al Vodafone România carede la finele anului trecut a preluat funcţia de directoroperaţional pentru 14 ţări europene în cadrul operatorului detelefonie mobilă.

În sectorul auto un alt executivromân care a fost promovat în 2010 a fost Sorin Buşe, actualuldirector general al Renault Technologie Roumanie, centrul decercetare unde sunt proiectate viitoarele modele din gamaLogan.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24